Cyklister med dåligt omdöme

Re: Cykling i naturreservat?

jonas.ornborg; sa:
Finns det inget sådant generellt cyklingsförbud nu längre menar ni?

...

Cykling med mountainbike i terräng, vilket jag själv utövar emellanåt, borde enligt mitt tycke inte vara tillåtet i ett naturreservat.

Syftet med ett naturreservat är ju bland annat att bevara biologisk mångfald samt bevara och vårde värdefulla naturmiljöer. Svårt se hur terrängkörning med något fordon skulle vara förenligt med dessa mål, speciellt på en ljunghed.


Jag vände mig inte i första hand mot dina formuleringar och det specifika reservatet som jag inte alls kände till, utan mer mot att det inte brukar var så väl känt att reservat kan instiftas utan att man avser att skydda rara växter/djur/biotoper. Jag fick nog en allmän känsla av att du främst avsåg dessa syften med reservat i allmänhet.

Struntsamma, poängen var att reservaten är många och att trots att de ibland instiftas för att främja möjligheterna till rekreation, så kan effekten ibland blir den motsatta. Jag känner vidare till exempel på reservat som instiftats p g a lobbying från jaktarrendatorer som inte vill ha folk springande på "sin mark". Efterhand har sedan reservatsmotiveringen justerats så att de pinsamma sakfelen i de urprungliga motiven har kunna mörkas.

Jag tror dock att detta är undantag, och dessutom verkar det uppenbart att trådstartaren har andra syften och värnar om den säkert vackra ljungheden. Man ska dock ha i minnet att det syftet är ett särintresse, liksom cyklisternas intresse att utöva terrängcykling...
 
Re: Cykling i naturreservat?

jonas.ornborg; sa:
Efter att ha fältarbetet i Änggårdsbergen för ett par år sen (ringmärkning av småfågel) behövde jag ha ett tillstånd för att få cykla omkring på de anlagda gångstigarna eftersom det fanns ett generellt förbud att cykla i reservatet. Finns det inget sådant generellt cyklingsförbud nu längre menar ni?
Hmm.. hade glömt det, men se denna tråd: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23260
Där påstår någon (öh, jag) att det stått i GP i höstas att det ska bli cykelförbud.
 
Re: Re: Re: Dumma frågor...

feffemannen; sa:
Ja, det är cykelskador.
Hur ser man det? Du verkar väldigt säker.

De har uppstått relativt nyligen.
Vad betyder det? Ett år? Fem år? 20 år?

Det såg inte ut så här innan det fanns moutainbikes.
Betvivlar jag inte en sekund, men det är knappast ett argument för att det är cykelskador.

På den andra bilden ser man ju också hjluspåret.
Ja. Det cyklas mycket just där. Inget snack om saken. Är det ett argument för att det är cykelskador?

Det verkar som om du inte vill tro att det är skador av cykling och inte är beredd att acceptera något svar på dina frågor som innebär att det är cykleskador. Hur ärliga var dina frågor egentligen?

Vad beträffar tidpunkten när skadorna började så är jag inte helt säker. Jag har inte antecknat någonting och minnet är som bekant en bedragare. Omkring fem och i varje fall högst tio år sedan är det närmaste jag kommer. Den enda väsentliga förändringen i användningen av området som jag kan komma på är att folk har börjat köra mountainbike där. Det är naturligtvis inget vetenskapligt bevis, men om du nu inte vill tro att det beror på cykling så borde kunna ange någon annan trolig orsak.

Bilderna jag visade förut var tagna för knappt två och ett halvt år sedan. I dag var jag uppe och tog nya bilder så vi kan se vad som har hänt på den tiden.

Förr:
PICT0021.jpg


Nu har spåret blivit bredare och djupare och berget har börjat komma fram:
PICT1664.JPG


Förr:
PICT0024.jpg


Även här har mycket sand försvunnit vilket syns särskilt väl på bergklacken till vänster:
PICT1668.JPG


Så här ser det ut nedanför denna plats där du inte tror att folk cyklar (fast du själv har gjort det)
PICT1666.JPG


feffemannen; sa:
Det väsentligaste problemet är att sanden spolas bort så att berget blottas och där växer det som bekant inte så bra.
Visst. Det har jag förstått. Inte heller på grusvägarna växer det särskilt bra. "Läks" de "skadorna" (grusvägarna) fortare än de stigar du har fotograferat?

...

Mvh
Fredrik

Grusvägarna är också ett ingrepp i naturen. Skillnaden är att de är planerade av förvaltaren och begränsade till antalet. Man får väl också anta att de lagda med kunskap om naturen i området och vad som bör skyddas. Mountainbikespår uppstår var som helst där några, som inte behöver ha några som helst kunskaper om naturen, får för sig att köra och kan bli hur många som helst. Det syns också i området. Några tiotal meter till höger om bilderna ovan fanns för två och ett halvt år sedan en smal stig. Nu ser det ut så här:
PICT1665.JPG


Dessutom håller ytterligare ett spår på att bildas till vänster (till höger på bilden som är tagen uppifrån)
PICT1669.JPG


Till slut hittade jag de här uppe på heden, men du tror kanske inte att de heller kommer från en cykel:
PICT1670.JPG


Till Jonas Örnborgs frågor om cykelförbud kan jag säga att för 20 år sedan hade jag uppfattningen att det var förbud. Jag brukade alltid ställa cykeln vid Änggården och gå upp, men om det verkligen var förbud vet jag inte. Det behöver inte heller ha varit i reservatsbestämmelserna i så fall utan det kan ha varit en lokal trafikföreskrift.

Sen vet jag inte om det vare sig är önskvärt eller hjälper med ett förbud. Det finns ju många vägar i området som passar bra att cykla på, förutsatt givetvis att man följer trafikreglerna (väjningsplikt mot fotgängare t.ex.). Det borde gå att få folk att förstå att man inte ska köra var som helst. Sen finns det alltid de som inte vill förstå, men på dem biter väl inga förbud heller. Det finns ju en väg genom kvarteret nedanför uppgången vid Änggården som är skyltad som gångväg enbart, men det skiter vissa moutainbikare fullständigt i och kör där. Förbud kan fungera i USA:s nationalparker där man har Park Rangers, men vem skulle övervaka ett förbud här. Polisen lär inte göra det.

Hälsningar
Harald
 
Länsstyrelsen

Länsstyrelsen övervakar o är i allafall där jag är på fritiden ganska aktiva i naturen.

Fordonstrafik är förbjuden i naturen

Fordon är även cykel.
 
Re: Re: Re: Länsstyrelsen

Johan Dewe; sa:
kanotisten; sa:
Fordonstrafik är förbjuden i naturen

Fordon är även cykel.
Hej kanotisten! Allemansrätten gäller även på land. Du kan läsa på lite grann om cykling i terräng på Naturvårdsverkets sida om Allemanssrätten.

Mvh
/Johan

Terrängcykel

http://www.allemansratten.se/templates/Page.asp?id=2024

Fluga som överlevde
Terrängcykeln, eller mountainbiken, dök upp i Sverige mot slutet
av 1980-talet. Det som cykelbranschen trodde var en övergående fluga utvecklades snart till den snabbast växande friluftsaktiviteten. Terrängcykling är exempel på hur nya aktiviteter dyker upp i naturen och sätter frågor om allemansrättens tolkning på sin spets. Många frågade sig om terrängcykling verkligen ingick i allemans-rätten. En del tyckte att den borde sorteras in under Terrängkör-ningslagen.

I Naturen gäller eco-driving
Terrängcykling är en offensiv sport där man trycker på hela tiden. Med driv i cyklingen och grovmönstrade däck är det lätt att skada stigar och ömtålig mark. Genom att vara uppmärksam på körsätt och vägval går det att cykla mer skonsamt mot naturen.


Här är några tips:

Undvik att cykla på mjuka stigar. Var extra noga med stigvalet under vår och höst när det är blött i markerna.

Undvik också att cykla över känsliga marktyper. Exempel är lavmarker, berghällar med mossor och lavar, mjuka ängsmarker, mossar och kärrmarker.

Anpassa körsätt efter underlag. Kör hårt där underlaget är fast och tåligt, och lite mer varsamt över ömtåligare mark.

Var lätt på bromshandtagen, tvärnitar river upp onödiga sår i underlaget.


Förbjudna områden

http://www.allemansratten.se/templates/Page.asp?id=2025

Respektera hemfriden
Det är huvudsakligen brottsbalkens bestämmelser om "olovlig väg" som sätter allemansrättens gränser för den som ger sig ut på cykel i naturen. Det är inte tillåtet att cykla över tomt, dvs det område närmast ett bostadshus där de som bor i huset ska kunna känna sig ostörda. Hur stort område som ska räknas som tomt beror på om-ständigheterna. Det är risken att störa som avgör hur nära huset man kan passera. Några regler om minsta avstånd finns inte. Alltför påträngande besökare kan straffas för hemfridsbrott.

Cykla inte över plantering
Oavsett risken för markskador är det förbjudet att cykla över plan-tering. Med plantering avses i första hand trädgårdar, plantskolor, parkplanteringar och andra liknande känsliga områden. Också en skogsplantering med späda plantor är förbjudet område.

…och inte heller på annan känslig mark
Som olovlig väg räknas också "annan äga som kan skadas". Åkrar med växande gröda brukar tas som exempel, men det är väl knap-past sådana marker som lockar terrängcyklister. Men det kan vara förbjudet också att cykla på annan mark om det är risk för att marken kan skadas.
 
Re: Re: Re: Re: Dumma frågor...

haraldn; sa:
Till slut hittade jag de här uppe på heden, men du tror kanske inte att de heller kommer från en cykel:
PICT1670.JPG



Hälsningar
Harald

Det kommer hellt klart fraan en cykel. Jag har liknande paa min cykel. Att de ligger paa heden behoever inte innebaera att naagon har cyklat dit... De vaeger inte saa mycket saa de aer laetta att baera dit och sedan kastats daer, dvs vanlig nedskraepning. Oxaa ett brott enligt gaellande lagar.

/Stellan
 
Re: Re: Re: Re: Dumma frågor...

Det verkar som om du inte vill tro att det är skador av cykling och inte är beredd att acceptera något svar på dina frågor som innebär att det är cykleskador. Hur ärliga var dina frågor egentligen?
Självklart vill jag helst att det inte ska vara cykelskador, jag cyklar ju själv ganska mycket och vill inte att jag skall vara orsak till någon skada av naturen.
Mina frågor är helt ärliga, jag är bara kritisk. Det är inte samma sak som att jag säger att du har fel. Jag bara försöker förstå varför du är så säker på att det är cykelskador. Som jag kan förstå det verkar dina argument för det bestå av:
1) Du har sett många som cyklar där, lämningar från cyklister och däckspår i sanden.
2) Förändringarna kom till ungefär samtidigt som mtb blev populärt i Sverige/Göteborg.
3) Det är inte omöjligt att förändringarna beror på cyklister.

Argumenten för att "skadorna" är negativa är:
A) Det är inte snyggt. (Här ingår ju också argumentet att du inte vill att ljungheden skall förvandlas till grushög, eller är det något mer "fel" med en grushög än att den är ful?)

Är det något jag missat? (Missförstå mig inte angående A), jag tycker det är ett starkt argument!)

Det är naturligtvis inget vetenskapligt bevis, men om du nu inte vill tro att det beror på cykling så borde kunna ange någon annan trolig orsak.
Jag trodde det hade framgått. Alternativet som jag hade gissat på var kombinationen regn och stig i sluttning.
Men du menar att det först måste till cykelskador innan regnet kan dra med sig jord? har jag fattat rätt?

Så här ser det ut nedanför denna plats där du inte tror att folk cyklar (fast du själv har gjort det)
Det sa jag aldrig (att folk inte cyklar där). Det jag skrev var att jag trodde att det inte var många som cyklade där, och framförallt inte till höger i bild.
Var snäll och bli inte tyken.

Grusvägarna är också ett ingrepp i naturen. Skillnaden är att de är planerade av förvaltaren och begränsade till antalet. Man får väl också anta att de lagda med kunskap om naturen i området och vad som bör skyddas.
Vad skulle detta vara för kunskaper du pratar om? Var får man dem? (Jag vill själv införskaffa mig dem!)

Till slut hittade jag de här uppe på heden, men du tror kanske inte att de heller kommer från en cykel:
Som sagt, du behöver inte bli tyken. Självklart cyklar det folk där. Framförallt cyklas det mycket från norr till söder (över "bukern"), jag antar att det var uppe vid bunkern du hittade dem.

Det behöver inte heller ha varit i reservatsbestämmelserna i så fall utan det kan ha varit en lokal trafikföreskrift.
Fick detta svar, som kanske kan vara av intresse, av Ingela Gustafsson på Park- och naturförvaltningen i Göteborg:
Det finns inga förbud mot cykling i reservatsföreskrifterna för de områden du nämner (Ängårdsbergen, Sandsjöbacka samt ca halva Delsjöområdet som är reservat). Det finns inte heller några generella förbud mot cyking på leder, stigar etc. I lokala trafikföreskrifter kan detta regleras - det är dock inte reglerat än så länge i Göteborg. Därermot gäller trafikregler när vägar är skyltade med trafikskyltar dvs gångvägsskyltade vägar i naturområden är ej tillåtna för cykel.
Men det visste du säkert redan.

Mvh
Fredrik Engström
 
Re: Re: Re: Re: Re: Dumma frågor...

j_stellan; sa:
haraldn; sa:
Till slut hittade jag de här uppe på heden, men du tror kanske inte att de heller kommer från en cykel:
PICT1670.JPG



Hälsningar
Harald

Det kommer hellt klart fraan en cykel. Jag har liknande paa min cykel. Att de ligger paa heden behoever inte innebaera att naagon har cyklat dit... De vaeger inte saa mycket saa de aer laetta att baera dit och sedan kastats daer, dvs vanlig nedskraepning. Oxaa ett brott enligt gaellande lagar.

/Stellan

Cykel? Näääh, det där är en förvildad mutation av Basilika som uppkommit pga kontakt med vandringskängor!
[Ändrat av XPAT 2004-07-15 kl 17:13]
 
Re: Re: Re: Re: Re: Dumma frågor...

feffemannen; sa:
Jag trodde det hade framgått. Alternativet som jag hade gissat på var kombinationen regn och stig i sluttning.

Jag vet ju inget om den aktuella platsen men min gissning är att den där sluttningen har funnits i sisådär några hundra år, kanske mer. Under den tiden borde det statistiskt sett ha regnat en hel del. Hur kommer det såg då att regnet bara påverkat sluttningen de semaste 10 åren? Borde det inte vara en 2 meter djup ravin där om regnet ensamt eroderade sådär mycket?

Men du menar att det först måste till cykelskador innan regnet kan dra med sig jord? har jag fattat rätt?

Flera stycken har påpekat att det cyklarna gör (och fötter inte gör) är att de sliter sönder rötterna under ytan. Rötterna är det som håller sand och jord på plats.

Vandrare dödar växtligheten på ytan, men rotbädden finns kvar under marken och håller jorden på plats.
 

Liknande trådar