Cykelbeslut / förbryllad

Tack för bra svar Erik och Johan.
johankse; sa:
Gillar du runda hjul cyklar du inte över kanter!
Om jag inte minns fel brukar du rekommendera lätta cyklar. Är dina hjul verkligen så klena att du inte kör ner från en trottoarkant utan att oroa dig?

Långa skärmar känns som ett tillbehör som passar bäst på en slitcykel. Min pendelväg skulle bli riktigt trist på en ömtålig cykel.


Jag använde ett par plastskärmar från Biltema som bas för mina lappar. Nästa gång får det tydligen bli något mjukare.
 
Lasse Nilsson; sa:
Tack för bra svar Erik och Johan.
johankse; sa:
Gillar du runda hjul cyklar du inte över kanter!
Om jag inte minns fel brukar du rekommendera lätta cyklar. Är dina hjul verkligen så klena att du inte kör ner från en trottoarkant utan att oroa dig?

Långa skärmar känns som ett tillbehör som passar bäst på en slitcykel. Min pendelväg skulle bli riktigt trist på en ömtålig cykel.


Jag använde ett par plastskärmar från Biltema som bas för mina lappar. Nästa gång får det tydligen bli något mjukare.

Det är inte över kanten som är problemet utan det är landningen! Mina hjul håller länge, men bara om jag är rädd om dem.
Den som vill köra över kanter och genom asfaltsgropar blir snabbt en god hjulbyggare och tillbringar tiden där medan vi andra cyklar eller gör något ännu roligare. Alternativet till att bli hjulbyggare är väl att hitta en bra hjulbyggare och ta fram börsen. Det praktiska problemt brukar vara att leda eller bära cykeln till reparation.

Vintertid med slask och regn samt vägverkets salt är det bara en lång framskärm, med stänklapp som skyddar dig och cykeln. Bakskärmen håller ryggen torr.
Den som gillar att cykla sportigt på vintern får gärna göra det för mig, för det drabbar inte mig.
Jag trodde alla hade vintercykel och sommarnjutare, minst. Se gärna kanot och skidebatterna....

go tur
 
Gillar du runda hjul cyklar du inte över kanter!


Det är inga problem att köra över kanter. Hjulen håller sig runda om de är ordentligt byggda och justerade. Jag kan inte detaljerna, men man ska spänna upp hjulet och låta det sätta sig, sedan släppa och spänna igen. Då håller det för kanter.


http://yarchive.net/bike/machine_built_wheels.html
http://www.sheldonbrown.com/brandt/stress-relieving.html
http://www.amazon.com/Bicycle-Wheel-3rd-Jobst-Brandt/dp/0960723668
 
johankse; sa:
Och hur förklarar du ormbettspunkteringarna?
En dåligt vald kombination av däck, tryck och körstil.

johankse; sa:
Ekrade hjul är inte gjorda för landningarna....
Landningen på platt mark efter en trottoarkant känns verkligen inte som ett cykelhjuls svårare prövningar. Att hoppa med cykeln är väl racercyklisternas standardmetod för att undvika tex. gropar i vägen?

Under tio års omild/"effektiv" åretruntpendling i stadstrafik har jag aldrig haft problem med orunda fälgar. Med fälgbroms bromsades däremot fälgsidorna sönder efter ca två år. Det gav hjulbyggarna säkra inkomster.
 
Mina fem öre!

RichardXVI; sa:
Har kollat runt på ett gäng forum och hemsidor, plockat broschyrer i butiker och pratat med säljare. Har satt ihop en liten lista med intressanta cyklar men det blev på tok för många. Skulle vara snällt om någon kunde hjälpa mig med en grov gallring.

Tänker använda cykeln att dagligen pendla till jobbet, förhoppningsvis även i vinter här i Stockholm. I sommar tänkte jag mig en eller två cykelsemestrar i sverige på 1-2 veckor vardera. I vinter eller nästa år blir det nån månad i skandinavien el västeuropa. Räknar med att hojjen ska hålla många år och gå många mil.

Trek 520 (ca 15,000 kr)
http://www2.trekbikes.com/bikes/bike.php?bikeid=1432000&f=6

KONA SUTRA 2006 (ca 15,000 kr)
http://www.konaworld.com/bikes/2k7/SUTRA/index.html

Cannondale Touring Ultra (ca 17,500 kr)
http://gb.cannondale.com/bikes/07/ce/urban/touring/model-7TS2.html

Cannondale Touring Classic (ca 16,000 kr)
http://gb.cannondale.com/bikes/07/ce/urban/touring/model-7TR.html

Cannondale Touring Rohloff Ultra (ca 32,000 kr)
http://gb.cannondale.com/bikes/07/ce/urban/touring/model-7TS1.html

Cannondale T200 (vet ej pris)
http://www.cannondale.com/bikes/07/cusa/specialty/touring/model-7TR2.html

Cannondale T800 (vet ej pris)
http://www.cannondale.com/bikes/07/cusa/specialty/touring/model-7TR8.html

Specialized Sequoia Elite (vet ej pris)
http://www.specialized.com/bc/SBCBkModel.jsp?spid=22258

Specialized Sequoia (vet ej pris)
http://www.specialized.com/bc/SBCBkModel.jsp?spid=22259



Följande 3 märken har så pass många modeller att huvudet börjar brinna. Om jag skulle ge mig på att googla upp alla enskilda delar skulle jag inte ha tid att cykla något i sommar.

Thorn http://www.thorncycles.co.uk/models.html
Stevens bikes http://www.stevensbikes.se/StevensTrekking.htm
Dawes http://www.dawescycles.com/dawes/touring-series.htm



Jag bor granne med cykelspecialisten som säljer Cannondale, Trek och Specialized. De har även Scott, Nishiki och Giant cyklar men jag har ej hittat nån renodlad touringmodell hos dem men jag kanske är blind:

http://www.nishiki.se/index.php?page=cyklar
http://www.scottusa.com/global/bike/
http://www.giant-bicycles.com/en-IN/


Prislappen får väl hamna på en runt 15,000, kan sträcka mig upp till 20 om det är värt det. Nån lusing kan jag nog ge för att ev uppgradera nån enstaka del vid leverans. Tror inte Rohloff är värt de extra 10 laxarna för mitt nuvarande behov. Möjligtvis om jag cyklar till kina el dyl men jag ser inte att jag gör det inom den närmaste tiden. Om cykeln har skivbromsar, aluminiumram, dämpare etc spelar inte nån större roll tror jag då jag kommer röra mig i hyffsat tätbefolkade och moderna land till att börja med.

Cannondale Touring Ultra och Dawes Galaxy Ultra ser vid första anblicken rätt coola ut, fördel Cannondale då jag har en återförsäljare/verkstad runt husknuten - men som sagt, jag är för grön för att kunna sålla bort bulken av ovanstående cyklar och tar tacksamt emot kommentarer om nån har någon erfarenhet på lite mer detaljnivå.

Skippa hojar med avancerade komponenter, typ skivbromsar, och aluminium ramar. Obetydligt lägre vikt men med avsevärt mindre slag och slit tålighet!
Legerat lättvikts stål och cantilever-bromsar är fortfarande det mest prisvärda och hållbara alternativet för långfärdscyklar. Slutsnackat!

Trek 520 är en klassisk touring hoj som funnits sedan 70-talet men som ständigt förnyas. Har det mesta en bra långfärdshoj skall ha, förutom att racervevarna fram ger på tok för hög utväxling. Kräv ett inbyte vid ev. köp!

Är inte heller vidare förtjust i butiken du nämner. Så med din budget är det klart intressant att inhandla någon av Thorn eller Dawes många genomtänkta långfärdscyklar direkt från England. Galaxyn, den vanliga modellen är min favorit från Dawes, brukar reas på hösten av de större butiks kedjorna. SJS/Thorn´s cyklar, sortiment och kundservice är det dock ingen annan än liten klick tillverkare av dyrare måttbeställda cyklar som kan mäta sig med!

De nu nämnda stålcyklarna fungerar givetvis även utmärkt till att pendla, shoppa och skjutsa småbarn med i många år framöver! :)
[Ändrat av PeterT, 2007-05-27 kl 21:50]
 
Racervevar med hög utvxl ?

PeterT skrev:
Trek 520 är en klassisk touring hoj som funnits sedan 70-talet men som ständigt förnyas. Har det mesta en bra långfärdshoj skall ha, förutom att racervevarna fram ger på tok för hög utväxling. Kräv ett inbyte vid ev. köp!

Eftersom jag också funderar starkt på en Trek 520 undrar jag över problemet med "racervevarna" fram. Specen jag har fått är 52-42-30 fram och 11-32 bak, är det en ovanligt hög utväxling ? andra bättre alt. ?
Per D
 
Re: Racervevar med hög utvxl ?

perdans; sa:
PeterT skrev:
Trek 520 är en klassisk touring hoj som funnits sedan 70-talet men som ständigt förnyas. Har det mesta en bra långfärdshoj skall ha, förutom att racervevarna fram ger på tok för hög utväxling. Kräv ett inbyte vid ev. köp!

Eftersom jag också funderar starkt på en Trek 520 undrar jag över problemet med "racervevarna" fram. Specen jag har fått är 52-42-30 fram och 11-32 bak, är det en ovanligt hög utväxling ? andra bättre alt. ?
Per D


Enligt Sheldon Brown får du med 35mm däck och 622mm hjul en utväxling på 2,0 till 10,3 meter. Vid kadens på 80 varv/minut blir det 9,6 km/h till 49,4 km/h.
http://sheldonbrown.com/gears/

Har du tung packning och vill komma uppför långa backar i regn och motvind kanske du vill ha lite lägre utväxling. Fråga vad det kostar att åtgärda cykeln i fråga. Du kanske kan få en större kassett på bakhjulet utan större kostnad.

Utan att vara expert kanske du vill ha, säg, 14-40 tänder bak? Då får du 1,6 till 8,1 meter, vilket blir 7,8 till 38,7 km/h. Nedför kan du ändå komma upp i 48 km/h om du trampar fortare, 100 varv i minuten. Enligt artikel i Bicycle Quarterly så lönar det sig inte att trampa över 50 km/h, det är bättre att luta sig och minska vindfånget.
 
Ang. vevparti

Huvet på spiken/drevet Erik! Nu är det inte så lätt att hitta 14-40 9-delad kassett, även om man skulle kunna bygga ihop en 14-34t av en junior och mtb-kassett! Men är det inte både enklare och billigare då att, som jag skrev, byta vevparti i butiken?

Shimano har nämligen bra mtb-vevpartier med 48-36-26t klingor och de är mycket vanliga på cyklar från tillverkare inriktade på långfärdscyklar. Vevpartier med denna storlek på dreven finns i alla bättre mtb-grupperna även om Deore-nivån borde räcka. Du kan nog fortfarande hitta olika versioner för Octalink och Hollowtech II. Vågar mig dock inte på någon värdering gällande för/nackdelar mellan Octalink eller Hollowtech II utanpåliggande vevlager. Octalink är dock på väg att fasas ut även om det kommer finnas reservlager många år framöver. Har Trek 520 de Shimano 105 9del. vevar med Octalink vevlager som syns på bilden måste nämligen även vevlagret bytas för att få rätt kedjelinje etc. Min favoritversion av Deore vevar för fyrkants vevlager är utgången och troligen även slutsåld. Färg är iofs. en smaksak men det kan vara värt att tänka på att svarta vevarmar inte ser så trevligt ut efter en tids användande då färgen lätt nöts och repas:
http://cycle.shimano-eu.com/catalog...<>ast_id=1408474395181426&bmUID=1180348370635
http://cycle.shimano-eu.com/catalog...<>ast_id=1408474395181426&bmUID=1180348398275
Vikt, kvalité och slitstyrka på klingor är nog bättre hos LX och XT men prisskillnaden står i mitt tycke inte i proportion till vad man får:
http://cycle.shimano-eu.com/catalog...<>ast_id=1408474395181426&bmUID=1180348064278
http://cycle.shimano-eu.com/catalog...<>ast_id=1408474395181426&bmUID=1180348281745

Du lär inte bli populär på Cykelspecialisten, men det bäst vore nog om du fick ett touringvevparti med 110mm i bultcirkeldiameter(BCD). För mig känns även Shimanos 12t differens mellan stora och mellan klingan aningen för stort. Men tex. Cykelnetto säljer prisvärda vevar från Stronglight med tex. 48-38-28 alt. 46-36-26t drev gjorda för traditionellt fyrkants vevlager:
http://www.cykelnetto.com/shop/?artnr=125001
http://www.zefal.com/stronglight/page.php?nom=produit&keyProd=impacttriple
Tillverkas underligt nog av deras konkurrent Sugino och säljs även under namnet Sugino XD, Thorn, Miche mfl.:
http://www.rivbike.com/webalog/cranks_bbs_c-rings/12067.html
http://www.yellowjersey.org/cranx2.html
http://www.sjscycles.co.uk/product-...oy-Crankset-110-74-pcd--Silver-Alloy-1672.htm
http://www.miche.it/home.html

Inte så vackra men Surly Mr. Whirly vevar använder det nya hollowtech2-typen av utanpåliggande vevlager om man vill ha det. De har även något så ovanligt som utbytbar spindel så man kan skifta mellan olika BCD/drev:
http://www.surlybikes.com/new/crank_pop.html
http://gallery.mtbr.com/showphoto.php/photo/34700/cat/851
http://altbike.com/image-gallery/interbike-2006/mr-whirly/
http://altbike.com/image-gallery/interbike-2006/mr-whirly-picture-3/
Säljs av Cyclecomponents som tyvärr inkluderar klingor av fel storlek:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi

Längden har även betydelse! 170mm längd ger bättre rundtramp och är snällare för knäna om du är upp till ca 185cm lång beroende på grenmått mm:
http://www.myra-simon.com/bike/cranks.html
http://www.sheldonbrown.com/cranks.html#length
http://www.bikefix.co.uk/index.php?...2c5304a8&get_ol_id=1&get_gl_id=62&r_full_id=7
http://www.nettally.com/palmk/crankset.html

Vill du färdas än mer energisnålt när du pendlar/motionscyklar kan ett byte till en kassett med tätare utväxling bak (tex. 12-25t eller 12-27t) vara en bra idé.
Det enda din cykel sedan behöver för långresan är ett par riktiga pakethållare fram och bak i Cro-Mo legerat stål från tex. Tubus, slitstarka väskor, en vacker lädersadel från Brooks och semester! ;)
[Ändrat av PeterT, 2007-05-28 kl 16:08]
 
Re: Mina fem öre!

PeterT skrev:Skippa hojar med avancerade komponenter, typ skivbromsar, och aluminium ramar. Obetydligt lägre vikt men med avsevärt mindre slag och slit tålighet!
Legerat lättvikts stål och cantilever-bromsar är fortfarande det mest prisvärda och hållbara alternativet för långfärdscyklar. Slutsnackat!
Varför cantilever-bromsar istället för v-bromsar?

En modell som det ofta tipsas om när det gäller tåliga långfärdscyklar är http://www.cykelnetto.com/shop/?artnr=2504L . Enkel och billig, 5700kr. Priset ger rejält utrymme för dyra lasthållare, skärmar, passande däck och bra väskor. Jag har inte provat den själv.



Det är rätt stor skillnad på cyklarna i första inlägget. Vissa har bockstyre, någon annan är en bra mtb men förklädd med skärmar och pakethållare. Vilken typ av semestercykling har du tänkt dig? Långa asfaltsstäckor, liten packning och hotell, eller grusvägar och tältboende?
 
V-bromsar är väl ett slags cantileverbromsar.

Tillbaka till ursprungsämnet: Jag har tre cyklar som kan användas till att cykelsemestra med. Den jag använder för grusvägar och lite slöcykling samt vinterpendling är nyss nämnda Marin Bear Valley med stel gaffel. Har bara positivt att säga om den cykeln, även om man som alltid hade viljat ha några komponenter annorlunda än i originalutförandet. För långfärdscykling på lite bättre vägar och pendling under sommartrekvartsåret använder jag en Planet-x Kaffenback med racertrippelvevparti, 50-40-26, och Campakomponenter samt 13-29 kassett. På den har jag en Planet-x kolfibergaffel med lowrider-fästen. Suverän hoj det också. När det gäller utväxlingar Tänk på att du med Shimanos racertripplar 50-39-30 lätt kan byta ut minsta klingan till en 28 eller tom 26. När du sedan slitit på de störst klingorna ett tag kan du byta dem till 48-38-26. Som mellanklinga med 130 mm bcd är 38 det minsta som går att få. På min ovan nämnda Kaffenback känns hoppet väl stort till minsta klingan. 12 taggars skillnad hade nog kännts bättre. Stora klingan har man lite användning för när man cykelsemestrar. Stronglight har ett intressant alternativ med dubbelt 44-29 vevparti.

Min tredje hoj är en snabbt lyxåk med Salsa Primero ram, Stronglight Pulsion kompaktvevparti och Dura-Ace komponenter. När jag långfärdscyklar med den har jag skärmar, pakethållare både fram och bak. Den är grym men dyr.

Mange
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg