Däckbredd

Hej!

Behöver ett snabbt svar på en fråga. Hur breda däck kan jag ha på cykeln. Ska köpa en racerhybird ikväll som jag ska ha som pendlarhoj. Är lite rädd att däcken inte kommer duga på vintern och att jag kommer vilja ha lite breddare däck under den här tiden av året. Men tror ni att jag kommer kunna sätta på det på cykeln? Det handlar om en Crescent LTC800.

//Hanna

Mäta är enda sättet, väldigt få tillverkare talar om hur breda däck som får plats i ramen. En av de viktigaste aspekterna när jag själv köper cykel för jag gillar feta däck.

Tänk dock på två saker:

1) Se till att det finns marginal för slask, gegga och vinda hjul.

2) Däck är sällan så breda som det står i specifikationen, så mät även däcket uppumpat på fälg.

Jag köpte aldrig den där cykeln, så däckbredden blev inte så viktig, men det ska ju nån gång inhandlas en cykel och jag borde väl börja tänka på bla däckbredd lite tidigare.

Hur mycket marginal behöver jag ha mellan däcken och fälgen?

Oj, jag uttryckte mig inte så som jag tänkte. Nåt glapp mellan fälgen och däcket önskar jag ju inte. Däremot mellan däcket och ramen. Hur stort mellanrum ska jag ha här?

Jag skulle nog vilja ha fem mm utifall hjulet slår sig, kanske en eker går av eller hjulet blir skadat i en vurpa. Man kan inte justera hur mycket som helst i fält...

Hejsan!

Så frågan var hur breda däck man ska ha för att pendla, och du har tittat på en racerhybrid. Jag skulle inte gå över 32 mm och förmodligen köra på 28 mm för det mesta. Högtrycksslicks på sommaren ger en härlig boost i fart och acceleration. På vintern skulle jag skippa dubbdäcken och istället ta ett cyclocross-däck, eftersom dubbdäcken är sega att åka med och har dåliga vägegenskaper (testat både Nokia Hakkapeliitta W106 samt Schwalbe Marathon Winter).

När man sedan köper en cykel utifrån däckspreferenser så blir förstås ramens mått kritiska. En renrasig racer är kanske alltför smal för ovanstående förslag.

En sak att vara medveten om är att smala högtrycksdäck är mer sårbara för den sortens grus som numer används för halkbekämpning, iaf i Stockholm. Själv har jag fått däck perforerade efter bara ett års användning :(

Det blir alltså viktigt att rensa däcken från skarpa föremål tämligen frekvent. Det är det värt.

Hmm... det här kanske inte var så givande, men:

Lycka till!

/H

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg