Cykeldelar

Jag fortsätter mitt cykelletande, nu känns det som en mkt dålig följetong, men jag vet ju fortfarande inte vad jag vill ha.

Jag har nu vaskat fram två kandidater. Försöker jämföra de mot varandra, men kan alldeles för lite om olika cykeldelar. Jag förstår inte ens alla dessa engelska ord.

Så, kan nån ge kommentarer om cykelkomponenterna på dessa cyklar.
Specialized Sirrus Sport (6500 kr): http://www.specialized.com/se/en/bc/SBCBkModel.jsp?spid=38461&eid=121
Nishiki Pro SLD (8200 kr): http://www.nishiki.se/Hybrid/Pro_SLD

Är det en fördel att ha skivbroms på en pendlarhoj?

Jag tycker att båda cyklarna är trevliga att cykla på. Sirrusen snäppet vassare i det avseendet, men jag tror att det beror på en skönare sadel och trevligare handtag (dvs grejer jag kan byta på den andra). SIrrusen har också mer släta däck vilket är positivt. Den växlar också bättre utan rassel och så, men jag tror att Sirrus-komponeneterna är sämre (stämmer det?).

Är det en fördel att ha skivbroms på en pendlarhoj?

Ja, om du cyklar mycket i blött väglag och på vintern. Kombinationen av vatten, sand, salt och fälgbromsar innebär att fälgen slipas ner så småningom.

I övrigt finns det skäl att bli misstänksam när utanpåliggande delar som växelförare (heter det så?) etc är Shimano, men vevparti och annat är "no name". Min erfarenhet är att ett seriöst cykelmärke bygger med samma nivå på prylarna rakt igenom. Men det beror på hur mycket du cyklar. Jag nöter sönder ett vevparti på ett par-tre år, och det kostar en slant att byta.

Men som sagt, det beror på hur långt du pendlar. Och om du tänker pendla vintertid. Om svaren på båda frågorna är "ja" (!) så skulle jag råda att lägga en slant till. Annars är mitt tips nishikin, bla pga att dom anger vikt, och den är inte jättetung.

Bockstyre

tycker jag personligen är bättre på en vår sommar höstcykel för pendling.

www.happymtb.org finns en test av en cyclocrossliknande cykel med skivbromsar och bockstyre som pendarhoj. Kanske ett alternativ även för dig. Ramen är viktigast köp den cykel som känns bäst.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg