Cykelförbud?

Svar från Sundsvalls Kommun

Detta svar har jag idag fått från Idrotts & Friluftskonsulenten på Sundsvalls Kommun:

"Hej Andreas

Den person du stötte på på Södra Berget har rätt även om årtalet för föreskriften var fel. Enligt "Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Sundsvalls kommun" gällande från 1996 01 01 säger 25§

"Ridning och cykelåkning får inte ske i sådana motionsspår som är eller jämställs med offentlig plats"

På motionsspåren på Södra berget är det mycket viktigt att förbudet efterlevs. Cyklar kommer lätt upp i höga farter på de kurviga och kuperade spåren. Mycket folk är i rörelse och olyckor händer lätt. Olyckor har förekommit och incidenterna är många trotts förbud.

Vi har svårt att få cyklister att respektera förbudet på våra motionsspår, trots information i vårt kartmaterial och skyltning Vi skyltar men folk river ner våra skyltar trotsar tillsägelser, ett problem vi kanske kan få hjälp med av dig, nu när du vet fakta.
"
 
Ett inlägg i debatten...

Varför inte använda något som kallas 'sunt förnuft' i kombination med att man visar hänsyn mot varandra!

Om jag ska ut och träna så väljer jag inte de leder där jag kan misstänka att det för stunden rör sig en hel del vandrare eller flanörer. T.ex. en fin sommarkväll så cyklar jag inte leden som går utmed havet norrut från Halmstad (vilken jag annars önskade att alla skulle få uppleva). Dels tycker inte jag att det är roligt att sakta kryssa mellan fotgängare och barnvagnar samtidigt som man hela tiden måste be om ursäkt, och de som är ute och flanerar tycker inte heller att det är särskilt roligt. Samtidigt som vi alla bör visa hänsyn och förståelse mot varandra måste vi alla (cyklister och andra) också visa hänsyn mot naturen och markägare. Är det väldigt blött i markerna på känsliga områden, vilket det kan vara på t.ex. vårkanten, så ska man ju undvika att cykla på dessa leder då det kan skada dem för hela säsongen, och det har ju ingen någon glädje av.

Naturen bör vara till för alla, men alla måste också visa hänsyn till naturen och till varandra.
 
Tillägg ang. Kommunens svar

Det svar jag fick av Kommunen behandlade vad jag förstod enbart "motionsspår" och dess föreskrifter. Och jag förstår helt och hållet att det är fel att cykla på elljusspår. Men det jag egentligen villa få reda på var om man får cykla på leder/stigar som är kommunala och inte ligger i anknytning till motionsspår.
Jag har mailat snubben på kommunen och frågat ang. detta.
 
Vädrar fördomar

gundj; sa:
I några av de skogsområden som jag rör mig i ofta så håller sig inte MB-åkarna till anlagda stigar utan kör där det går att komma fram alternativt bygger broar mm.

Det låter väldigt osannolikt. För att inte säga okunnigt. Det förhåller sig nämligen så, att det är helt oinstressant att åka vid sidan av stigarna. Ris o kvistar fastnar i hjul, växlar, o drev. Bygger de broar?

Vilket område talar du om? Jag får intrycket att du bara vädrar dina fördomar.

Per
 
Cykelförbud.

I Nacka kommun var det under 80 och 90-talet någon sorts allmänt förbud mot cykling på gångstigar. Detta överklagades och togs bort efter en del bråk.

Jag har svårt att acceptera att förbud är lämpligt utan kommuner bör om möjligt kanalisera frekventa mtb-cyklister till egna spår.

Min allmäna uppfattning är att det är alldeles för lite kontroller av hur folk beter sig på cykelbanor och leder. Jag tycker att polisen skulle beivra buskörning med mopeder och cyklar i mycket större utsträckning än vad som nu sker. Vi håller på att tappa den trafikkultur som fanns tidigare.
T ex så skall man kunna stanna inom det område man har uppsikt över.

Thure
 
Re: Vädrar fördomar

ipg289h; sa:
gundj; sa:
I några av de skogsområden som jag rör mig i ofta så håller sig inte MB-åkarna till anlagda stigar utan kör där det går att komma fram alternativt bygger broar mm.

Det låter väldigt osannolikt. För att inte säga okunnigt. Det förhåller sig nämligen så, att det är helt oinstressant att åka vid sidan av stigarna. Ris o kvistar fastnar i hjul, växlar, o drev. Bygger de broar?

Vilket område talar du om? Jag får intrycket att du bara vädrar dina fördomar.

Per

Hej Per!
Jag vädrar inga fördomar, jag återger fakta.
Om du känner dig påhoppad eller berörd så kan jag inte hjälpa det.
Ev okunnighet får stå för dig, jag återger bara det jag faktiskt ser i markerna ikring Linköping.
/ Gunnar
 
Re: Re: Vädrar fördomar

gundj; sa:
Jag vädrar inga fördomar, jag återger fakta.

Det tror jag inte. Om du visste något om MTB skulle du veta att det inte går att cykla omkring hursomhelst i terrängen av mekaniska skäl. Cyklar man vid sidan av stigen får man nästan omgående en massa otyg i ekrar, kransar, och växlar, vilket sliter oerhört på utrustningen. Det går helt enkelt inte att cykla på det sättet. Du sprider en nidbild.

Per
 
Re: Re: Re: Vädrar fördomar

ipg289h; sa:
gundj; sa:
Jag vädrar inga fördomar, jag återger fakta.

Det tror jag inte. Om du visste något om MTB skulle du veta att det inte går att cykla omkring hursomhelst i terrängen av mekaniska skäl. Cyklar man vid sidan av stigen får man nästan omgående en massa otyg i ekrar, kransar, och växlar, vilket sliter oerhört på utrustningen. Det går helt enkelt inte att cykla på det sättet. Du sprider en nidbild.

Per

Skärp dig nu va!
Menar du att det inte går att cykla MTB på andra ställen än anlagda stigar?
Varför är det då spår efter MTB-däck kors o tvärs i skogen?

Jag ger mig nu :)
 
Re: Re: Re: Re: Vädrar fördomar

gundj; sa:
ipg289h; sa:
gundj; sa:
Jag vädrar inga fördomar, jag återger fakta.

Det tror jag inte. Om du visste något om MTB skulle du veta att det inte går att cykla omkring hursomhelst i terrängen av mekaniska skäl. Cyklar man vid sidan av stigen får man nästan omgående en massa otyg i ekrar, kransar, och växlar, vilket sliter oerhört på utrustningen. Det går helt enkelt inte att cykla på det sättet. Du sprider en nidbild.

Per

Skärp dig nu va!
Menar du att det inte går att cykla MTB på andra ställen än anlagda stigar?
Varför är det då spår efter MTB-däck kors o tvärs i skogen?

Jag ger mig nu :)
skulle nog tro att det du kallar MTB spår är ingentig annat änn DJURSTIGAR...
som van XC cyklist vet jag att det inte går att cykla hursom helst i Skogen.
Punkt slut...
 
Vilka djur har MTB-däckmönster på trampdynorna /klövarna?
Att komma med fjantiga inlägg ger inte precis större trovärdighet åt dina påståenden.
Inte heller försvinner problem med MTB-åkning i känslig miljö bara för att man förnekar problemet.
 
Cykling i skogen

Lugna nu ner er pojkar, saklighet framför allt!

Nog fan kan man cykla var som helst om man vill;-)

Men det kanske inte är lämpligt...

I USA börjar de få problem då sk. Freeride tävlingar blivit vanliga, man åker över hela berget, hoppar och droppar osv istället för att hålla sig till en stig som normala XC cyklister gör...

Sen försöker alla att härma detta och istället för den vanliga smala stigen vill alla hitta sin egen väg nerför berget!

Sedan att blåsa ner för en stig med heldämpad monstermaskin och sedan låsa hjulet och skapa en 30m lång fåra bredvis stigen med sina Gazza 3" däck skapar nog mer sår än en illvillig skolklass;-)

Det är som med allt annat, cyklar man med respekt för naturen och andra människor funkar det, gör man det inte så blir det naturligtvis skador i skogen och andra människor hetsar upp sig!
 
Re: Re: Re: Re: Vädrar fördomar

gundj; sa:
Menar du att det inte går att cykla MTB på andra ställen än anlagda stigar?

Vem har sagt något om anlagda stigar. Vissa stigar är anlagda, andra och flertalet har uppstått spontant. Din inställning till MTB är djupt okunnig, ungefär som att hävda man borde förbjuda alla hundar bara för att en och annan är farlig.

Per
 
Liknande trådar

Liknande trådar