Denne lilla texten du refererar till är ganska konstigt fomulerad, och är antingen inte återgiven i helhet eller så refererar den till soloklättring.
Yes, den refererar till soloklättring. Jag ser inget konstigt med detta... De rekomenderar att man gör knopar i repet som backup. Jag har inte läst vad andra tillverkare av cloggers säger men jag tror inte att backup knopar är en ovanlig rekomendation.
Jag tror inte att en tillverkare rekomenderar en produkt för clogging om den inte fungerar, så man kan anta att backup repet inte kommer att behöva ta emot fall särskild ofta. Skulle det ändå visa sig att det är backup repet som tar hand om fallet hela tiden så skulle jag antingen sluta clogga eller hitta en clogger som fungerar.
Om man nu har en clogger som fungerar, vad är då problemet med ett backup rep vid sidan av med dubbelåttor knuta med några meters mellanrum som jag kan klippa i och ur??
Du säger att du alltid backar upp toppankaret med ett annat rep.
Yes... Alla topprepsleder jag har varit på som har haft en befintlig ankare har det aldrig varit något problem att sätta i en extra säkring strax ovanför eller använda ett statiskt rep för att nå ett träd.
Hur gör du när du leder?
Jag leder inte.
Eller när du tränar på en repa mitt i veggen?
Precis som vanligt... Kommer jag inte upp så blir det nedfirning igen. Om jag nu cloggar, klättrar topprep med en partner eller som andremen är det same same... Antigen upp eller ner. Om det är väggar med flera replängder du siftar på har du glidit från trådens ämne allt för mycket.
/Michael.