Jo, men det är väl då just det att skillnaden mellan dessa tävlingar är just att i ena fallet finns verkligen rigida regler, domare och kommittéer, och i det andra fallet inte. Nånting säger mig att anarkisten* David inte vill ha det annorlunda heller - utom möjligen i några specifika avseenden, typ syrgas och fasta rep...
*jag är tämligen säker på att David inte betraktar anarkism som ett personangrepp, annars ber jag om ursäkt
@ Anders No harm, Det tar jag som en komplimang!
@ Kal-P-Dal (tcker du kan skaffa ettriktigt namn ocksa)
Jag vill inte ha regler och for 10e gangen alla kan gora vad dom vill i bergen (jag har tankt om pa den punkten och blivit mer pragmatisk) sa lange dom oppet redovisar vad och hur dom har gjort samt VIKTIGAST AV ALLT. Anvander ratt satt att beskriva vad det ar dom gor.
Har det inte framgatt sa stor jag mig pa "aventyrare", kretiner och anndra som saljer in sin verksamhet som alpinismnar det handlar om turism eller belagring.
Med risk att vara OT och ta upp en trad som vi alla trottnat pa for lange sedan dvs Pompe och Shishapangma soppan. Men kan man inte sjalv avgora vad som ar toppen pa ett berg sa ar man onekligen mer an lovligt lost och kanppast en alpinist.
Ett annat exempel. Fredrik Strang som faktiskt gjort nagra bra saker pa senare havdade nar han skulle gora Lothse att han skulle gora den i Alpin stil. Van av ording fraga sa klart hur det ska ga till nar hela isfallet ar fixat inkl hela vagge upp till toppen. Det ar vilseledande och han visste nar han publicera det att han inte skulle gora Lothse i alpin stil.
Ett samtida exempel ar David Lama pa Cerro Torre. Nar han slappte sin pressrelease sa var budskapet tydligt, de skulle fria Compressor route i basta stil. Det sluta i disaster med ungefar 60 nya bultar pa varldens redan mest overbultatde led, 700 meter fix rep och 5 kvarblivan haul bags...
Det gar att lasa mer om Cerro Torre skiten pa min blog http://e9climbing.blogspot.com/
Jag vander mig mot den "global" egoismen som forstor alpinismen. Skulle jag klattra Shishapangma (i alpin stil via Scott route pa syd vaggen) vilket jag overvager sa skulle jag inte dra mig for att ta bort alla fix rep pa Nordsidan om jag gick ner den vagen.