Crux vs Pocket Rocket

Snubben; sa:
Jag gör av med ca 16 gram gas per dag med PR. Det är lite.

Vad gör du då?

Själv räknar jag med följande (2 pers):

frukost - koka upp 6 dl vatten
lunch - koka upp 5 dl vatten
middag - koka upp 8 dl vatten (oftast)

(Verkligen gourmetmatlagning jag planerar, eller hur ;))
 
Snubben; sa:
Jag gör av med ca 16 gram gas per dag med PR. Det är lite.
Stämmer rätt bra överens med min förbrukning med samma kök. Tycker mycket handlar om att inte värma vattnet mer än man behöver. Jag dricker t ex aldrig 100-gradigt té, eftersom min tunga då skulle ramla av. Det räcker med drickvarmt. Lägger man i makaronerna innan vattnet kokar, så får de lite extra värme. Konsistensen på snabbmackisar ger jag ändå inte mycket för, oavsett kokmetod.

Men att Crux skulle vara instabilt? Nä, inte mitt i alla fall. Eller de två andra exemplar (använda) som jag tittat på. Men visst är det så att ju fler leder, desto större krångelrisk. Å andra sidan har ett av de MSR PR jag tittat på, haft en glappande gaskran, men det säger ju inte att alla PR har det.

Sen tycker jag ändå packaspekten på Crux är lite missvisande: inte tar man ett minimalt kök, och stoppar det i en fet vadderad ficka, som man knölar in under gastubens bottensarg? Nä, man tar sitt hopfällda Crux (ca 55x85x30mm, dvs drygt som en tändsticksask) och stoppar det varsomhelst.

Om man har en stor gasflaska, så passar den dåligt i kastrullen (sticker upp), och då sätter jag gärna köket i kastrullen istället. MSR PR ska ned i en triangulär ask, som i mitt tycke gör att det är svårt att packa i kastrullen, om man vill ha något mer där (benstöd, tändstickor, visp, sked, blabla). Om det sen är värt 250 spänn att kunna packa sålunda, är en annan femma.
 
Priumus MicronStove (och MicronStove Ti 2.5) är ett alternativ inom kategorin lätta, toppmonterade gaskök.
 
Jag har oxå funderat på en brännanre av den typen, känns lite overkill med Trangia när jag uteslutande lagar mat inne i tältet. Hur är det, måste man ha såna där stödben till gasflaskan för att det ska bli någorlunda stabilt i kråkriset?

/Per
 
Gasflaskben fanns med i någon tråd för ett tag sen med mycket olika åsikter... Själv tycker jag om dem. Särskilt om man kör i absiden på underlag med vegetation så tycker jag det kan vara svårt att få gasflaskan att stå stabilt direkt på riset utan stödben.

Min gasåtgång med PR ligger ungefär i nivå med snubbens. I somras gjorde jag knappt åt en 220g-flaska på 13 dagar. Frukost 3dl + middag 7dl + en eller två kaffe/te á 3dl per dag. Detta kräver dock att man aldrig kör köket då vinden kommer åt. Jag gör i stort sett bara varm mat när jag har tältet uppe, så normalfallet är att jag kör köket vindskyddat i öppen absid.

/Pär
 
Biltemagas och Crux

(Vi är väl ändå lite OT då och nu?)
Det blev ett jäkla väsande då jag försökte montera mitt Crux på en liten Biltema behållare, läckte som tusan. Cruxet har annat lirat väl med flertalet andra gasleverantörers behållare.

Har någon annan haft problem med Biltemas gängning eller vad det nu kan vara?

Är i övrigt nöjd med Cruxet.
 
Re: Biltemagas och Crux

olle11; sa:
(Vi är väl ändå lite OT då och nu?)
Det blev ett jäkla väsande då jag försökte montera mitt Crux på en liten Biltema behållare, läckte som tusan. Cruxet har annat lirat väl med flertalet andra gasleverantörers behållare.

Har någon annan haft problem med Biltemas gängning eller vad det nu kan vara?

Jag har känt "doft" av gasläckage med just biltematuber när jag använt Primus EasyFuel. Inga såna tendenser alls med MSR-gas (som är det jag använder normalt sett).
 
fson; sa:
Jag har oxå funderat på en brännanre av den typen, känns lite overkill med Trangia när jag uteslutande lagar mat inne i tältet. Hur är det, måste man ha såna där stödben till gasflaskan för att det ska bli någorlunda stabilt i kråkriset?

/Per

Min erfarenhet begränsar sig till några få turer men jag tycker det går bra utan. Man kan alltid stabilisera gasflaskan med något annat typ ett par pinnar av något slag som körs ner i backen (eller nåt).

//J
 
Löjligt hög effektivitet...

.. i Pocket Rocket. Är betydligt bättre än XGK upp till 6000m. Först då kunde jag uppmäta ungefär samma koktider på en liter vatten.

Minus för att ihopmonterad bli lite för ranglig konstruktion. Fungerar då jättebra i snöförhållanden då man kan gräva ned det och ställa vindskyddet runt gropen.

Stef
 
Hoho... tack vare den här tråden gick en del av skatteåterbäringen till ett Pocketrocket. Kollade på Micronstove också men viktskillnaden motiverar inte prisskillnaden. IMO.
 
And the winner is...

Pocket Rocket; ett sådant fick det bli... med lite rabatter 304 kr, så det får man väl anse vara ok :)

Ni som har det: bör det packas i den röda boxen som man får med eller klarar det sig bra med att ligga löst i grytan? (Nej nu är det inte vikten det handlar om, 23 g kan jag ta, snarare packningsstrategi ;))
 

Liknande trådar