Ibland undrar jag om inte paddlare har osedvanligt lätt att utveckla fundamentalistiska drag..
Inte bara Clifford/VKV utan även grönlands, tävlings och vadvetjag-paddlare verkar kunna utveckla dessa tendenser med tiden. Lite tråkigt eftersom det knappast befrämjar varken säkerheten, själva paddlingen eller den egna personliga utvecklingen va..?
Om man nu tar C som exempel så har han ju en fantastisk paddelkarriär bakom sig (och håller väl egentligen på som bäst fortfarande..) och måste ha samlat på sig massor av erfarenhet. Och det är mycket möjligt att han har dragit slutsatsen att just det här är det bästa sättet att paddla för honom, men att därifrån förkasta allt annat och då särskilt använda säkerhetsriskerna som argument är ganska magstarkt. Jag menar, paddling är väl inte direkt någon risksport och bevisligen fungerar de flesta typer av kajaker helt ok. Vissa är optimerade för fart, andra för grönlandsrollar men säkerheten ligger ju inte i kajaken utan i det att paddlaren kan hantera den utrustning han/hon använder under rådande förhållanden. Väl..?
Den största faran med Cliffords tankesätt anser jag är att nybörjare kan ta budskapet helt okritiskt rakt av och verkligen tro att så här är det. Utan att ha Cs hela erfarenhetsbank att bottna i så köper man alltså allt bokstavligen, men förstår inte tankesättet bakom. Man tror verkligen att VKVs räddningsmetod är det ända säkra och allt annat är totalt livsfarligt. Och fortsätter sen dessutom och predikar vidare. Vi som har hållit på ett tag kan ju mer plocka dom russin vi är intresserade av och spotta ut resten..
Missförstå mig rätt nu, jag tycker verkligen om profiler som brinner för sin sak, som entusiasmerar andra och sprider både kunskap och glädje. Men i det här läget har det precis motsatt effekt, man cementerar skotten och får nån slags "är-du-inte-med-oss-så-är-du-mot-oss sekterism" i stället.
Lite trist va..?
Och jo, har haft en del egen erfarenhet av C själv och i mitt tycke är han faktiskt ganska precis så kantig som han framstår på sin hemsida..
Mina åsikter..
/ Ulf