• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Combatsporter

Guest

Gäst
Inte kampsporter utan combatinfluerade utesporter. Någon/några här som sysslar med t.ex. airsoft?
Helautomatiska elektriska karbiner/kulsprutor, semiautomatiska gasdrivna pistoler och så vidare. Inte de klassiska Hobbexgrejorna alltså.
I Danmark finns en nationell liga i både scenariospel, speed ball och andra grenar. I Japan där allt skumt härstammar från är det så klart störst. I Sverige växer det.

Detta räknas måhända inte som riktigt samma typ av friluftsaktivitet som övriga som behandlas på t.ex. den här sidan. Dock anser jag att det kan vara ganska kul ibland, kanske för att lära känna nya människor inför andra aktiviteter eller liknande. Utrustningen kan kosta en smärre förmögenhet, en fullmetal body karbin med dämpare, laser, kikarsikte, kindstöd, bipod, hicap batterier, jägarmag o.s.v. går ju loss på en hel del. Och bössan i sig är bara en liten del av utrustningslistan, dock har flera butiker/företag uthyrning för en spottstyver.

Någon som pysslar med airsoft?

- John
 
Härligt! Nu har vi chansen att militarisera vårt sport- och friluftsliv. Inte nog med att det finns omkring 639 miljoner "small arms and light weapons" på drift i världen, eller att en människa dödas av ett vapen varje minut någonstans i världen. Nu ska vi också leka att vi dödar varandra med verklighetstrogna militära leksaksvapen. Jag tycker att du ska åka till Danmark och leka krig. För mig räcker det att omkring 200 personer dödas av skjutvapen på riktigt varje år i Sverige. Se gärna http://www.contolarms.org och fundera på om vi behöver leka krig.
 

Guest

Gäst
Mjo

Det finns ju förvisso kanske en sådan aspekt. Men så länge folk fortsätter att äta på Burger King och McDonalds, bära Nikeskor och beställa jätteräkor på asiatiska restauranger, inreda med mahogny, köpa fläckfria gula icke-rättvisemärkta bananer o.s.v. o.s.v. tycker jag inte att man kan hacka på airsofthobbyn ur den synvinkel, att det skulle vara omoraliskt.
Så länge man själv bär t.ex. Nikeskor eller köper tigerräkor på restauranger så skulle jag kalla nedklankadet på en krigslek av moraliska anledningar för just dubbelmoral.

Dessutom verkar du se det som en ny företeelse att leka krig. Krigslekar, "indianer och vita" och så vidare är knappast något nytt. Sen att japanerna sedan några år tillbaka uppfunnit batteridrivna leksaksvapen som skjuter t.ex. biologiskt nedbrytbara 6mm plastkulor som gör att man kan ha mer avancerade regler än "pang du är död" förändrar knappast grundprincipen. En paintballmarkör anses inte lika våldsam men utsidan är väl knappast det viktigaste, även där är ju principen samma.

- John



[Ändrat av Shultze 2003-11-30 kl 17:07]
 
Källa???

1kocken; sa:
Härligt! Nu har vi chansen att militarisera vårt sport- och friluftsliv. Inte nog med att det finns omkring 639 miljoner "small arms and light weapons" på drift i världen, eller att en människa dödas av ett vapen varje minut någonstans i världen. Nu ska vi också leka att vi dödar varandra med verklighetstrogna militära leksaksvapen. Jag tycker att du ska åka till Danmark och leka krig. För mig räcker det att omkring 200 personer dödas av skjutvapen på riktigt varje år i Sverige. Se gärna http://www.contolarms.org och fundera på om vi behöver leka krig.

Vilken källa har du till siffran 200 personer dödas av skjutvapen i Sverige varje år?

Johan K
 

Guest

Gäst
Där måste olyckor och jaktrelaterade olyckor vara inräknade? Nåja.

"För mig räcker det att omkring 200 personer dödas av skjutvapen på riktigt varje år i Sverige."

Airsoft går inte ut på att döda och inte ens låtsas döda, det går ut på att markera. När man blir träffad spelar man givetvis inte död, man går till flaggplatsen och väntar på nästa inhopp. :)

- John

[Ändrat av Shultze 2003-11-30 kl 17:32]
 

Guest

Gäst
samme: Kan vi inte hålla sidan så non-mtb som möjligt? Jag får nog av det på fritiden. Du behöver inte skriva eller följa med i ett airsoftforum, ingen tvingar någon.

aardwolf: Mm. Känner till sidan, tänkte mest att jag skulle kolla intresse då jag var ny här på Utsidan.se, jag märker att intresset är ganska svalt.
Dessutom krängde jag min G3/SG-1 för ganska länge sen. Som sagt, ville mest diskutera. :)

- John
 
1kocken; sa:
Se gärna http://www.contolarms.org och fundera på om vi behöver leka krig.

Se gärna på http://www.a-human-right.com och fundera lite till. =) (Den frågan är i och för sig "beside the point".)

Det finns en viss poäng i att ha ett combat-forum på sidan. Det är en grupp sporter som utövas på utsidan av ytterdörren. (Visst kan man spela inomhus, precis som klättring. Men huvudsakligen utomhus.) Men det känns som att de aktiviteter som tas upp på utsidan.se alla betonar naturupplevelsen och kampen mot elementen (även om vissa verkar ha som mål att kämppa sig bort från elementen genom en mur av något ton prylar =).
Jag tror på spontan ordning. Prova att starta en tråd i ämnet under "övrigt". Är intresset stort nog kan man tänka på att göra det permanent, annars får de intresseraade söka sig till andra platser.
 
Airsoft ÄR kul!!
Och visst är det en friluftsaktivitet. Sen om nån inte vill leka krig kan han ju strunta i att läsa
denna tråden helt enkelt. Hurvida 200 personer dödas av skjutvapen varje år är ju helt ovidkommande. Siffran stämmer inte och även om den gjort det så kan man ju fråga sig hur många som ändå hade dött pga att gärningsmannen tillgripit en annan metod. Gärna mera airsoft på sidan för min del :)
 
Att såga combat-sporter på grund av hur många som dödas av vapen är ungefär lika rimligt som att såga MTB på grund av hur många som dödas i trafiken. (Då kan vi ju prata om hur många som dödas eller skadas av knivar...)

Jag är visserligen ingen combat-spelare, mitt spelande har hittills sträckt sig till några omgångar Laserdome och Cybertown, men så mycket vet jag ju att det handlar ju lika lite om att döda som kull gör. Det handlar ju om reflexer, taktik, snabbhet, uppmärksamhet.

Inom paintball verkar man ju gjort mycket för att ta bort "skjuta"-stämpeln, man pratar om "markörer" och "markera" istället för "vapen" och "träffa" men det handlar ju (enligt min mening) mest om att vara politiskt korrekt.

Paintball är väl inte värre än rollspel med baffervapen?

Jag har svårt att föreställa mig nåt alternativ till vapenliknande markörer om man skall ha ett spel som handlar om att smyga på varandra och undvika att bli upptäckt. Visst fungerar gamla hederliga kull, men som nån sa "Pang du är död" ger oftast upphov till tjafs om vem som har rätt. Med nån typ av markör (paintball, IR-stråle) får man mycket enklare att avgöra vem som hade rätt.
 
Snickesnack!

Peter Nermander:
Du kan orera bäst du vill om vilket ämne som helst. Men att du nästan utan undantag missar kärnan och det väsentliga, är en märkligt välutvecklad tallang som alldrig verkar svika!!!
Combat-sporter är inte frilufsliv, då alla etiska och moraliska ideer har kastats överbord. Detta är ett odiskutabelt faktum!