City Navigator Europe v8 DVD

Här är A20 på detaljkartan i CN Eu v8:

detailA20-vi.png

och här är vad den Garmin orkar visa på baskartan, dvs den gamla sträcknigen över B105 norr om Lübeck:

basemapA20-vi.png

Rena skandalen. Detta är inte vilken väg som helst utan huvudvägen utmed tyska östersjökusten och den har varit färdig i flera år. Baskartan visar läget som det var ca 2002. Hur ska man kunna planera en färd på kartan om det ser ut så här? Dom har en del olater där bortas i Olathe.
[Ändrat av jonasolof 2006-04-09 kl 16:05]

Bara för att jag blir så arg tar jag med en till. Här är vad Garmin orkar visa av tyska A31 som går nära Holland från Ruhrområdet norrut ända upp väster om Bremen

basemapA31-vi.png

De har också varit klar i flera år och visas på detaljkartan:

detailA31-vi.png

Planerar man en färd genom Tyskland går man inte ned på detaljkartenivå. Garmins nonchalans att inte uppdatera baskartan missleder användarna.

Motorvägsviadukten över Millau är one of the biggest in the world och länker samman Nord- och Sydfrankrike i en västligare rutt än den över Lyon.

millau-vi.jpg

Färdig och med på detaljkartan:

A75detail-vi.png

Men baskartan visar ännu den provisoriska slingriga kringfarten kring staden Millau

A75basemap-vi.png

Att allt nytt inte kommer med genast på detaljkartorna må vara förståeligt. Men garmins slöhet när det gäller att uppdatera baskartan en gång om året är oursäktlig och förtjänar all möjlig negativ publicitet.

ha

Jag ska göra ett inlägg om dan den närmaste tiden på Brighthands Garminforum om den dåliga uppdateringen av baskartan med nya exempel varje gång.

Re: Re: Re: Visst skall det kosta, men....

barret; sa:
Man behöver nog inte vara girig för att förutsätta att Garmin uppfyller vissa kvalitetskrav. Har man betalat BRA pengar skall man få en BRA produkt. Visst är det bra grejor, men vissa minikrav....
När de fixat just ditt bostadsområde är minikraven uppfyllda då?
Om dessa fel finns i mitt närområde, så måste jag vara ganska kritisk till vilken vägledning jag får i andra för mig okända platser.
Man skall nog alltid vara kritisk till vägledning man får av en apparat som försöker tolka en elektronisk avbildning av verkligheten där en viss mängd data per definition alltid är inaktuella.
Är det så dåligt att kartan hemma är över tre år gammal, så är det nog lika illa ställt i resten av Europa.
Visst är Garmin förhållandevis sega på att lägga in Navteqs uppdateringar men att kartmaterialet generellt skulle vara tre år gammalt är inte korrekt. Rimligare är nog att det i just ditt bostadsområde av någon anledning blivit ett fel.

Att underkänna kvaliteten på ett kartmaterial som omfattar nästan hela västeuropas vägar utgående från att fel förekommer i ens eget bostadsområde kan nog också anses vara en aning dåligt underbyggd analys.
Kanske inte skall vara gratis, men betydligt billigare.
Okej, girig eller inte men kartorna var då inte helt värdelösa trots allt och behöver tydligen åtminstone inte vara gratis längre.

Så vad anser du då är ett rimligt pris på kartan som inte visar vägarna i ditt bostadsområde rätt och hur motiverar du att det är exakt den prisnivån som borde gälla?

Skall det vara ett annat pris för dem vars närområden visas korrekt?

Det kanske är så att "rabatten" för att det faktiskt förekommer brister i kartmaterialet redan är avdragen? Kanske vägkartor med autorutt över hela västeuropa av ännu bättre kvalitet borde kosta tio gånger så mycket eller möjligen bara det dubbla mot dagens pris?

Re: Re: Re: Re: Visst skall det kosta, men....

1. Det låter lite enfaldigt....jag är mer intresserad av att få bra vägledning där jag INTE bor....och om standarden är lika hög/låg överallt så är det inte bra.

2. Jag lägger inte mitt liv i händerna på min 60CS om det är det du insinuerar, men om jag vill köra omvägar kan jag göra det utan en GPS fö 5000 Kr.

3. ...och de övriga felen i mitt närområde och i storstockholm....?? Inte bara mitt villaområde som saknas. Och att det saknas efter så många år, så är det ett riktmärke för mig på vilken standard Garmin lägger sig.

4. Lite stor fixering vid mitt hem. Jag har upplevt allvarliga fel i Stockholm och övriga Europa med. Ta bara inläggen av Herr Lönnroth ovan... Det som jag vet är mitt närområde som varit ändrat i många(4-5) år och därför tvekar jag på standarden på övrig information. Skall man köpa konkurrerande utrustning?

5. Om jag köper en roman där 2% av sidorna fattas. Vad är boken värd? Vet inte vart du är på väg med resonemanget här, men jag betalar dyrt och vill vara ha kvalitet på det jag köper. Om man inte får svar på mail/telefon utöver dåliga uppdateringar m.m. från Garmin och deras agenter, så håller man en mycket låg kvalitet i förhållande till vad dagens teknik kan erbjuda. Visst betalar jag gärna, men jag vill att de presterar något för pengarna. Mjukvaran är nog prissatt ungefär som man kan förvänta sig, men som sagt, efter inköpet är jag fortfarande kund hos dom.

Många gånger är jag mycket positivt överaskad av effektiviteten på apparaten, så jag skulle aldrig vilja byta ut den. Klockren maskin!! Men för farao!! 4-5 a år efter verkligheten?! Är det bra alltså??

Via Michelin är betydligt bättre uppdaterad - men så är det ju också en onlinetjänst. Fast ett par månader efter ligger de i alla fall när jag kollar nyligen öppnade motorvägsavsnitt i Tyskland och Frankrike.

I mina hemtrakter söder om Bryssel har i City NAv Europe v8 inneburit att det äntligen blivit rätt ruttning på små parkvägar kring byarna omkring. Det är i praktiken ytterst sällan kartan inte stämmer. Jag kan ha synpunkter på ruttningen t ex på småvägar i Frankrike men kartan stämmer med terrängen.

Jag kollade t ex Apello (Teliatjänst) på Cebit men fann den formen av navigering betydligt mindre smidig än iQuens. Ändå hämtas aktuella kartor ned med mobiltelefonen.

PS Via Michelin är betydligt sämre än City Nav när det gäller att att ta upp namnen på småvägar på landet (t ex söder om landsvägen i Stora Rör på Öland. PÅ begäran av bl a räddningstjänsten har samtliga bostadsfastigheter i de två kommunerna på Öland fått gatunamn och gatunummer i 2004. Ingen av de nämnda kartorna har med namnen på de nya vägarna, men CN har fler av de gamla.

För övrigt anser jag att baskartor skall uppdateras årligen.
[Ändrat av jonasolof 2006-04-10 kl 00:13]

jonasolof; sa:
Via Michelin är betydligt bättre uppdaterad - men så är det ju också en onlinetjänst. Fast ett par månader efter ligger de i alla fall när jag kollar nyligen öppnade motorvägsavsnitt i Tyskland och Frankrike.
Det varierar. Södra länken i Stockholm är inte med på Via Michelin. Den finns med på Garmin CN8.

Det är nog så att olika leverantörer är bättre än andra i vissa områden.

Om vi konsumenter tycker att något är dåligt, så kan vi gnälla här i forumet. Det kanske känns bättre då. Men det gör inte kartorna bättre. Vi har t ex inga konkreta tecken på att Garmins distributör i Sverige -Sportmanship - faktiskt följer diskussionerna här i forumet.

Konstruktivt blir det först om vi återkopplar till leverantörerna vilka fel som finns så som Jonas och Anders gör direkt till Garmin eller som många andra gör på Navteqs hemsida.

Mats Barrefors: Du har naturligtvis rätt till din åsikt, men gör något konstruktivt, mer än att gnälla.

De fel jag rapporterar skickar jag till Navteq, inte till Garmin. Annars har man ytterligare fördröjning innan de kommer till källan.

Samtidigt ska man ha klart för sig att väldigt många fabrikat av GPS kommer att resultera i exakt samma kartbild, då Navteq är en stor leverantör av kartdata, till många tillverkare av GPS.

Jag försummar för övrigt inga tillfällen att påpeka för folket på Garmin hur antikvierad deras baskarta är. De exempel Jonas visat ovan är inte speciellt flagranta, jämfört med hur det kan se ut. Där jag bor byggdes E4 om 1992. Det är inte med än, på baskartan. Nu byggs den om igen, så de sparade i alla fall in en uppdatering på det viset. Suck.

Anders

Där berörde Anders ett till problem. Baskartan är inte konsekvent med att visa om vägen är motorväg, framför allt om sträckningen är densamma. Den kan fortfarande ha numrering som motorväg. Kringfarten kring Millau var märkt blå och A75 men bestod av vanliga gator och vägar. Samma otydlighet vidlåder E22 genom Blekinge.

Har någon på Garmin svarat på varför de inte uppdaterar baskartorna i City Nav? Min egen teori är att de då skulle få krav på sig att baskartorna i mottagare som GPSMAP76, GPSMAP 60 m.fl. skulle göras uppdateringsbara och den sovande björnen vill de inte väcka. Det är ju bara i Mapsource man skulle ha glädje av en ny baskarta .(även om jag tycker det vore viktigt). Det vore kul att testa om man kan ladda ned iQuens baskarta till 60Csx (skillnaden är att toaletter utmed motorvägar finns utmärkta) och använda den istället för den inbyggda. Kanske voe en lösning för dem med amerikansk baskarta...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HMR City Navigator Europe 2009 NT Navigering 22
dgronjord Gamin BlueChart Atlantic samt City Navigator Europe Navigering 21
Andis City Navigator Europe v9 DVD Navigering 46
apersson850 City Navigator Europe v9 Navigering 7
svlcm Garmin City Navigator/Select Europe 6 Navigering 4
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
Vandrare Nüvi Maps = City Navigator? Navigering 5
mistral Fler enheter till City Navigator Navigering 1
HMR Garmin City Navigator NT 2010 Navigering 0
HMR Nya .typ filer för City Navigator Navigering 3
niklaz Överlapp FriPro och City Navigator Navigering 6
KOJ City Navigator 2008 update Navigering 2
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
xrvjorn City Navigator - versionsförvirring Navigering 5
BJK Fel i Garmin City Navigator NT 2008..... Navigering 6
GV City Navigator NT v10 ? Navigering 28
chripopper Metroguide vs city navigator? Navigering 2
gundj Installation av City Navigator. Navigering 3
Mikael_B City navigator på två datorer? Navigering 5
wisher City Navigator, Nordics micro SD Card Navigering 13
jonasolof City Navigator v9 non NT fel routing i Schweiz -iq3600 Navigering 1
Kincop Friluftskartan vs City Navigator? Navigering 3
jonasolof City navigator v 9 icke NT Navigering 7
ham City Navigator NT+ v8 Navigering 4
olhe City Navigator kombinerad med Friluftskartan Pro Navigering 5
Erik II Område i City Navigator NT v8 Navigering 1
goranwi Skillnad Garmin City Select - City Navigator? Navigering 3
ALj City Navigator ?? Navigering 25
Grusbus MS City Select v4(?) uppgr v6 och nu City Navigator v8 Navigering 0
Alfaalfa City Nav v9 nordic Navigering 2
jonasolof City NAv NT kort i iQue? Navigering 2
whypoint Kan jag använda City Select Europe v6 i två GPS:er? Navigering 1
Corren Hjälp med City select EU v7 Navigering 2
jonasolof Finn fula fel i City Navigators baskarta Navigering 0
nkj problem med garmin city select v7 Navigering 28
Avatar68 Garmin Bilnavigationskit m/City Select 7 Navigering 14
johanniska Skillnad mellan Metroguide och City Select? Navigering 2
swedtap City select 7? Navigering 8
3313 Överföra data från city select till garmin 60 cs Navigering 14
olann 60cs byta från city select till friluftskartan Navigering 2
sungam City Select v7 Navigering 2
Cronlund City Select köp? Navigering 7
kalleka City Select - måste CD-ROM-skivan sitta i datorn? Navigering 3
olhe Hur exakta är avståndsuppgifterna i City Select Navigering 9
niklaz City Select + terrängkarta samtidigt i min Garmin? Navigering 2
PontaP City Select roadblock? Navigering 2
3313 Metro Guide- City Select Navigering 1
kemzon 60c city select Navigering 6
Tony-Avesta Har nu pillat lite med City Select i min 60CS Navigering 8
GilbertK Vart hittar man billigaste City Select Europe 6.0?? Navigering 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg