Det är åtminstone vad tillverkarna själva hävdar och jag ser ingen anledning till att ifrågasätta detSå de tunnaste TPU-slangarna ska alltså inte användas ihop med fälgbromsar!
+1Förmodar att dessa slangar inte klarar av den friktionsvärme, som utvecklas vid fälgbromsning.
De flesta (alla?) fälgar för slanglöst går det bra att även använda med slangOch ja, då det är ont om fälgmodeller som både fungerar med både slanglöst och fälgbroms, så är det väl just fälgbromsmodeller som är mest intressant för att testa med lätta TPU-slangar...
Men hur stor är egentligen viktökningen med att gå från tunnaste TPU-slangen, typ Tubolito S-Road till den godkända för fälgbroms: Tubolito Road
Enl bilden ovan är den uppmätta viktskillnaden mellan dem: 18g
De 18g tycker jag bör jmf med totala roterande vikten, dvs sammanlagda vikten för fälg, däck och nipplar.
Jag har fälgbromsade lvg-fälgar som väger mellan 360 och 490g (jag använder 400g nedan) och däck som väger 235g, 28 alunipplar väger ~10g
Det ger en roterande vikt på: 400+235+10 = 645g + slang
Med Tubolitoslangar blir det då 668 eller 686g, en skillnad på endast ~2,7%
Är det en tillräckligt stor skillnad för dig för att våga chansa med Tubolito S-Road på ett fälgbromsat hjul?
För mig är det inte det, jag använder inte TPU-slang öht på fälgbromsade hjul, där är jag sedan flera år nöjd med butylslangar på 65-85g (men jag undviker de lättaste, tunnaste och ömtåligaste butylslangarna på ~50g) Sådana slangar som har fungerat bra för mig är Maxxis Ultralight och Schwalbe SV20.
Jag har några skivbromsade hjul med TPU-slang och där har de fungerat lika bra som butylslangar, men till en högre kostnad.
Senast ändrad: