Re: Självklart!
Hej, Oscar (och alla andra, som skrivit i den här, i mitt tycke, tämligen intressanta tråden, även om diskussionen nu blivit rätt teoretisk).
Ok, jag har inte räknat på det här, men...
Ett vanligt klätterrep skall enligt standard 'sträcka sig' för att fallenergin skall övergå i värmeenergi i det säkrande systemet vid ett "ledarfall". Ett fall vid cloggning kan behöva viss av denna dynamik, men inte all. Vid statisk belastning av 80 kg sträcker sig CE-märkta rep 7-8% (med någon procents felmarginal - det var ett tag sedan jag läste standarden, så någon lär säkert hacka på mig för det).
Nåväl. Vid cloggning gör man små, korta fall, och vid vissa tillfällen kan klättraren, för tillfället, väga mer än 80kg (man kanske har utrustning med sig, klättrar med ryggsäck, eller rent av väger mer än 80 kg - jag gör det, t.ex.) varför repet kan sträcka sig 10-15% (denna uppskattning är inte helt matematiskt vederlagd, men bör stämma, enligt dynamikkalkylerna de flesta reptillverkare använder)...
I de flesta fall då utrustning falerar vid "brott" (utrustning som spricker, deformeras etc.) är det - vid rätt riggning - inte repet som går sönder, det är övrig utrustning. Det bör inte heller vara så konstigt. Samma dynamik finns helt enkelt inte i "fast" utrustning, som i repet. Det är ju denna utrustning som skall "ta upp energin" som omvandlas i repets dynamik.
Repet bör alltså, rent fallmässigt, hålla bättre än t.ex. slingor och karbiner. Det som gör att ett rep, vid cloggning, kan slitas mer är A) själva cloggandet (repklämmor har ju tänder etc.) och B) (vilket i högre grad påverkar repets prestanda) att det gnags mot själva klippan, p.g.a. dynamiken i repet.
Att clogga på "statiskt" rep torde göra en sådan riggning bättre, men statiskt rep har andra nackdelar (i att det just är statiskt) den gång man faktiskt faller. Även korta fall (som vid cloggning) kan ge skador, vid användandet av statiskt rep. Vidare klarar repet självt sig möjligen sämre, rent "greppmässigt" i repklämman än dynamiska dito. (detta är en teori som debatterats vid ett par tillfällen tidigare, på bl.a. rec.climbing. Har inte sett någon direkt forskning kring detta men det KAN vara så...)
Tillbaka till grundfrågan.
En riggning med slingor över kanten, till en karbin, gör att det A) ligger still B) är mer ekonomiskt (av de orsaker du nämnt - slingor är billigare än rep!). Det gör att ditt rep håller betydligt längre.
Vad det gäller uttalnden av typen "då dör du" kanske det är att generalisera en smula hårt?
MVH
/Kotten
owahlund; sa:Alla karbiner, slingor, block m.m. tål c:a 2500kg medans repet tål 1500kg. Repet töjer sig som sagt var och behöver då ej ha samma hållfasthet som statiska slingor eller dylikt. Om man använder klätterrep som säkring till ett träd utnyttjas inte repets töjningsförmåga som det skall. Belastningen blir mer än vad repet tål om man faller en längre sträcka.
DÅ DÖR DU!
Hej, Oscar (och alla andra, som skrivit i den här, i mitt tycke, tämligen intressanta tråden, även om diskussionen nu blivit rätt teoretisk).
Ok, jag har inte räknat på det här, men...
Ett vanligt klätterrep skall enligt standard 'sträcka sig' för att fallenergin skall övergå i värmeenergi i det säkrande systemet vid ett "ledarfall". Ett fall vid cloggning kan behöva viss av denna dynamik, men inte all. Vid statisk belastning av 80 kg sträcker sig CE-märkta rep 7-8% (med någon procents felmarginal - det var ett tag sedan jag läste standarden, så någon lär säkert hacka på mig för det).
Nåväl. Vid cloggning gör man små, korta fall, och vid vissa tillfällen kan klättraren, för tillfället, väga mer än 80kg (man kanske har utrustning med sig, klättrar med ryggsäck, eller rent av väger mer än 80 kg - jag gör det, t.ex.) varför repet kan sträcka sig 10-15% (denna uppskattning är inte helt matematiskt vederlagd, men bör stämma, enligt dynamikkalkylerna de flesta reptillverkare använder)...
I de flesta fall då utrustning falerar vid "brott" (utrustning som spricker, deformeras etc.) är det - vid rätt riggning - inte repet som går sönder, det är övrig utrustning. Det bör inte heller vara så konstigt. Samma dynamik finns helt enkelt inte i "fast" utrustning, som i repet. Det är ju denna utrustning som skall "ta upp energin" som omvandlas i repets dynamik.
Repet bör alltså, rent fallmässigt, hålla bättre än t.ex. slingor och karbiner. Det som gör att ett rep, vid cloggning, kan slitas mer är A) själva cloggandet (repklämmor har ju tänder etc.) och B) (vilket i högre grad påverkar repets prestanda) att det gnags mot själva klippan, p.g.a. dynamiken i repet.
Att clogga på "statiskt" rep torde göra en sådan riggning bättre, men statiskt rep har andra nackdelar (i att det just är statiskt) den gång man faktiskt faller. Även korta fall (som vid cloggning) kan ge skador, vid användandet av statiskt rep. Vidare klarar repet självt sig möjligen sämre, rent "greppmässigt" i repklämman än dynamiska dito. (detta är en teori som debatterats vid ett par tillfällen tidigare, på bl.a. rec.climbing. Har inte sett någon direkt forskning kring detta men det KAN vara så...)
Tillbaka till grundfrågan.
En riggning med slingor över kanten, till en karbin, gör att det A) ligger still B) är mer ekonomiskt (av de orsaker du nämnt - slingor är billigare än rep!). Det gör att ditt rep håller betydligt längre.
Vad det gäller uttalnden av typen "då dör du" kanske det är att generalisera en smula hårt?
MVH
/Kotten