Cykelbeslut / förbryllad

Re: Racervevar med hög utvxl ?

perdans; sa:
PeterT skrev:
Trek 520 är en klassisk touring hoj som funnits sedan 70-talet men som ständigt förnyas. Har det mesta en bra långfärdshoj skall ha, förutom att racervevarna fram ger på tok för hög utväxling. Kräv ett inbyte vid ev. köp!

Eftersom jag också funderar starkt på en Trek 520 undrar jag över problemet med "racervevarna" fram. Specen jag har fått är 52-42-30 fram och 11-32 bak, är det en ovanligt hög utväxling ? andra bättre alt. ?
Per D

Nej 30 32 är låg utväxling, även i kraftig uppförsbacke. Själv föredrar jag att ha ett långt spann på min hybridcykel, de högsta växlarna kan vara riktigt bekväma när man börjar bli riktigt trött och bara orkar småtrampa. Inte helt fel att kunna köra fort när det passar heller. Jag skulle nog inte rekomendera att ha ett högre spann en 12 tänder mellan klingorna 30 till 42, tror inte växlingen blir speciellt bra då.

Mikael
 
Stort tack för alla tips och råd. Fick ett gäng följdfrågor som jag dryftat med diverse cykelfanatiker under veckan tack vare er och efter att ha fått ned det stora urvalet, mest genom att mer precicera mitt behov så stod det mellan 520 och cannondale classic. Det blev den senare, altså classic touring, som jag får från cykloteket. Blir ev ett nyköp av vintercykel när det lider åt vinter. Startar en ny tråd med en mindre fundering kring cykeln. Tack igen
[Ändrat av RichardXVI 2007-05-28 kl 23:21]
 
Re: Re: Mina fem öre!

Lasse Nilsson; sa:
PeterT skrev:Skippa hojar med avancerade komponenter, typ skivbromsar, och aluminium ramar. Obetydligt lägre vikt men med avsevärt mindre slag och slit tålighet!
Legerat lättvikts stål och cantilever-bromsar är fortfarande det mest prisvärda och hållbara alternativet för långfärdscyklar. Slutsnackat!

Varför cantilever-bromsar istället för v-bromsar?
En modell som det ofta tipsas om när det gäller tåliga långfärdscyklar är http://www.cykelnetto.com/shop/?artnr=2504L . Enkel och billig, 5700kr. Priset ger rejält utrymme för dyra lasthållare, skärmar, passande däck och bra väskor. Jag har inte provat den själv. Det är rätt stor skillnad på cyklarna i första inlägget. Vissa har bockstyre, någon annan är en bra mtb men förklädd med skärmar och pakethållare. Vilken typ av semestercykling har du tänkt dig? Långa asfaltsstäckor, liten packning och hotell, eller grusvägar och tältboende?

Låter Mr. Sheldon förklara detta med namn:
http://www.sheldonbrown.com/cantilever-adjustment.html
Kan dock nämna att sk. V-bromsar inte är kompatibla med bromshandtagen gjorda för racerstyre. DiaCompe har visserligen en modell av handtag och sedan finns det olika trissor som ändrar utväxlingen men som med tiden lär fransa vajern. Justering av hävarmsverkan på traditionella cantilever bromsar är dock bättre, vilket inte går med V-bromsar. De har därför en mer direkt bromsverkan ("på/av") istället för modulerad/kontrollerad som är önskvärt och som väljusterade trad. cantilever bromsar har:
http://www.sheldonbrown.com/cantilever-adjustment.html

Marins MTB är prisvärd och klart lämplig för vildmarks cykling. Men då borde den även haft 36 ekrade hjul och andra däck. Grovt räknat är 32ekrade 26tums hjul och 36 ekrade 700c hjul som sitter på Trek 520, Dawes Galaxy mfl jämn starka.
 
Re: Re: Racervevar med hög utvxl ?

vid; sa:
perdans; sa:
PeterT skrev:
Trek 520 är en klassisk touring hoj som funnits sedan 70-talet men som ständigt förnyas. Har det mesta en bra långfärdshoj skall ha, förutom att racervevarna fram ger på tok för hög utväxling. Kräv ett inbyte vid ev. köp!

Eftersom jag också funderar starkt på en Trek 520 undrar jag över problemet med "racervevarna" fram. Specen jag har fått är 52-42-30 fram och 11-32 bak, är det en ovanligt hög utväxling ? andra bättre alt. ?
Per D

Nej 30 32 är låg utväxling, även i kraftig uppförsbacke. Själv föredrar jag att ha ett långt spann på min hybridcykel, de högsta växlarna kan vara riktigt bekväma när man börjar bli riktigt trött och bara orkar småtrampa. Inte helt fel att kunna köra fort när det passar heller. Jag skulle nog inte rekomendera att ha ett högre spann en 12 tänder mellan klingorna 30 till 42, tror inte växlingen blir speciellt bra då.

Mikael

Mikael, 52-11 är väldigt hög utväxling och av ingen nytta på en cykel tänkt för touring eller pendling. I mitt tycke även för "hybrider", som förut kallades för sportcykel mm. Bra till det mesta eller som i mitt tycke, dåliga på allt. Speciellt när de levereras med utväxling avpassad för etapplopp som TdF men med mindre än halva verkningsgraden på "motorn"!

Beträffande rekommenderad differens i storlek mellan framdreven så beror det på vad för modell av framväxel man har. Dessa skiljer sig åt i utväxlingen i länkaget. Den som sitter på Trek 520 fungerar bäst med 10t diff. mellan stora och mittendrevet, samt 12t mellan mitten och innerdrevet.

För att ev. slippa att även byta framväxel när man sänker utväxlingen på framdreven bör skillnad i storlek var så liten som möjligt från tänkt storlek samt gärna behålla liknande differens. Väljer man tex. ett av Shimanos mtb-vevpartier med 48-36-26t = 12/10t diff. eller de äldre Dura Ace (FC-7703) med 53-39-30 = 14/9t differens kan resultatet mao. bli lite skiftande...;)
 
RichardXVI; sa:
Stort tack för alla tips och råd. Fick ett gäng följdfrågor som jag dryftat med diverse cykelfanatiker under veckan tack vare er och efter att ha fått ned det stora urvalet, mest genom att mer precicera mitt behov så stod det mellan 520 och cannondale classic. Det blev den senare, altså classic touring, som jag får från cykloteket. Blir ev ett nyköp av vintercykel när det lider åt vinter. Startar en ny tråd med en mindre fundering kring cykeln. Tack igen
[Ändrat av RichardXVI 2007-05-28 kl 23:21]

Tack! Önska dig lycka till som kund på Cykloteket! ;)
 
Håller med Peter om framklingor

Jag har en Thorn Club Tour (Tour/audax med bockstyre). Den har klingorna 46 - 36 - 28 fram och 8-delat bak. Jag skulle hellre ha fler lättare växlar på den än fler tunga växlar.

Jag använder cykeln till allt möjligt under vår-sommar-höst t ex pendling, dra cykelkärra motionera hunden.

Instämmer också i behovet av flera cyklar. Jag har ett par vintercyklar och ett par sommarcyklar + några mer udda modeller.

Thure
 
Går det ?

Jag skrev att 30 32 var en låg utväxling, inget annat.

dvs han får ju faktiskt både och tack vare att det är en trippel.

jag har en växel som är byggd för 42 tänder men kör med 55 tänder på största klingan, (det är väldigt mycket som går i cykelvärlden om man vill och inte frågar fackpersonal, skulle jag visa min cykel för en försäljare skulle han säga att det mesta på den är omöjligt , jag har tex som du nämde var omöjligt racerbromshandtag med v-broms funger hur bra som helst så länge man riktar hjulet ordentligt vilket ligger i mint intresse ändå.

Mikael
 
Re: Går det ?

Det gick att köra mopparna med flygfotogen i lumpen också. Som bara den, ett tag...!
Skulle jag för den delen rekomendera det? Vad tror du?
 
Re: Re: Re: Mina fem öre!

PeterT skrev:
Lasse Nilsson; sa:
Varför cantilever-bromsar istället för v-bromsar?
Låter Mr. Sheldon förklara detta med namn:
http://www.sheldonbrown.com/cantilever-adjustment.html
Du och mannen med skägget har säkert rätt på något akademiskt vis. Om man istället kollar på tex. Parktools sida så gör de skillnad på "linear pull"- och cantilever-bromsar. Parktool och Sheldon verkar använda tex. ordet "caliper" på olika sätt.

Min gissning är att max en gång av hundra när någon använder ordet cantilever-broms så tänker personen på en v-broms.


Bra att jag fick lära mig att värden som vanligt är mer komplicerad än den först verkar vara.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg