Cykelslangar i termoplastisk polyuretan (TPU)

Vet itne om jag var lite otydlig med mitt syfte men det är alltså undvika punktering som va anledningen till min fråga om TPUslangar. Jag vill inte bli sen till eller från jobbet pga punktering och vill därför köpa så bra slang som möjligt. Om den väger lite mer eller inte kvittar mej.

Eller är sån där lagningsgegga inuti slangen en bättre ide för mej?

Jag har redan köpt kvalitetsdäck med förstärkning som förebyggnade. Med vill om möjligt även bättre på slangen.

/Patrik
 
Aha! Vill du minska punkteringsrisken, så borde slanglöst med tätningsvätska vara den bästa lösningen - givet att dina fälgar och däck nu är gjorda för slanglöst!

I övrigt torde det vara att se över lufttryck, däck, slang och fälgband med jämna mellanrum, för att minimera risken för onödiga punkteringar.

Å det finns ingen anledning att köra med dyra TPU-slangar, än att minska vikt och rullmotstånd. För pendling kan du gott köra billiga butylslangar (om du nu inte kan köra slanglöst).
/Niklas
 
Senast ändrad:
Även om jag gillar slanglösa däck är jag tveksam till att rekommendera det till någon som vill ha underhållsfria däck. De fyller en funktion främst bland de som kör mtb och ofta får punktering med slang.
På lvg motiverar jag dem främst för att minimerar risken för genomslagspunktering.
Priset är högre liksom underhållet. Ganska många på cykelforum som inte klarar av underhållet.
 
Å det finns ingen anledning att köra med dyra TPU-slangar, än att minska vikt och rullmotstånd.
Ytterligare en anledning kan vara storleken på reservslangen jmf med butyl
1200px-TPU_vs._butyl_inner_tubes_02.jpg


Särskilt om man som jag gärna har två reservslangar med sig

Dessutom behöver inte TPU-slangar bli så dyra
Jag har tex köpt fyrpack TPU-gravelslangar för <60SEK/slang
shopping

(som alltid hos AliE går det säkert att hitta billigare hos ngn annan säljare)

För pendling kan du gott köra billiga butylslangar
+1
Jag skulle aldrig köpa TPU-slangar för att ha till pendlingsdäck
 
Slanglöst är inte ett alternativ då jag precis kostat på mig ett högt klassat bakhjul (2500kr) som ska tåla min vikt inkl last (tröttnad epå att de billigare blev skeva tidigare om jag svängde ovarsamt med last).
Jag trodde TPU var extra punkasäkra men här säger ni att det mer verkar vara samma risk fast lägre vikt.
Jag verkar ha missuppfattat fördelarna med TPUslang.

Vad säger expertisen om att fylla slang med lagningsgegga?
Är det någon poäng eller bara onödigt?

/Patrik
 
Jag trodde TPU var extra punkasäkra men här säger ni att det mer verkar vara samma risk fast lägre vikt.
Jag verkar ha missuppfattat fördelarna med TPUslang.
+1
Vad säger expertisen om att fylla slang med lagningsgegga?
Är det någon poäng eller bara onödigt?
Jag har ingen som helst egen erfarenhet av det, men de är inte vanliga och därför är jag skeptisk.
Men det finns sådana slangar att köpa färdiga och de säljs även hos tex
 

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg