490 gr/h tyder på att det verkligen är 7 kW (de flesta kök brukar ange effekten omräknat från hur mycket bränsle de förbrukar), men man kan verkligen fråga sig om allt detta kan tas till vara av dom grytstorlekar som används i campingsammanhang.
Möjligen kan den effektnivån vara lagom om man wokar i fält, men brännarens utformning passar inte riktigt för detta...
Till detta som redan nämnt - med det stora gasuttaget så kommer tuben att snabbt bli väldigt kall och lågan betydligt mindre än 7 kW i kapacitet ganska fort efter starten. Det är redan problem med detta vid 2-3 kW uttag och det är kyligt ute, och det är inget problem att få frost på tuben även en ganska varm Augustikväll med en Tranga 27 och gasolbrännare på ca 2-3 kW kapacitet
---
2.5 minuter för 1 liter uppkok och 5 minuter och 20 sek i blåsig läge, tyder på att F1 straffas ganska hårt av blåst.
2.5 minuter/liter innebär att man kan koka upp 24 liter vatten i timmen (liter = kilo)
1 liter 10 -> 100 grader C uppvärmning av ett kilo vatten drar ca 105 Wh, detta gånger 24 = 2520 Wh per timme om man kokar upp vatten kontinuerligt
2520 / 7000 = 0.36 => 36% verkningsgrad, ganska dåligt faktiskt och vid blåst mindre än hälften... i gasmängd ungefär om man räknar med 14 kWh/kg eller 14 Wh/gram i energiinnehåll för gasol så skulle det behövas 7.5 gram gasol vid 100% verkningsgrad, men här behöver man 20.8 gram/litern och vid blåst nästan 50 gram/litern.
En Trangia 27 som man gasar på 'lagom' med gasolbrännaren så kokar man upp 0.5 liter vatten på mellan 6 och 7 gram gasol (man får 14 halvliters uppkok med en marginal på en 100 grams gasolflaska), dvs. man ligger kring 50% verkningsgrad och det kan gå upp till 9-10 gram halvlitern om det blåser ordentligt om köket - det är vad F1 Power börja med vid kav lugnt väder med över 10 gram/halvliter vatten och går bit över 20 gram/halvliter när det blåser.
---
För 3-dagars tur spelar gasförbrukningen inte så stor roll men är det expedition med kanske flera veckors mat och bränsle som skall släpas med så blir bränsleförbrukningen väldigt viktig parameter, då bränsle väger.
Och hur man än gör så är gasol med kök med hyffad verkninsgrad lättast bränslet trots sina plåtbehållare. Det beroende på att ingen flytbränslekök med koppbrännare jag provat hittills drar under 20 gram/litern i bränsleförbrukning och till detta har man förvärmning, bränsle som skall eldas ur slangar etc. innan packning och det går åt mer bränsle helt enkelt.
Att också kunna reglera köket från väldigt liten låga till fullgas är också bränslebesparande, vilket dom flesta gasolkök klarar galant - men är si och så med när det gäller flytbränslebrännare (med Optimus Nova som den stora undantaget som verkligen går att reglera nästan lika bra som en gasolkök, finns säkert någon ytterligare men ingen som jag provat)