Clogga

Denne lilla texten du refererar till är ganska konstigt fomulerad, och är antingen inte återgiven i helhet eller så refererar den till soloklättring.

Yes, den refererar till soloklättring. Jag ser inget konstigt med detta... De rekomenderar att man gör knopar i repet som backup. Jag har inte läst vad andra tillverkare av cloggers säger men jag tror inte att backup knopar är en ovanlig rekomendation.

Jag tror inte att en tillverkare rekomenderar en produkt för clogging om den inte fungerar, så man kan anta att backup repet inte kommer att behöva ta emot fall särskild ofta. Skulle det ändå visa sig att det är backup repet som tar hand om fallet hela tiden så skulle jag antingen sluta clogga eller hitta en clogger som fungerar.

Om man nu har en clogger som fungerar, vad är då problemet med ett backup rep vid sidan av med dubbelåttor knuta med några meters mellanrum som jag kan klippa i och ur??

Du säger att du alltid backar upp toppankaret med ett annat rep.

Yes... Alla topprepsleder jag har varit på som har haft en befintlig ankare har det aldrig varit något problem att sätta i en extra säkring strax ovanför eller använda ett statiskt rep för att nå ett träd.

Hur gör du när du leder?

Jag leder inte.

Eller när du tränar på en repa mitt i veggen?

Precis som vanligt... Kommer jag inte upp så blir det nedfirning igen. Om jag nu cloggar, klättrar topprep med en partner eller som andremen är det same same... Antigen upp eller ner. Om det är väggar med flera replängder du siftar på har du glidit från trådens ämne allt för mycket.

/Michael.
 
Hmmm...
Michael, du förstår fortfarande inte helt, så jag får förklara det mer klart. Det är ointressant hur man fäster ett topprepsankare, eller om man knyter knutar på ett rep när man cloggar. Det som därimot är mycket mer intressant och som jag prövde att leda debatten in på, är VARFÖR vi diskuterar det...
Jag tror många klättrare tänker säkerhet på ett sätt som faktiskt kan få den motsatta effekten. Nu har jag väl förklarat mej på ett tillräckligt pedagogiskt sätt :)
Och du, Michael, det er STOR skillnad på soloklättring med rep och clogging/jumarering, men detta får du läsa om i en bok eller gå en kurs.

Andreas Spak
Autorisert trener, NKF
[Ändrat av Spak 2003-04-29 kl 03:10]
 
Spak; sa:
Ja, nu kan man ju inte "falla" när man använder en clog på rätt sätt, i och med att den alltid sitter i position över selens inknytningspunkt och glider på repet.

Bara för att fortsätta att komma med petiga kommentarer.
Om du tittar på denna länk, TECHNICAL NOTICE längst ned på sidan 2, hur dom rekommenderar att du använder "cloggen" så är det ganska tydligt att man kan få ett fall, även om det bara rör sig om ca 30-40cm så påverkar det repet ganska mycket.

http://www.petzl.com/petzl/publicFichePdt?id=4330#
 
esedeng; sa:
Bara för att fortsätta att komma med petiga kommentarer.
Om du tittar på denna länk, TECHNICAL NOTICE längst ned på sidan 2, hur dom rekommenderar att du använder "cloggen" så är det ganska tydligt att man kan få ett fall, även om det bara rör sig om ca 30-40cm så påverkar det repet ganska mycket.

Vad har detta med saken att göra, de visar ju hur man INTE ska använda en ascender. Daniel, läs vad du själv siterar: ..."när man använder en clog på rätt sätt..."
 
Hmm

Själklart blir det ett fall. Hur lång det blir påverkas ju av hur kort det lilla repsnöret som håller upp cloggern är, men även ett kort fall är ju ett fall? Repet kan ju omöjligt vara expanderat när det är obelastat: minsta möjliga fall = repets dynamik.

Jag vet inte skillnaden mellan soloklättring på rep och cloggning; upplys mig gärna.

Jag kan fortfarande inte se något som hellst fel att knyta in sig i ett kompletterande rep med jämna mellanrum, Spak, kan du förklara detta igen?

Mvh
/föhl
 
har ej läst allt var här står...

...men i de första inläggen så snackas det mkt om att man skalla nvända ditten eller datten för att det kan skava och det är billigare att byta ut sin slinga jämfört mot sitt rep.

såhär är det!

i en slinga ligger alla fibrer "längst ut", detta gör att en slinga nöts fortare än ett rep (i de flesta fall).

det ska aldrig behöva bli nått snack om att byta det ena eller andra pga skav! behöver man byta slinga eller rep efter att man cloggat så har man riggat på ett rent uselt felaktigt sätt. när du riggar så MÅSTE du se till att unvika att skav uppstår, lämpligtvis genom någon form av repskydd.

om du lägger in en slinga över kanten, så behöver du karbiner till den. detta ger flera delar i kedjan vilket medför större risk att någon av dem pajjar. men det ska sägas att det är ju inte fel att ha en slinga över kanten, bara man är medveten om ovanstående.

jag hade lagt ett rep med repskydd, sen hade jag nog backat upp det repet mot en annan ankarpunkt för att vara på den säkra sidan.

clogga lungt

/einar
 
Spak, Det jag ville visa vara att det finns mer än ett sätt att använda "cloggen" och på ett av sätten så blir det ett "fall" som påverkar repet.
Eller har jag(eller du) missförstått bilderna? Dom med kryss över tolkar jag som felaktiga och dom utan kryss som ett ok sätt att använda cloggen.
Förr cloggade jag ofta med övre delen av cloggen fäst i bröstsele eller liknande (som bilden till höger) men använder nu oftare bara en karbin eftersom det ökar rörelsefriheten (som bilden till vänster).
Så du menar alltså att dessa sätt ät felaktiga??
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg