Colorado 300 - mina första intryck

Några intryck av Garmin Colorado

Någon mer som hunnit prova en Colorado än?

Vad jag förstått hittills så är inte mjukvaran helt stabil. Även hårdvaran verkar vara lite skagig (batteriindikator?). Vill helst vänta tills de grövsta barnsjukdomarna är borta.

//D

Har nu provat Colorado i ca en vecka nu.
Några intryck så här långt:
- Imponerande skärm, inte lika ljusreflekterande som 60CS(x) men detaljrikedom och färgåtergivningen är mycket bra.
- Snabb på att rita upp kartorna (CS6 & BC6.5) vid zoomning, kör då ändå med Mest detaljer.
- Känns mycket gedigen, är lite mindre än 60:an men ändå lite tyngre, ligger bra i handen, lite ovant med rocker-hjulet efter att använt 60:an i flera år. Inte riktigt lika smidigt att snabbt byta mellan de olika sidorna som på 60:an. Det går att göra en inställning som heter sidoslinga som är liknande men du kan bara gå åt ett håll.
- Får med bra NiMH-batterier (2700mAh) åtminstone 12h.
- Mycket bra GPS-mottagning, speciellt om man jämför med 60CS. ;)
Hade med den i Sälen i helgen och den tappade inte fix en enda gång, varken i jackfickan eller i stolsfickan på bussen och då var det stolen mot mittenraden.
- Finessen med profiler är mycket bra, speciellt om man växlar mellan bil och båt t.ex.

Mjukvaruproblem som jag upplevt:
- Vid autoruttning kommer inte sidan förhandsgranska nästa sväng upp som i 60-serien, men "förhandsgranska nästa sväng" finns under Aktiv rutt, så detta måste gå att fixa med en programuppdatering. Kör man kartsidan funkar det ganska bra ändå tack vare bra autozoomning men då saknar jag avståndsinfon.
- Vill ha möjligheten att ha mindre tecken för markering av grund och bränningar i Bluechart, som det är nu är de jättestora och täcker över annan viktig info, här borde det finnas möjlighet att sätta symbolstorlek som på t.ex. 276/278.
- Skalan på kartan anges i miles/fot då man valt nautiska mil/meter.
- Mycket fluktuerande hastighet, märks speciellt när man går i jämn fart med bra mottagning, varierar lätt mellan 2-7km/h.
- Om man vill stänga av knappljudet måste man stänga av alla ljud!
- Borde finnas möjlighet att ha ljusare färgteman, t.ex. vit bakgrund och svart text på färddatorsidan.
- Saknar ett smidigt sätt att få exakt tid med sekunder, går att göra en work-around genom att lägga in GPS-tid på ett av de större fälten i färddatorn, men borde t.ex. vara lätt att lägga till sekunder på batteri och GPS-status sidan man får upp då man trycker snabbt på power-knappen.

Kör nu med sw 2.30/GPS sw 2.60, European CS6 och BlueChart 6.

Det kanske låter som om jag är missnöjd med mitt köp men jag är över det hela taget mycket nöjd med Coloradon och jag är övertygad om att kommande programuppdateringar löser de flesta problemen.

/Mikael

Det går att lägga in avståndsinfo i något av de två möjliga datafälten på kartsidan.

Det finns ett stoppur också, som man kan ha igång och lägga in i slingan som man bläddrar genom, men jag antar att du vill ha sekunder på den vanliga klockan, inte någon som du startar vid något tillfälle?

Några frågor om Colorado.

1. Kan man i kartinställningar göra samma ändringar m.m. som på 60CSx? Alltså ändra lås på väg, textstorlek på waypionts gatunamn och annat?

2. Finns det lika många olika mätare att välja mellan i färdatordelen?

3. Batterierna laddas väl inte nu heller i apparaten vid 12V-matning?

4. Hur är ljudnivån på olika signaler jämfört med 60CSx, den senare var ju lite blek där vid bilbruk t ex.

5. Vid skapande av ruter i Coloradon, kan man som på 60CSx flytta om i ruttlistan, flytta waypoints på kartan, lägga till platser i rutten, vända rutten. Och kan man lägga till en ny plats i rutten eller flytta rutten mellan två genom att aktivera "gummibandet"?

Ni som har haft både 60CSx och nu skaffat en Colorado, vilka skillnader finns det emllan dem rent tekniskt i funktioner och annat, och rent praktiskt i handhavande m.m.

Jag har ju en 60CSx nu men är sugen på en Colorado, men är ju inte intresserad av ett "nedbyte" om det är många funktioner som 60CSx har som inte Colorado har.

MVH Tony

Garanti

Någon som vet om Garmin har världsgaranti?

Dvs vad är det för risk att köpa en US enhet och eventuellt reklamera fel på den i Sverige?
Det verkar ju som hårdvaran ändå är rätt OK status på.

//D

Några frågor om Colorado.

1. Kan man i kartinställningar göra samma ändringar m.m. som på 60CSx? Alltså ändra lås på väg, textstorlek på waypionts gatunamn och annat?

2. Finns det lika många olika mätare att välja mellan i färdatordelen?

3. Batterierna laddas väl inte nu heller i apparaten vid 12V-matning?

4. Hur är ljudnivån på olika signaler jämfört med 60CSx, den senare var ju lite blek där vid bilbruk t ex.

5. Vid skapande av ruter i Coloradon, kan man som på 60CSx flytta om i ruttlistan, flytta waypoints på kartan, lägga till platser i rutten, vända rutten. Och kan man lägga till en ny plats i rutten eller flytta rutten mellan två genom att aktivera "gummibandet"?

Ni som har haft både 60CSx och nu skaffat en Colorado, vilka skillnader finns det emllan dem rent tekniskt i funktioner och annat, och rent praktiskt i handhavande m.m.

Jag har ju en 60CSx nu men är sugen på en Colorado, men är ju inte intresserad av ett "nedbyte" om det är många funktioner som 60CSx har som inte Colorado har.

MVH Tony

Jag har gjort jämförelsen mot 60CS:
1. Ja

2. Ja, det är i stort sett samma val, man kan t.ex. nu även välja lufttemperatur, även om funktionen är lite tveksam då enheten alstrar lite egen värme som ger några extra grader.

3. Nej, det går inte att ladda några batterier i enheten.

4. Jämfört med 60CS känns ljudet klenare i Coloradon, har inte provat i bil ännu om det är för svagt.

5. Har inte provat alla alternativ men du kan lägga till waypoints, flytta om i ruttlistan. Det går även att flytta waypointens både via ruttplaneringen och waypointhanteringen, men det verkar inte gå att flytta den på kartan, man måste ange ny position med long/lat, verkar synnerligen korkat!

Svar på Anders fråga/kommentar, provade också att ha Distans till nästa på kartsidan men vill hellre ha Tid till dest och Distans till dest.

Det är riktigt att jag vill gärna ha den vanliga klockan.

/Mikael

1. I stort sett. Några saknas, någon annan har tillkommit.

2. Det finns alltså lite fler i Colorado. Dessutom kan den visa positionen även i små fält.

4. Ljudet hörs snarare bättre i Colorado. Men här visas också en typisk skillnad mellan 60 CSx och Colorado 300. I en 60 CSx finns nio saker som kan ställas på 20 sätt vardera, plus två till/från. Alltså två biljoner kombinationer, åtminstone teoretiskt. I en Colorado finns det en inställning för ljud: av eller på.

5. Den smidiga grafiska redigeringen på kartbilden finns inte alls för rutter. Däremot kan man ändra, lägga till eller ta bort en punkt, men man får lägga till/ändra genom att använda sökfunktionen. Koordinater kan man inte stoppa in, såvitt jag har förstått.

Colorado har större kartbild, geocachinginformation direkt i enheten och möjlighet till Wherigo. Den kan skicka data trådlöst till en annan Colorado, läsa av puls- och kadensgivare, använder vanliga SD-kort, kan registrera lufttrycket även när den är avstängd (om man har tur), har baskarta med DEM över hela världen och har programmerbara profiler, som lagrar olika inställningar.
Allt detta är mycket bra, jämfört med 60 CSx.

Annat är i en del fall likvärdigt (som kartinställningarna) men i flera fall strippade eller helt utelämnade funktioner.
Kanske inte så väsentlig, men ta kalendern som exempel. I en Colorado visas en bild över månaden och solens upp- och nedgång för den markerade dagen. Punkt.
I en 60 CSx kan man visa dags-, vecko- eller månadsvy, lägga in kommentare för en viss dag, gå direkt till detaljer för sol och måne eller jakt och fiske, och sen tillbaka igen, byta referenspunkt för soluppgången och automatiskt se när en waypoint skapades eller en cache hittades. För en waypoint kan man sedan se detaljerna för denna, hoppa vidare till var den är på kartan eller räkna ut en rutt till den.

Bara antalet bokstäver i beskrivningarna visar den grundläggande skillnaden mellan modellerna. Colorado har en del fina nyheter, men för den som älskar att kunna gräva ner sig i alla petimetrar av inställningar och finesser är den närmast oduglig.

Colorado är en jättefin leksaksbil.
60 CSx är en stor balja med Lego.

Den som har tänkt skicka efter en Colorado från utlandet ska veta att alldeles för många med fel på klockorna smet tydligen genom det filter, där det var tänkt att de skulle fångats upp.

Den som har tänkt skicka efter en Colorado från utlandet ska veta att alldeles för många med fel på klockorna smet tydligen genom det filter, där det var tänkt att de skulle fångats upp.

Vad innebär detta???
Finns det eller finns det inte kvarvarande HW fel på enheterna och beror de på till vilken marknad de är skickade?

Om fel, gäller i så fall världsgaranti?

//D

Nej, ingen världsgaranti.

Någon som vet om Garmin har världsgaranti?

Dvs vad är det för risk att köpa en US enhet och eventuellt reklamera fel på den i Sverige?
Risken är att du högst sannolikt inte får någon hjälp eftersom Garmin inte har världsgaranti.
Garmin lämnar ett års garanti och du reklamerar den själv antingen hos säljaren eller förmodligen enklare direkt till Garmins servicecenter i Storbritannien.

Några användare och säljare har rapporterat om ett fel på realtidsklockan i olika Colorado. Tanken var naturligtvis att inga enheter med detta fel skulle komma ut till kunder, men tydligen hände det ändå. Vart de har tagit vägen i världen har jag ingen aning om.

Min Colorado har varit på service i 12 dagar. Om jag förstod saken rätt så var den första sändningen felaktig (?!). Och återförsäljaren gjorde fel som släppte den. Därför får jag en nyimporterad enhet. Blev lovad att få den i veckan.

Återförsäljaren? Det var väl Garmin som gjorde fel som släppte ut dem. De skulle ju fångats upp redan i tillverkningsledet.
Eller menar du att de skickat ut felaktiga enheter med föreskrifterna att de bara fick visas, inte säljas? I så fall var det Garmin som gjorde fel. Sånt fungerar aldrig i praktiken.

Garmins representant sade till mig att återförsäljaren inte skulle ha sålt enheten. Jag var otydlig i min formulering.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Barfoba Skärmbyte Garmin Colorado 300 Navigering 14
thontz Fastighetskartan Colorado 300 Navigering 3
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
Sjobbe Minneskortet i- Colorado 300 stängs av Navigering 3
Sensonic Hur får Alla kartor samtidigt i en Colorado 300? Navigering 5
Sensonic Garmin Colorado 300? Kan de va ngt ? Navigering 28
Leo XIV Colorado 300 vs Oregon 400t Navigering 0
Långbåge USB problem med Colorado 300 Navigering 0
Tavve Colorado 300, mini-USB standard Navigering 10
Rawmetalmedia Problem med irrationell kompass på Colorado 300 Navigering 8
Argusgranskare Colorado 300 spontanavstängning Navigering 4
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
jasy Ny Firmware Colorado 300 / Oregon 300 Navigering 7
oasus Felvisning av colorado 300 Navigering 9
Ehrsa Kontaktproblem från datorns USB med Colorado 300 Navigering 3
Ehrsa Finns Dag/Natt/Auto på Colorado 300 ?? Navigering 0
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
Mija F Garmin Colorado 300 och spara spår Navigering 3
Sjobbe Colorado 300 på reparation- inget fel... Navigering 3
Jan W Garmin Colorado 300 Navigering 2
Jan W Garmin colorado 300 Navigering 1
Jan W GARMIN Colorado 300 Navigering 10
Davidalb Colorado 300 och fartkamerabevakning Navigering 26
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
joala Colorado 300 SD problem Navigering 18
svab Colorado 300 + Bluechart Atlantic v9.5 Navigering 6
Dalmasen Colorado 300 Navigering 1
navet Grundkartan Garmin colorado Navigering 12
manlan Spara data från Färddatorn i Colorado? Navigering 12
Glidern Colorado software version 2.92 Navigering 1
Jossa Colorado problem Navigering 1
ei78 Colorado vs Oregon Navigering 16
Sjobbe Garmin Colorado- Avstånd till waypoint Navigering 3
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
Glidern Ta bort spår på Colorado Navigering 7
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
Metallaren minneskort till colorado Navigering 1
Dalmasen Colorado och SD-kort Navigering 14
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
grodanbolle Colorado vs 60CSx Navigering 54
tommiehedberg Sökning i colorado Navigering 0
Dalmasen Colorado, waypoints Navigering 4
AxelM Colorado med 3D Navigering 3
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
Dalmasen Colorado och SD-kort Navigering 10
Tony-Avesta Frågor om Garmin Colorado Navigering 6
Tony-Avesta Funderingar om 60CSx Colorado och kartor Navigering 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg