Cykelförbud?

Vad är det för okunnigt i att reagera på att MTB-åkare (några stycken antar jag) kör sönder miljön för känslig växtlighet?
Du skulle kanske ägna dig åt ämnet istället för att förolämpa mig hela tiden.

Jag har inte förordat förbud mot MTB, inte heller krav på körkort, särskild anläggningar osv, jag påtalade bara det faktum att det sker ett hårt slitage av ömtålig miljö på en del ställen där MTB-åkning sker.

Om du nu har något vettigt att säga istället för att häva ur dig påståenden om mig personligen så är du välkommen, annars kan det vara.
 
gundj; sa:
Vad är det för okunnigt i att reagera på att MTB-åkare (några stycken antar jag) kör sönder miljön för känslig växtlighet?

Okunnigheten ligger i ditt påstående att cyklarna åker omkring utanför stigarna. Det förhåller sig så, att det är helt ointressant att åka MTB vid sidan av stig eftersom ris, kvistar, pinnar, gräs, mm, kommer in i hjul o drivlina.

Däremot är det mycket vanligt att hundar o hundägare, fotgängare, orienterare, svampplockare, jägare, skolklasser, m fl rör sig vid sidan om stigarna. Därmed inte sagt att dessa borde förbjudas.

Per
 
JAG MAILADE KOMMUNEN ANG CYKELFÖRBUD I SUNDSVALLS KOMMUN OCH FICK SVAR ATT DET ÄR FÖRBJUDET ATT CYKLA PÅ MOTIONSSPÅR. STIGAR NÄMDES INTE I SVARET VILKET JAG HAR STÄLLT EN FRÅGA TILLBAKS OM. HURSOM HELST SÅ FÖRSTÅR JAG INTE HUR DET KUNDE BALLA UR I EN DISKUSSION SOM INTE HAR MED ÄMNET ATT GÖRA.
FOLK BLIR FÖRBANNAD FÖR ATT DE SOM GER SIG UT I SKOGEN PÅ MTB, INKL. MIG SJÄLV, INTE KÖR SAKTA. MTB ÅKARNA CYKLAR FÖR TRÄNINGENSSKULL OCH VILL MED STOR SÄKERHET FÅ LITE ADRENALINKICKAR OCH SPÅNNING GENOM ATT KÖRA SNABBT PÅ STIGAR OCH KNUSSLIGA VÄGAR. OCH DÄRFÖR BLIR FOLK/VANDRARE FÖRBANNADE PÅ OSS CYKLISTER FÖR ATT VI INTE VISAR NÅGON HÄNSYN TILL DEM.

NI KAN STARTA EN EGEN DISKUSSION OM SLITAGE PÅ STIGAR ELELR SÅ TAR NI VARANDRA NUMMER OCH RINGER OCH FÖR EN DISKUSSION. HUVUDSAKEN NI INTE DRAR NED STÄMNINGEN HÄR PÅ UTSIDAN GENOM TASKIGA INLÄGG MOT VARANDRA

PUNKT!

/Andreas
 
Nu så...

Jag fick detta svar på min andra fråga ang. stigar och leder:

"Vanliga skogsstigar, även de som markeras faller nog inte under denna gummiparagraf. Förbudet börjar att gälla i mina ögon på markpreparerade, av motionärer och frilufsare använda spår. Förutom risken för olyckor skapar cyklar (och motorcyklar för den delen) problem med att i marken göra anvisningar för vattnet med erosionsskador som följd. Det är en viss skillnad på det slitage en fot gör mot däck."
 
Nu får ni skärpa er

Jag bor i Malmö och 2 mil härifrån finns det en skog som heter Bokskogen. Det är ett populärt rekreationsområde framförallt för dom som springer men även gående, barnfamiljer m.fl.. Stigen är 1 m bred. Det finns inte plats för några cyklister på denna stig.
Jag vill även nämna att inom detta område finns det en motionsanläggning med dusch, bastu och fika. Området är skapat för motion och inte cykling! Respektera detta!
 
Re: Nu får ni skärpa er

ngk; sa:
Området är skapat för motion och inte cykling!

Sen när slutade cyckling ge kroppen motion? :)

På stigen som leder ut i skogen där jag bor kan cycklister, barnfamiljer, hundägare, joggare med flera sasmsas och den är ca 80 cm på sina ställan och sällan bredare än 1 meter...

/Jesper
 
Jag brukar cykla i Bokskogen. Ser inga problem med det. Varför??? Jo därför jag håller mig till vägarna och småstigarna där inne. Dock inte löpslingorna eller promenad stigarna. Hålle iofs till på ridstigarna också och det går hur bra som helst möte häst mot cykel. Allt handlar om ömsesidig respekt och så länge den finns där så slipper vi alla förbud
 
gör vad fan du vill men jag tänker inte stiga en centimeter åt sidan när du kommer cyklande på stigen.
PS Jag är 188 cm och styrketränar 4 ggr i veckan (Jag hoppas ärligt att vi ses där någon dag)
DS
 
området togs i anspråk för löpare och gående 20 år innan Magnus Uggla var könsmogen och moutainbike blev till. Om du inte kan vissa respekt för detta och att jag inte tänker kasta mig i skogen för att du kommer på stigen då får du stå för alla konsekvenser
 
ipg289h; sa:
gundj; sa:
Vad är det för okunnigt i att reagera på att MTB-åkare (några stycken antar jag) kör sönder miljön för känslig växtlighet?

Okunnigheten ligger i ditt påstående att cyklarna åker omkring utanför stigarna. Det förhåller sig så, att det är helt ointressant att åka MTB vid sidan av stig eftersom ris, kvistar, pinnar, gräs, mm, kommer in i hjul o drivlina.

Däremot är det mycket vanligt att hundar o hundägare, fotgängare, orienterare, svampplockare, jägare, skolklasser, m fl rör sig vid sidan om stigarna. Därmed inte sagt att dessa borde förbjudas.

Per

OK, kort o rak fråga, menar du att jag ljuger när jag säger att jag ser hårt slitage på berghällar och på småstigar mm?
Påstår du att jag ljuger när jag säger att en del MTB-åkare visar stor brist på hänsyn mot gående på motionsspår?

Om du tycker det är ointressant att åka vid sidan om dom breda stigarna så hoppas jag att det ointreset sprider sig.
 
ngk; sa:
gör vad fan du vill men jag tänker inte stiga en centimeter åt sidan när du kommer cyklande på stigen.
PS Jag är 188 cm och styrketränar 4 ggr i veckan (Jag hoppas ärligt att vi ses där någon dag)
DS

You can´t argue with stupidity...
 
Liknande trådar

Liknande trådar