Snubben; sa:
Jag gör av med ca 16 gram gas per dag med PR. Det är lite.
Stämmer rätt bra överens med min förbrukning med samma kök. Tycker mycket handlar om att inte värma vattnet mer än man behöver. Jag dricker t ex aldrig 100-gradigt té, eftersom min tunga då skulle ramla av. Det räcker med drickvarmt. Lägger man i makaronerna innan vattnet kokar, så får de lite extra värme. Konsistensen på snabbmackisar ger jag ändå inte mycket för, oavsett kokmetod.
Men att Crux skulle vara instabilt? Nä, inte mitt i alla fall. Eller de två andra exemplar (använda) som jag tittat på. Men visst är det så att ju fler leder, desto större krångelrisk. Å andra sidan har ett av de MSR PR jag tittat på, haft en glappande gaskran, men det säger ju inte att alla PR har det.
Sen tycker jag ändå packaspekten på Crux är lite missvisande: inte tar man ett minimalt kök, och stoppar det i en fet vadderad ficka, som man knölar in under gastubens bottensarg? Nä, man tar sitt hopfällda Crux (ca 55x85x30mm, dvs drygt som en tändsticksask) och stoppar det varsomhelst.
Om man har en stor gasflaska, så passar den dåligt i kastrullen (sticker upp), och då sätter jag gärna köket i kastrullen istället. MSR PR ska ned i en triangulär ask, som i mitt tycke gör att det är svårt att packa i kastrullen, om man vill ha något mer där (benstöd, tändstickor, visp, sked, blabla). Om det sen är värt 250 spänn att kunna packa sålunda, är en annan femma.