Chipping

Följande text är hämtad från http://www.8a.nu och är skrivet av Jens Larssen
Jag har kortat ner den lite grann av utrymmesskäl.

Jag tycker att det ligger något i det Jens Larssen nämner om svårigheten att dra gränser.

Läs igenom det och skriv sedan varför du gillar eller inte gillar chipping. Var saklig och undvik utsvävningar.

"Svårt att dra gränser

Alla som har satt leder vet att det råder en mycket vag gräns mellan chipping och rensning. Lösa stenar måste tas bort ur ren säkerhetsåtgärd, oftast använder man kilpetare men ibland måste en hammare användas. Att därför definiera exakt vad gränsen går mellan rensning och chipping är en mycket svår uppgift.

Sju chipping metoder
Det finns många mer eller mindre vedertagna former av chipping. Här nedan listas och förklaras sju olika praktiserade metoder.

Rensa Lösa stenar rensas bort, svårt att definiera
Hacka Befintliga grepp förbättras
Borra Nya grepp borras oftast på blank yta
Sika Lösa grepp limmas fast
Limma Grepp som har fallit ner limmas tillbaka
Slipa Vassa grepp görs behagliga
Slå bort För bra grepp försämras eller slås bort

Vissa anser kanske inte att Sika fast eller att Limma tillbaka grepp ej är chipping. Definitionsmässigt måste i så fall alla grepp som rensas bort även de limmas tillbaka. När nytursmakaren börjar välja vilka grepp som ska Rensas bort, Sikas fast eller Limmas tillbaka, efter eget tycke och smak, håller denne definitionsmässigt på med chipping.

Det finns många anledningar till att chipping existerar. Det vanligaste syftet är att göra en linje klätterbar, dvs att göra ett 'omöjligt' krux möjligt och på så sätt skapa en nytur. Andra orsaker till dess berättigande är att man vill göra en led jämnare eller behagligare, t.ex. genom att slipa ner vassa grepp. En ytterligare anledning kan vara att egoistiskt chippa för att göra stordåd, dvs utforma en led så att den passar precis ens längd och starka sidor vad gäller grepp och sekvenser.

Den största och den mest allvarliga konsekvensen av chipping är att en mängd av potentiella t.ex. 8c leder har chippats ner och de kan aldrig återställas. Om chipping aldrig hade existerat i Sverige skulle det säkerligen finnas ett tiotal världsklassiga 8b - 8c+ leder i landet, säkerligen inte gjorda men möjliga för någon i framtiden. Detta är ett mycket tragiskt faktum som alla bör ha i åtanke innan de få återstående lederna i dessa grader även de har chippats ned.

Jag anser vidare att chipping är ett mindre problem så länge leden kan återställas i ursprungligt skick, t.ex. borrade hål på blank yta som kan fyllas igen. På detta sätt möjliggör man framtida o-chippade bestigningar av leder som vi idag anser vara omöjliga. När väl ett befintligt grepp har hackats- eller borrats upp så kommer det i all framtid enbart vara ett monument över dess kreatör."(sic)

Och avslutningen några röster från ett annat forum:

"Chipping = förändra sten/klippa i syfte att förenkla/försvåra klättring i någon form.
Eftersom klippan är bearbetad med annat syfte än ovan så är den enligt min mening inte "chippad"."

"Min poäng var att när en klippa är borrad/sprängd/annat så att "naturvärdet" är förstört blir jag inte så upprörd om någon chippar några mindre hål för att kunna klättra på klippan. Kvar finns visserligen aspekten att man förstör för framtida bättre klättrare men enligt min åsikt är det "naturvärdet" av klippan som är viktigast."

"Det är mer det osportsliga, fuskiga och kortsiktiga i det, som jag vänder mig mot, snarare än att man skulle förstöra själva bergets yta. Ett borrat grepp märker ju bara den som klättrar där, och det förstörs ju ändå så mycket berg och natur, så det är i stort bara en fråga för klättrare."

"Jag menar att problemet med chipping får olika konsekvenser beroende var i landet man bor. På vissa ställen är det utvecklande för klättringen i regionen och i andra rent förödande."

Chipping - nej tack!

Vare sig jag ser det ur klätteretiskt eller naturetiskt perspektiv, så är det i grunden samma invändning jag har.

En person tar sig rätten att ändra något för "all" framtid, utan att ägna mer än en flyktig tanke åt de som kommer efter.

För mig personligen förknippar jag inte chipping med de åtgärder som görs för säkerhetens skull. Aktiviteterna är liknande, men syftet helt annorlunda. Även rensning bör naturligtvis ske med minsta möjliga åverkan.

Re: Chipping - nej tack!

Duracellkaninen; sa:
Vare sig jag ser det ur klätteretiskt eller naturetiskt perspektiv, så är det i grunden samma invändning jag har.

En person tar sig rätten att ändra något för "all" framtid, utan att ägna mer än en flyktig tanke åt de som kommer efter.

För mig personligen förknippar jag inte chipping med de åtgärder som görs för säkerhetens skull. Aktiviteterna är liknande, men syftet helt annorlunda. Även rensning bör naturligtvis ske med minsta möjliga åverkan.

Precis.

Dessutom finns ju ganska många fall där intressekonflikten mellan klättrare och markägare/närboende blossat upp till något väldigt oredbart, bara för att folk har "gjort åverkan" på stenen.

Jag tycker att chippning är ett elände.

/J

"En person tar sig rätten att ändra något för "all" framtid, utan att ägna mer än en flyktig tanke åt de som kommer efter."

Och?
Jag förstår vad du menar, men detta känns lite fattigt.
Sådana handlingar gör förmodligen alla hela tiden utan att någon invänder.

"För mig personligen förknippar jag inte chipping med de åtgärder som görs för säkerhetens skull. Aktiviteterna är liknande, men syftet helt annorlunda."

Men om chippingen är för säkerhetens skull då? T.ex. ett halvlöst flak som kan ramla ner på någon. Var går gränsen mellan chipping och rensning? Tänk efter så märker du att en gräns är svår att dra.

"Dessutom finns ju ganska många fall där intressekonflikten mellan klättrare och markägare/närboende blossat upp till något väldigt oredbart, bara för att folk har "gjort åverkan" på stenen.
Jag tycker att chippning är ett elände."

Jag har faktiskt svårt att tro att markägare/närboende invänder mot chipping. Jag tror inte de har en aning om ifall en led är chippad eller ej. Jag menar, ofta är det svårt för klättrare att se ingreppet även då de klättrar på leden.
Om du menar att markägare blossar upp under tiden någon borrar och hamrar så kan ju det faktiskt kringgås genom att man chippar när ingen är i närheten.

Hämtat från gammal tråd här på Utsidan:

Anders Lindfors
"Till att börja med skulle jag vilja säga att kätterförbundet inte har till uppgift att vara "klätterpolis". Det är bara i tävlingsgrenen som vi har ett regelverk som vi kan döma efter. I våra andra grenar finns det moraliska och etiska regler. Chipping är tex en företeelse som förbundet tar avstånd från och skall aktivt motarbeta. Teoretiskt skulle en klubb kunna utesluta en medlem som bevisligen chippat."(sic)

Att vi har moraliska och etiska regler håller jag med om, trots att jag inte vet om mina moraliska regler överensstämmer med andras, t.ex. förbundets.
Om förbundet skulle kunna utesluta en medlem p.g.a. chipping så känns det som vi borde tydliggöra dessa moraliska regler.
När det gäller chipping så känns det som om det fattas någoti debatten. De flesta som hörs tycker att det är fel, punkt slut. Så mycket för intentionsdjup!

Gratulerar

till din seriösa debatt-stil i denna tråd.

Det är kanske inte helt enkelt att förstå min inställning, då du inte delar den. Jag skall försöka att förklara så gott jag kan.

I grunden är jag en individualist som HATAR när folk blandar sig i mina angelägenheter. Men trots detta kan jag vara en självuppoffrande lagspelare. Det beror på att jag också respekterar andras rätt att vara individer. Och att jag inser att i ett lag finns många individer som inte mina behov får trampa på.

En sammanfattning skulle kanske kunna vara "Gör vad du vill så länge du inte skadar andra". Försök helt enkelt att se det ur deras perspektiv, innan du försvarar din vilja att göra det du vill.

Jag är fullt medveten om att jag kan gissa fullständigt fel om dina tankar, men jag skall ge dig mitt högst personliga intryck av din text "Och? Jag förstår vad du menar, men detta känns lite fattigt. Sådana handlingar gör förmodligen alla hela tiden utan att någon invänder". Jag känner det som om du rebellerar mot att vara begränsad av hänsyn till andra. Då använder du argument som "andra gör värre, så min lilla åverkan bör andra ha överseende med" för att slippa ta ställning till om det är rätt eller fel.

Jag kanske förenklar, men jag menar alltså att chipping och rensning är två helt olika saker. Gränsen går alltså i vad SYFTET är med aktiviteten. Att ta bort ett löst flak är en stor åverkan på klippan som bör undvikas. I säkerhetssyfte kanske det ändå bör tas bort (jag förespråkar i första hand att välja en annan ledsträckning), trots att inverkan i sig är mycket större än vad vissa hårt kritiserade chipping-aktiviteter är. För mig kommer alltså svårigheten i att dra gränsen för vad som MÅSTE göras för säkerhetens skull, inte om det är chipping eller rensning.

Jag vet från tidigare diskussioner att du har svårt att tro att intressekonflikten mellan klättrare som rensar/bultar/chippar och andra intressenter verkligen existerar. Att den gör det torde vara rätt uppenbart när även vi klättrare är oense och att det överhuvudtaget finns ett ord som heter accessproblem. Du har naturligtvis helt rätt i att andra intressenter ofta inte vet om ingreppen om de inte råkar bevittna (eller höra) dem. Men det är nog inte det det handlar om för dem. I en markägarnas fall är det sannolikt så att de blir förbannade över är att klättrare gör ingrepp på deras mark som om det var klättrarna som ägde den. Naturvännerna reagerar häftigt på det mesta som gäller åverkan på naturen (speciellt sådant som inte växer ut igen). Det hjälper alltså sannolikt inte så hemskt mycket att man gör det tyst, ty de är förbannade på något helt annat. Och i alla sådana här fall blir det så att alla klättrare dras över en kam, så all klättring riskerar bli betraktad med misstänksamhet.

Inte bara svart & vitt...

...är nog vad Robin försöker säga. Och jag håller med. Chipping & fan och hans moster har ingenting att göra på "naturliga" klippor enlig min mening. Men - om man är stockholmsklättrare som vi så vet man att ganska många klippor inte är "naturliga". Chipping kan då vara ett sätt att tex förvandla en värdelös sprängväng invid tunnelbanan till ett klättereldorado för stadens unga som kanske annars skulle bedriva "chipping" eller snarare "trashing" på diverse infrastrukturella faciliteter - naturliga eller ej.

En annan grej som jag tycker saknas i Sverige är klättergrepp på tex bropelare o dyl. (Hemska tanke, bron skulle ju bli förstörd för ALL framtid). Ett sätt att göra stadens grå betong lite roligare. Ett oavsiktligt exempel är tex Västerbrons "bouldervägg". Jag kan för mitt liv inte se hur detta skulle vara mer "oetiskt" än tex en ishall eller fotbollsplan.

"Naturliga" klippor

är naturligtvis det en lantis som jag diskuterar i första hand. I redan kraftigt påverkad miljö är det rätt självklart att det naturetiska trillar bort närmast totalt. Det är ju som Magnus påpekar mer att jämföra med en klättervägg.

Det gäller bara att komma ihåg att på en vanlig klättervägg är det lätt att byta greppen, men att det kan vara värre med påverkan på klippan. Då kommer vi mer in på det Jens Larssen var inne på att det finns en tendens att chippa sönder de svåra lederna ned till sin egen förmåga.

Hur man skall lösa det har jag inga bra idéer på. Kanske chip-projekt skall godkännas av klätterklubben, så att det kan bli en vettig avvägning mellan graderingarna (inklusive graderingen ännu inte klätterbara leder, som endast får chippas så att de kan återställas i ursprungligt skick)?

Re: Inte bara svart & vitt...

SWE3171; sa:
Chipping kan då vara ett sätt att tex förvandla en värdelös sprängväng invid tunnelbanan till ett klättereldorado för stadens unga som kanske annars skulle bedriva "chipping" eller snarare "trashing" på diverse infrastrukturella faciliteter - naturliga eller ej.

Visst, skyll på dem unga. Jag har då fan aldrig chippat eller "trashat" varken klippa eller byggnad!
Gubbe!!!!

Re: Re: Inte bara svart & vitt...

Jointman; sa:
Visst, skyll på dem unga. Jag har då fan aldrig chippat eller "trashat" varken klippa eller byggnad!
Gubbe!!!!

WTF????
wazzup.gif

Ehh, jag tror inte riktigt att du fattade vad jag menade (eller oxå bra försök till troll!). Det jag försökte säga var att om värdelösa sprängväggar kan göras om till klätterväggar i dessa tider där alla klagar på ungdomsgårdar etc som läggs ner (ev med chipping) så är väl det bara bra. De "skador" som då skulle uppstå är ganska försumbara jämfört med tex reclaim-the-brain, göteborgsmötet etc (där antagligen varken du eller jag har varit med. Kalla det för värstingresor om du vill.
Dessutom var det ett utmärkt tillfälle att argumentera med Kaninen vilket alltid är en källa till nöje!

Svårt att dra gränser ?

Personligen tycker jag inte det är svårt att dra gränser.
"Lösa stenar rensas bort" ser inte jag som chipping, utan som rensning av leden på samma sätt som att ta bort mossa. Däremot de andra sex alternativen ser jag definitivt som chipping.
Har satt upp en hel del leder under min aktiva period, men skulle aldrig kommit på tanken med chipping.
"Knacka ett grepp så att det blir behagligare!!??"
Mycket ska man höra!

Tänk er en 3*30 meter superfin *** 6b spricka upp på en i övrigt helt blank vägg, med utsikt över hela dalen. Helt obultad, till Christers ära :)

En dag lossnar ett nyckelgrepp 5 meter från insteget och hela leden, och därmed hela väggen, blir helt oklätterbar.

Visst skulle man gärna vilja limma tillbaka greppet?

Niclas (ej chippingförespråkare, men tycker också det är svårt att dra gränsen)

Ja, vad göra?
Som det har låtit hittills så skulle det vara en stor skillnad om leden varit på en sprängvägg vid en soptipp. Det skulle då kunna vara okej att chippa för att det är "ful" omgivning men om det är "vackert", typ det vackra Häggsta ;) så är det fel.

Då är det i princip inte chipping man är emot. Man är då istället en person som avgör vad som är "naturligt" och vackert. Här finns stort utrymme för godtycke vilket kan ha negativa konsekvenser.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg