Cykelförbud?

gundj; sa:
OK, kort o rak fråga, menar du att jag ljuger när jag säger att jag ser hårt slitage på berghällar och på småstigar mm?

"Ljuger" låter så kategoriskt fördömande. Snarare menar jag att du - förmodligen omedvetet - feltolkat vad du sett. Jag förmodar att du tror att MTB sliter och så tror du att du ser slitage från MTB. Det finns massvis av studier som belagt att MTB inte gör mer skada än plattfötter.

Likaledes håller sig MTB cyklister på stigarna. Pröva själv någon gång så kommer du snart att förstå varför.

gundj; sa:
Påstår du att jag ljuger när jag säger att en del MTB-åkare visar stor brist på hänsyn mot gående på motionsspår?

Nej: det finns idioter. Se http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19501
som förstör MTBs rykte. Jag beklagar detta. Och ber om ursäkt på sportens vägnar om du tvingats kasta dig undan för någon blådåre om kommit bombande. Sådant är fullständigt oacceptabelt.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Tvärtom

Innan den här tråden spårade ur tänkte jag på en grej som jag tar upp nu...

Här där jag håller till (södra dalarna) håller stigarna på att försvinna. Var ute och sprang förra veckan med en orienteringskarta från 1975 i ett område som var populärt för friluftsliv ungefär då (Friluftsfrämjandet har en gammal stuga mitt ute i skogen där). Vid toppen på ett berg fanns en liten stig markerad på kartan, det enda som syntes nu var en och annan gul och rostig plåtbit som markerade upp var stigen gått, i övrigt kändes stigarna små och dåligt upptrampade något som jag noterat på fler ställen.

Så jag skulle nog påstå att det inte gör någon större skada om folk beger sig ut även med mtb i skog och mark, den används för lite i alla fall...

Ett större hot känner jag på motionsspår där man i alldeles för många fall (jag uppskattar det till var annan) träffar hundar lösspringande med husse/matte bredvid med kopplet i handen.

vänliga mtb/friluftlivshälsningar /Stefan
 
Re: Tvärtom

WGlider; sa:
Ett större hot känner jag på motionsspår där man i alldeles för många fall (jag uppskattar det till var annan) träffar hundar lösspringande med husse/matte bredvid med kopplet i handen.

vänliga mtb/friluftlivshälsningar /Stefan

OT
Lösa hundar under den så kallade hundförbudstiden är faktiskt ett brott mot lagen, om nu inte hunden är under absolut kontroll trots att den är lös.
/ Gunnar

Per o ni andra som var i snacket från början, vi ger oss nu när dom fullständigt tokiga har hittat hit.
Hot om våld trodde jag inte förekom på en sådan här site.
 
Re: Re: Vädrar fördomar


Hej Per!
Jag vädrar inga fördomar, jag återger fakta.
Om du känner dig påhoppad eller berörd så kan jag inte hjälpa det.
Ev okunnighet får stå för dig, jag återger bara det jag faktiskt ser i markerna ikring Linköping.
/ Gunnar [/QUOTE]

...lite hetsk stämning här, men jag smyger in ett inlägg och hoppas att inte bli påpucklad.

Gunnar, det du säger kan nog vara helt sant. Nånstans i utkanten av stan byggs det nämligen en ny MTB-bana nu under våren (med tillstånd av både kommun och markägare). Så på den banan dras det nya spår (de cyklar upp nya stigar) och byggs broar/spänger. Så, nu kanske MTB åkarna i linköping får vara ifred på sina stigar, och hästar, hundar och joggare på sina. (synd bara att man inte ser skillnad på de fyra när de inte utövar sina fasansfulla aktiviteter; vem vet om t o m grannen är mtb-cyklist/häst/hund/joggare...)

med glimten i ögat//
johan.
 
Det kan vara förklaringen

Tovetjarn; sa:
Gunnar, det du säger kan nog vara helt sant. Nånstans i utkanten av stan byggs det nämligen en ny MTB-bana nu under våren (med tillstånd av både kommun och markägare). Så på den banan dras det nya spår (de cyklar upp nya stigar) och byggs broar/spänger.

Det kan möjligen vara förklaringen. I det fallet finns säkert en tanke bakom var de cyklar, dessutom har de säkert rensat där de tilltänkta stigarna ska vara innan de börjat cykla upp dem. Denna aktivitet måste betraktas som helt legitim. Man konstatera, i) att Gunnar kanske hade rätt i det att de inte cyklar bara på stig, ii) att detta görs med tillstånd från kommun och markägare i syfte att få ett north shore område, och iii) att MTB-åkare annars inte åker vid sidan av stigar. Skälet är mekaniskt. Cyklar funkar inte ute i den fria terrängen. Se det Nyazealändska miljödepartementets utmärkta studie "Off-Road Impacts of Mountain Bikes" för en utmärkt översikt och diskussion. http://www.mountainbike.co.nz/politics/doc/impacts/index.htm

Per
 
Ujujuj

Jösses vad det var upprörda känslor här :)

Det är alltid intressant att se att vissa (tack o lov är det inte en spridd åsikt) vidhåller att "vi var här först och således skall vi inte behöva bry sig om andra". För vissa tror jag att det är dags att vakna upp och se sig omkring.

Nog om det.

Det finns mängder med forskning som bedrivits och bedrivs runt om i världen som visar på att skillnaden i slitage mellan cyklar och vandrare är försumbar. Ändå så hävdar vissa personer gång på gång att "cykel sliter visst mer än vandrare".

Var finns forskningen som visar att vandrare sliter mindre än cyklar?

Däremot så har det gjorts flera studier på samverkan mellan cyklister och vandrare och det är där de största konflikterna finns. Bråk mellan användargrupper är alltså det största problemet... Inte direkt förvånande efter det att man sett hur infekterade diskussionerna blir här på utsidan.

Jag försöker vända det här till något positivt. Hur kan vi samverka över gränserna så att vandrare och cyklister börjar prata och förstå varandras synpunkter?
Tyvärr så finns det alltid rötägg som förstör, och dom finns bland cyklister och vandrare med. Det finns cyklister som inte bryr sig och bara dundrar på, och dom ber vi alla om ursäkt för hela tiden och hoppas att "ni vandrare" skall acceptera vå¨r avbön.
Sedan finns det vandrare som lägger ut fällor, som hotar med våld, som sliter tag i styret när man cyklar förbi... Rötägg finns på bägge sidor. Varför inte försöka ignorera dessa personer, som faktiskt är ganska få och titta på det positiva i stället?

För att återknyta till den första frågan måste jag säga att det är ganska intressanta bestämmelser. På de stigar/banor/leder som är anlagda och som sköts, där skall man inte cykla (förbjudet). På naturstigar som inte underhålls är det ok att cykla... Jaja, det är deras beslut. Alltså gäller det bara att utnyttja "gummiparagrafen" och cykla ute i skogen.

Sedan måste man väl gratulera beslutsfattarna som redan på 60 talet tog ett sådant beslut. Hur många cyklade i skogen på den tiden? Personligen tycker jag att det verkar underligt att man pratade om cyklar, för i de flesta fall brukar det handla om "mekaniserade transportmedel" eller liknande.

/Mattias
 
Liknande trådar

Liknande trådar