Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Corax?
- Trådstartare myospinae
- Start datum
myospinae; sa:Någon som vet hur det går för Janne Corax och Nadine? (Inget skrivet p?hemsidan p?länge...)
Hej
Jag har inte hoert naagot fraan dem sedan de blev ivaegskickade av polisen. Det var taenkt att jag skulle ha traeffat dem i naesta by men de var inte daer. Vaentade i tre dagar innan jag gav upp och fortsatte paa egen hand oesterut.
Om det har gaatt som planerat saa aer de ute fraan Chang Tang nu. Sen maaste de komma fram till en stor stad. Det finns en stor stad ca 30 mil innan Lhasa men Corax var naer jag pratade med honom vaeldigt sugen paa att ta smaa vaegar fram till Lhasa. Detta innebaer att det skulle ta ca tvaa veckor mer innan han aer framme vid det foersta internet-cafet efter Houtougou.
Aer du vaeldigt sugen paa att laesa om cykling i Kina saa kan du alltid besoeka min sida istaellet. Inte lika tuff som Coraxs...
http://www.ghdata.nu/stellan
/Stellan
clindh
Forumvärd
Nu fick vi in en rapport; de klarade bedriften att korsa Chang Tang men nu riskerad de fängelse i Kina.
http://www.utsidan.se/ndb/expeditionsinfo/notis/998.htm
http://www.utsidan.se/ndb/expeditionsinfo/notis/998.htm
Mmmmm....
Riktigt cool bedrift, hoppas bara att det går bra för dem. Innan man gör ngt sådant här måste man vara på det klara med att det är ok och att man har ALLA erfoderliga papper. Kinesiska myndigheter är inget man bråkar med.....eller så får man vara beredd på att ta konsekvenerna om man gör det utan alla tillstånd. Jag befinner mig själv i kina sedan slutet av mars och jag är enda västerlänning i staden där jag befinner mig. Många saker som är alldeles självklara hemma funkar inte här.
Heja corax...
Micke i kina
Riktigt cool bedrift, hoppas bara att det går bra för dem. Innan man gör ngt sådant här måste man vara på det klara med att det är ok och att man har ALLA erfoderliga papper. Kinesiska myndigheter är inget man bråkar med.....eller så får man vara beredd på att ta konsekvenerna om man gör det utan alla tillstånd. Jag befinner mig själv i kina sedan slutet av mars och jag är enda västerlänning i staden där jag befinner mig. Många saker som är alldeles självklara hemma funkar inte här.
Heja corax...
Micke i kina
Re: Mmmmm....
Problemet är väl att med kinesiska myndigeter kan man aldrig ha alla papper och tillstånd som behövs, speciellt inte när det gäller Tibet. Men det är som du säger, dom visste alldeles säkert om riskerna. Han har ju varit i trubbel med kinesisk polis förr.
...Johan...
mikmik; sa:Innan man gör ngt sådant här måste man vara på det klara med att det är ok och att man har ALLA erfoderliga papper. Kinesiska myndigheter är inget man bråkar med.....eller så får man vara beredd på att ta konsekvenerna om man gör det utan alla tillstånd.Micke i kina
Problemet är väl att med kinesiska myndigeter kan man aldrig ha alla papper och tillstånd som behövs, speciellt inte när det gäller Tibet. Men det är som du säger, dom visste alldeles säkert om riskerna. Han har ju varit i trubbel med kinesisk polis förr.
...Johan...
Någon som har hört någor mer?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,379750,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,379750,00.html
Re: Re: Mmmmm....
Precis, det är ockuperat land, var där 96, o det kändes närmast jämförbart med att turista i Holland eller Norge i början av fyrtiotalet, http://www.lowdin.nu/Treks/Hiddenvalley/Hiddentrek1.html, vi blev så illa behandlade att vi lämnade Tibet efter bara en vecka för att istället vandra i Nepal.
Den kinesiska ockupationsmakten är helt oberäknelig. Jag har träffat folk som lyckats ta sig igenom från Xingkiang till Lhasa via Khailas, och inte haft något större problem än att de tvingats muta en o annan. Frågan är om de nu bestämt sig för att klippa till, för att statuera ett exempel? Om inte blir de snart släppta möjligen ett antal hundra dollars fattigare.
Per
jd; sa:Problemet är väl att med kinesiska myndigeter kan man aldrig ha alla papper och tillstånd som behövs, speciellt inte när det gäller Tibet.
Precis, det är ockuperat land, var där 96, o det kändes närmast jämförbart med att turista i Holland eller Norge i början av fyrtiotalet, http://www.lowdin.nu/Treks/Hiddenvalley/Hiddentrek1.html, vi blev så illa behandlade att vi lämnade Tibet efter bara en vecka för att istället vandra i Nepal.
Den kinesiska ockupationsmakten är helt oberäknelig. Jag har träffat folk som lyckats ta sig igenom från Xingkiang till Lhasa via Khailas, och inte haft något större problem än att de tvingats muta en o annan. Frågan är om de nu bestämt sig för att klippa till, för att statuera ett exempel? Om inte blir de snart släppta möjligen ett antal hundra dollars fattigare.
Per
Behandling
Är inte risken väldigt stor att de utsätts för en ganska så otrevlig behandling!?
Vet inte om det är fördomsfullt att misstänka, men jag tar det inte för osäkert att de blir utsatta för tortyr, eller tortyrliknande behanling. Nadine kan ju ligga riktigt risigt till med tanke på vad de kan hitta på med kvinnor! Eller?
Är inte risken väldigt stor att de utsätts för en ganska så otrevlig behandling!?
Vet inte om det är fördomsfullt att misstänka, men jag tar det inte för osäkert att de blir utsatta för tortyr, eller tortyrliknande behanling. Nadine kan ju ligga riktigt risigt till med tanke på vad de kan hitta på med kvinnor! Eller?
Re: Behandling
Maaste bara skriva att det var kul att de klarade av turen men det var synd att det fick problem med myndigheterna.
Jag har suttit i kinesiskt arreste tre gaanger i aar. Tvaa gaanger hos polisen och en gaang hos millitaeren. Jag tyckte att de behandlade mig bra och det var ingen fraaga om tortyr eller tortyrliknade behandling. Jag tror inte att det aer naagon risk att det haender Corax och Nadine naagot fysiskt. Jag tror det kommer att bli hoega boeter foer dem men det aer naagot man faar tar om man bryter mot naagra regler.
Problemet aer om man ska ha tillstaand till de norra delarna till Tibet saa aer de vaeldigt dyra och aennu svaarade att faa tag i. Jag tyckte det var raett som de gjorde att korsa plataan utan tillstaand.
Att braaka med kinesiska myndigheter aer naagot man maaste goera om man cyklar runt i de vaesta delarna av landet. Under min 5 maanaders tid i Kina har jag garanterat broetit mot minst en regel varje dag. T.ex. man faar inte taelta i Kina, maaste stanna paa speciella hotell foer turister (bryter mot denna lag nu), besoeka omraaden som aer staengda (bryter oxaa mot denna nu), osv...
Det finns maanga erfoderliga papper som inte gaar att faa tag i paa rimligt vis saa daerfoer maaste man bryta mot vissa regler...
/Stellan
Maaste bara skriva att det var kul att de klarade av turen men det var synd att det fick problem med myndigheterna.
XPAT; sa:Är inte risken väldigt stor att de utsätts för en ganska s?otrevlig behandling!?
Vet inte om det är fördomsfullt att misstänka, men jag tar det inte för osäkert att de blir utsatta för tortyr, eller tortyrliknande behanling. Nadine kan ju ligga riktigt risigt till med tanke p?vad de kan hitta p?med kvinnor! Eller?
Jag har suttit i kinesiskt arreste tre gaanger i aar. Tvaa gaanger hos polisen och en gaang hos millitaeren. Jag tyckte att de behandlade mig bra och det var ingen fraaga om tortyr eller tortyrliknade behandling. Jag tror inte att det aer naagon risk att det haender Corax och Nadine naagot fysiskt. Jag tror det kommer att bli hoega boeter foer dem men det aer naagot man faar tar om man bryter mot naagra regler.
mikmik; sa:Riktigt cool bedrift, hoppas bara att det går bra för dem. Innan man gör ngt sådant här måste man vara p?det klara med att det är ok och att man har ALLA erfoderliga papper. Kinesiska myndigheter är inget man bråkar med.....eller s?får man vara beredd p?att ta konsekvenerna om man gör det utan alla tillstånd. Jag befinner mig själv i kina sedan slutet av mars och jag är enda västerlänning i staden där jag befinner mig. Många saker som är alldeles självklara hemma funkar inte här.
Heja corax...
Micke i kina
Problemet aer om man ska ha tillstaand till de norra delarna till Tibet saa aer de vaeldigt dyra och aennu svaarade att faa tag i. Jag tyckte det var raett som de gjorde att korsa plataan utan tillstaand.
Att braaka med kinesiska myndigheter aer naagot man maaste goera om man cyklar runt i de vaesta delarna av landet. Under min 5 maanaders tid i Kina har jag garanterat broetit mot minst en regel varje dag. T.ex. man faar inte taelta i Kina, maaste stanna paa speciella hotell foer turister (bryter mot denna lag nu), besoeka omraaden som aer staengda (bryter oxaa mot denna nu), osv...
Det finns maanga erfoderliga papper som inte gaar att faa tag i paa rimligt vis saa daerfoer maaste man bryta mot vissa regler...
/Stellan
Re: Behandling
Jo, det är säkert utomordentligt otrevliga, men de lär knappast skada dem fysiskt eller ens röra dem om de inte försöker rymma eller något dylikt.
Däremot kan de försöka pressa ut stora pengar av dem. Men, i o m att svenska ambassaden blivit involverad så kan de svårligen muta sig ut (med böter utanför systemet).
Kommer ihåg i Zongdian, ett Tibetansktalande ställe i norra Yunnan, där fanns en liggare med reseberättelser och några som hade begivit sig mot Tibet hade råkat mkt illa ut. Lastbilschaufören de åkt med hade fängslats. Själva hade de blivit av med alla saker och alla pengar utom tillräckligt mycket för bussbiljetter till Kunming.
Per
http://www.lowdin.nu
Per
XPAT; sa:Är inte risken väldigt stor att de utsätts för en ganska så otrevlig behandling!
Jo, det är säkert utomordentligt otrevliga, men de lär knappast skada dem fysiskt eller ens röra dem om de inte försöker rymma eller något dylikt.
Däremot kan de försöka pressa ut stora pengar av dem. Men, i o m att svenska ambassaden blivit involverad så kan de svårligen muta sig ut (med böter utanför systemet).
Kommer ihåg i Zongdian, ett Tibetansktalande ställe i norra Yunnan, där fanns en liggare med reseberättelser och några som hade begivit sig mot Tibet hade råkat mkt illa ut. Lastbilschaufören de åkt med hade fängslats. Själva hade de blivit av med alla saker och alla pengar utom tillräckligt mycket för bussbiljetter till Kunming.
Per
http://www.lowdin.nu
Per
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Bok om Corax.. | Långcykling | 1 | ||
Föredrag av Corax i Stockholm 21/3 | Långcykling | 0 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg