Jag vet att vissa ledare inom t ex Friluftsfrämjandet tidigare inte välkomnat kajaker med stor sittbrunn och roder på sina turer och utbildningar. De har haft en annan uppfattning än jag men jag tror att deras verksamhet fungerat utmärkt ändå.
Thure
Påståendet att vi inom Friluftsfrämjandet skulle ha något mot roderkajaker är felaktigt. Det finns indikationer på att sådana attityder fanns kanske inom vissa kretsar i Stockholmsområdet 10 - 15 år tillbaks i tiden, men kajak inom Friluftsfrämjandet är mycket mer än Stockholm!
Som Peter redan sa i sitt inlägg, att vi skulle ha synpunkter på vilka kajaker deltagare på turer dyker upp med är absurt, alla är välkomna .
Ser man på vilka kajaker som finns i uthyrningsflottarna så blir det mer och mer roderkajaker. Traditionellt har det varit mest skäddakajaker då dessa ansågs vara mer robusta i uthyrning men bra rodersystem är inte så svåra att laga. Har man svurit över böjda skäddavajrar , vajerfästen som lossnar (har sett hela skäddan ramla av på en helt ny kajak) och läckage där skäddaröret passerar packutrymmen så vet man att det är inte så himla enkelt att fixa fel på skäddakajaker, vissa konstruktioner är inte speciellt robusta.
Lite off topic blev det, men är inte först med det i denna tråden!
/LK
(Paddlar själv: VKV Seagull Offshore, Skim Distance och Wavesport Diesel 65)