Cykelbeslut / förbryllad

Har kollat runt på ett gäng forum och hemsidor, plockat broschyrer i butiker och pratat med säljare. Har satt ihop en liten lista med intressanta cyklar men det blev på tok för många. Skulle vara snällt om någon kunde hjälpa mig med en grov gallring.

Tänker använda cykeln att dagligen pendla till jobbet, förhoppningsvis även i vinter här i Stockholm. I sommar tänkte jag mig en eller två cykelsemestrar i sverige på 1-2 veckor vardera. I vinter eller nästa år blir det nån månad i skandinavien el västeuropa. Räknar med att hojjen ska hålla många år och gå många mil.

Trek 520 (ca 15,000 kr)
http://www2.trekbikes.com/bikes/bike.php?bikeid=1432000&f=6

KONA SUTRA 2006 (ca 15,000 kr)
http://www.konaworld.com/bikes/2k7/SUTRA/index.html

Cannondale Touring Ultra (ca 17,500 kr)
http://gb.cannondale.com/bikes/07/ce/urban/touring/model-7TS2.html

Cannondale Touring Classic (ca 16,000 kr)
http://gb.cannondale.com/bikes/07/ce/urban/touring/model-7TR.html

Cannondale Touring Rohloff Ultra (ca 32,000 kr)
http://gb.cannondale.com/bikes/07/ce/urban/touring/model-7TS1.html

Cannondale T200 (vet ej pris)
http://www.cannondale.com/bikes/07/cusa/specialty/touring/model-7TR2.html

Cannondale T800 (vet ej pris)
http://www.cannondale.com/bikes/07/cusa/specialty/touring/model-7TR8.html

Specialized Sequoia Elite (vet ej pris)
http://www.specialized.com/bc/SBCBkModel.jsp?spid=22258

Specialized Sequoia (vet ej pris)
http://www.specialized.com/bc/SBCBkModel.jsp?spid=22259



Följande 3 märken har så pass många modeller att huvudet börjar brinna. Om jag skulle ge mig på att googla upp alla enskilda delar skulle jag inte ha tid att cykla något i sommar.

Thorn http://www.thorncycles.co.uk/models.html
Stevens bikes http://www.stevensbikes.se/StevensTrekking.htm
Dawes http://www.dawescycles.com/dawes/touring-series.htm



Jag bor granne med cykelspecialisten som säljer Cannondale, Trek och Specialized. De har även Scott, Nishiki och Giant cyklar men jag har ej hittat nån renodlad touringmodell hos dem men jag kanske är blind:

http://www.nishiki.se/index.php?page=cyklar
http://www.scottusa.com/global/bike/
http://www.giant-bicycles.com/en-IN/


Prislappen får väl hamna på en runt 15,000, kan sträcka mig upp till 20 om det är värt det. Nån lusing kan jag nog ge för att ev uppgradera nån enstaka del vid leverans. Tror inte Rohloff är värt de extra 10 laxarna för mitt nuvarande behov. Möjligtvis om jag cyklar till kina el dyl men jag ser inte att jag gör det inom den närmaste tiden. Om cykeln har skivbromsar, aluminiumram, dämpare etc spelar inte nån större roll tror jag då jag kommer röra mig i hyffsat tätbefolkade och moderna land till att börja med.

Cannondale Touring Ultra och Dawes Galaxy Ultra ser vid första anblicken rätt coola ut, fördel Cannondale då jag har en återförsäljare/verkstad runt husknuten - men som sagt, jag är för grön för att kunna sålla bort bulken av ovanstående cyklar och tar tacksamt emot kommentarer om nån har någon erfarenhet på lite mer detaljnivå.
 
Det brukar vara svårt att hitta en cykel som fungerar bra både vinter och sommar. Om inte annat så är slitaget så stort vintertid, att det bara av den anledningen finns skäl att använda en billigare stabilare cykel vintertid.
 
2 cyklar?

Du bör nog fundera lite på hur du tänker semestra med cyklen. Ett förslag kan ju vara en Marin Bear Valley för tältsemestrar och vintercykling. Det är en stålmtb från cykelnetto (www.cykelnetto.com) som har fått bra kritik. För pendling och ev. vandrarhemssemestrar skulle jag fundera över en lättare touringhoj eller en crosshoj.

//Richard
 
Har en vanlig MTB

Jag har en vanlig MTB som sedan 2002 har rullat 800 mil om året i skogen, till jobbet, genom Sverige och i Europa. Det är en Kona Pahoehoe med hydrauliska skivbromsar och den har fungerat utan minsta problem, det är bara slitdelar som bytts ut. Har kört med en Bob-trailer och aluminiumramen har klarat det utan problem. Spelar inte så stor roll vilket märke det är då de allra flesta cyklar tillverkas på några få fabriker i Taiwan. Med en MTB så får man en bra allround cykel som fungerar till det mesta, dessutom finns det delar överallt i hela världen till en 26 tummare. Viktigast är att man sitter bra och har en mera upprätt ställning. Och bra fälgar är viktigare än dyra växlar, växlar tar fortare slut men är billigare att köpa och byta.
Det finns dom som har problem med sina skivbromsar på vintern men spolar man av dem ofta och plockar ut beläggen och sätter lite spray i oken slipper man dessa problem. Men det är klart orkar man inte sköta dem så begar de snabbt igen av salt.
Jag smörjer förmodligen för ofta för jag har tex aldrig bytt vajrar eller höljen och jag kan köra 1 år på samma kedja.
Så för 10000 kr får du en cykel som täcker de flestas behov.

Stiffe
 
Min cykel, en Kona Fire mountain, tycker jag fungerar mycket bra både på sommarn och vintern. När jag cyklar på vintern tycker jag nästan det fegt att cykla på sommaren, men tanke på all rolig snö och is. :p
 
RichardXVI; sa:
Tänker använda cykeln att dagligen pendla till jobbet, förhoppningsvis även i vinter här i Stockholm. I sommar tänkte jag mig en eller två cykelsemestrar i sverige på 1-2 veckor vardera. I vinter eller nästa år blir det nån månad i skandinavien el västeuropa. Räknar med att hojjen ska hålla många år och gå många mil.


Utan att vara superkunnig så tror jag du kan köpa vilken som helst av dessa cyklar och bli nöjd.

Men jag instämmer i vad andra säger om vinter och salt, som sliter mycket på cykeln om du pendlar varje dag. Ska du ha en fin cykel att semestra med, så tycker du ska budgetera in en vinterpendlarcykel. Då får du mindre underhållsarbete på fina cykeln, och dessutom mer tid att göra det ordenligt. Samt att du kan köra tröga slitstarka dubbdäck på vintercykeln, och smidiga däck på den fina.

Mitt råd till den som vintercykelpendlar: skaffa en rejäl stänklapp! Den ska sitta 2-3 centimeter från marken. Det håller cykeln renare, kedjan renare och mindre kedjeslitage. Ett bra saltskydd helt enkelt. Det är inte så mycket rost som är problemet med salt, utan att smörjningen blir snabbt dålig. Men det kanske du vet.
 
Erik Sandblom; sa:
Mitt råd till den som vintercykelpendlar: skaffa en rejäl stänklapp! Den ska sitta 2-3 centimeter från marken.
Jag prövade med lågt monterad stänklapp men fick problem med att den skrapade hårt i marken varje gång jag körde ner för en kant. Har du mjuk lapp, kantfritt eller något annat knep?
 
Denna modellen!

RichardXVI; sa:
Tänker använda cykeln att dagligen pendla till jobbet
I sommar tänkte jag mig en eller två cykelsemestrar i sverige på 1-2 veckor vardera.
I vinter eller nästa år blir det nån månad i skandinavien el västeuropa.
Räknar med att hojjen ska hålla många år och gå många mil.

Följande 3 märken har så pass många modeller att huvudet börjar brinna. Om jag skulle ge mig på att googla upp alla enskilda delar skulle jag inte ha tid att cykla något i sommar.

Stevens bikes http://www.stevensbikes.se/StevensTrekking.htm

För pendling och cykeltouring på vägar (asfalt + grus) så har Stevens en mycket intressant cykel:

Stevens Gran Turismo för 11995kr, inkl riktigt bra hjul, 10-delad 105 STI och xtra bromshandtag uppe på styret.
Och med en vikt på 10,8 kg inkl skärmar och pakethållare

gran_turismo_std.jpg

Större bild här: http://www.stevensbikes.se/bilder/Touring/images/gran_turismo_schraeg.jpg

Läs mer här
http://www.stevensbikes.se/StevensTrekking.htm
och
http://www.stevensbikes.de/2007/index.php?bik_id=204§=equipment&lang=en_US

Möjligen kan vevpartiet behöva bytas om du skall cykelsemestra i Alperna eller likn backiga områden.
Jag rekommenderar då touringvarianten av ngn av Shimanos HT2 MTB-vevpartier, tex:

SHXT25_S.jpg

Shimano XT FC-M761 för 1625:- från:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artgrp=341&artnr=SHXT25

Finns att köpa MYCKET billigare i tex Tyskland
 
Cykelspecialisten

Jag har dålig erfarenhet av att köpa cykel i denna affär. Både jag och en jag känner fick felmonterade cyklar därifrån vilket inte är det jag väntar mig när man köper en hoj för 10000+. Bemötandet därefter har ibland varit riktigt arrogant, detta gäller dock inte alla i personalen.
 
Lasse Nilsson; sa:
Erik Sandblom; sa:
Mitt råd till den som vintercykelpendlar: skaffa en rejäl stänklapp! Den ska sitta 2-3 centimeter från marken.
Jag prövade med lågt monterad stänklapp men fick problem med att den skrapade hårt i marken varje gång jag körde ner för en kant. Har du mjuk lapp, kantfritt eller något annat knep?


På ena cykeln har jag en mjuk lapp av gummi, köpt i affär för 40kr. Verkar vara nån metall inuti. Den klarar kanter mm. Jag fick borra två hål i stänkskärmen, köpa rostfria skriv & mutter samt fippla till hål i gummit. Men nu funkar det väldigt bra.

Andra stänklappen är gjord i fuskvinyl, men den lappen nådde inte ända ner. Jag förlängde den med annan fuskvinyl, men det gjorde att den blåser upp vid blåst, för den blev så lång att det blev vindfång. Så jag förstärkte den med urklippt glassförpackning i plast för att få den styv. Plasten måste skruvas fast i stänkskärmen för att få stöd. Jag fäste plasten med rostfria häftklammer Rapid, dessa rostar inte trots vinterslask och salt.

Nu funkar det rätt bra; egentligen är den lite för styv för kanter mm, men glassplasten går inte hela vägen ner, så det ska inte vara några problem. Jag har haft den så i någon vecka, inga problem hittils.

Jag tycker det är viktigt att stänklappen verkligen går ner till 2-3cm från marken, annars skyddas inte kedjan, och då kan man ifrågasätta nyttan.
 
Lasse Nilsson; sa:
Erik Sandblom; sa:
Mitt råd till den som vintercykelpendlar: skaffa en rejäl stänklapp! Den ska sitta 2-3 centimeter från marken.
Jag prövade med lågt monterad stänklapp men fick problem med att den skrapade hårt i marken varje gång jag körde ner för en kant. Har du mjuk lapp, kantfritt eller något annat knep?

Gillar du runda hjul cyklar du inte över kanter! Jag har lapp av sirapsflaska och den blir styv i kyla men håller bra och skyddar fenomenalt. Montage 2 Pop-nit och brickor.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg