Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar

Jösses alltså.

Vad är en friluftsbyxa?
Enligt mig är det en ganska bred definition. En byxa med bra fickor, ofta vattenavvisande, slittålig på utsatta ställen etc. Sen kommer allt detta i olika varianter. Den byxa du talar om är en ganska lätt och smidig byxa, på bekostnad av annat.
Stretchpaneler har aldrig varit en höjdare där det finns gott om mygg, speciellt inte om byxorna sitter tajt (vilket byxor med stretchpaneler ofta gör).
Inte försöker man reklamera sin membranjacka för att den var för varm att gå i, eller?

Står det att materialet är myggsäkert, då ska det vara det. Står det inte så, ska man inte heller förvänta sig det.
Blir du lika upprörd om ett syntetiskt plagg tål glödsprätt dåligt? Det hör väl till friluftsliv att elda då och då.
En superlätt UL-jacka som inte tål att du går genom ett buskage med vassa kvistar, ska man reklamera den också?
Min fjällrävenjacka hade en lapp påklistrad där det stod att g1000-väven var myggsäker. Det är den också men hela ryggen är stretch, och om man sitter på huk dras väven isär och då kommer myggen igenom. Föga förvånande.

Sen kan man ju tycka att lundhags kunde ha valt ett tjockare stretchtyg som står emot mygg bättre, men det är ju ett val de gjort och duger inte som underlag för reklamation.

En förtydling:
Jag är inte upprörd över att du informerar både lundhags och oss om detta, men jag är hemskt trött på den här utvecklingen.
Ingen verkar kunna ta eget ansvar eller tänka själv längre. Allt ansvar ska ligga på tillverkaren och om man brukar produkten på ett uppenbart dumt sätt sätt som tillverkaren inte har varnat för, då tar det hus i helvete.
Vart ska det sluta?

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Det verkar lite av en trend med mycket strechpaneler i vandringskläder
Det är väl inte helt idealiskt.

Att tråden blivit så lång och fått så många raljerande svar beror väl dels på trådskaparens koleriska tonfall, och dels för att det på forumet råder ett slags fanboykultur kring företaget Lundhags.

ok, sista inlägg innan min resa.
Undrar hur en del av er tänker. Ta det med eget ansvar. Enligt ansvarsförespråkarna kan man inte förvänta sig att en svensk tillverkare gör myggsäkra kläder som är uppenbart avsedda för vandringar, jag menar att man har rätt att förvänta sig det (pratar inte juridik nu). Det är väldigt svårt att förstå för mig att min Lundhagsskjorta (strechig) tillverkad av rätt tunn bambuväv är myggtätt men min frus i grunden mycket grövre byxor inte är det. Förklaringen är, tror jag att tillverkaren - Lundhags struntar i det, de har inte koll. Det är kasst.
Har genom åren varit mycket petig just med myggfrågan, lidit av de mycket som ung. För en som mig, som fiskar på fjället har frågan varit än mer intressant. Det finns tunna men täta material som håller, de struntar helt enkelt i den frågan. Men för oss som rör sig mycket i extremt myggrika trakter på fjället, typ Laisdalen, Tärnasjön, anmarschvägarna från Kvikkjokk, Sito osv är den hyfsat väsentlig.

Lundhags har kännt t till problemet men inte brytt sig.

Vissa argument här typ: ormar, tunna jackor i videsnår osv är bara fjantiga. Traverse byxan är ingen tunn thaifiskarbralla, den är rätt grov.
Ha det bar i värmen!

Senast ändrad:
Men för guds skull...köp kläder som är myggsäkra, och är detta enligt lev!
Att säga att lundhags struntar i detta, är som att säga att du förväntar dig personligt tillverkade kläder bara för dig...och det skall bannemig lundhags veta!!!

Precis samma sak som med glödsprätt...är jag i en miljö där det är mycket eldade med gran m,m som sprätter så sitter jag inte med mitt therarest/syntmath/UL jacka och myser, utan då väljer jag kläder av mtrl som tål detta och det säkerställer jag själv genom att fråga/pröva lev/ÅF när jag köper produkten.

Har du speciella krav får du säkerställa detta själv genom att köpa rätt, och fråga lev om de har kläder som motsvarar det du vill ha. Frågade ni om kläderna var myggsäkra när ni köpte?

Eget ansvar finns inte längre tydligen?

dels för att det på forumet råder ett slags fanboykultur kring företaget Lundhags.
Tror mest på den här jag. Den här tråden påminner starkt om tråden där nån hade ett primus-gaskök som inte pallade värmen och där TS också blev påhoppad. Primus kunde det minsann inte vara nåt fel på.

Tror mest på den här jag. Den här tråden påminner starkt om tråden där nån hade ett primus-gaskök som inte pallade värmen och där TS också blev påhoppad. Primus kunde det minsann inte vara nåt fel på.

Ja det kan du ju tro om du vill, men TS startade med

EN STOR VARNING TILL ALLA SOM BEHÖVER BYXOR TILL AKTIVITETER I MYGGTÄTA OMRÅDEN:

KÖP INTE LUNDHAGS BYXOR SOM HAR NÅGON FORM AV STRECHPANEL!!

Versaler, varningar, Då får man nog tåla lite mothugg.

Christian, som haft Lundhagsbyxor men numera kör Fjällräven, men inte av myggskäl.

@Almgren
Jag är skeptisk.

TS må ha använt versaler, men trots detta är det som levereras ganska saklig information. Med tanke på hur det ivras för det egna ansvaret i den här tråden så borde ju folk vara *jäkligt* glada att någon bryr sig om att varna för fjällbyxor (förlåt, "outdoor-byxor") som åtminstone inte skulle uppfylla mina kvalitetskrav.

Senast ändrad:
Ja det kan du ju tro om du vill, men TS startade med

Citat:
EN STOR VARNING TILL ALLA SOM BEHÖVER BYXOR TILL AKTIVITETER I MYGGTÄTA OMRÅDEN:

KÖP INTE LUNDHAGS BYXOR SOM HAR NÅGON FORM AV STRECHPANEL!!

Versaler, varningar, Då får man nog tåla lite mothugg.

Christian, som haft Lundhagsbyxor men numera kör Fjällräven, men inte av myggskäl.

Och ändå, efter att ha läst hela tråden, så verkar alla rörande överens om att lundhags strechpaneler och mygg inte är nån bra kombination. Varför alla sarkasmer?
Kjell

Kanske för att lunhags inte marknadsför sina byxor som myggtäta, vilket TS har förutsatt..och därav kallar produkten för oduglig och framstår som lurad av det "onda" företaget.

Självklart är det nyttigt att få info om att dessa byxor inte klarar mygg.....men rent informativt var det inte;)

PS..äger inget från lundhags..ingen "fanboy";)

Lärde mig läxan för typ 15 år sen att undvika vandra före första veckan i augusti då första frostnatten generellt kommit. Då slipper man myggen och jag har nästan alltid haft förmånen att vandra i shorts.

Tycker tråden är lite intressant trots att det mest är raljerande sarkasm från många håll.

Den visar ändå att det råder kraftigt delade meningar om huruvida det är underförstått att friluftskläder ska vara myggtäta. Jag hade aldrig i mitt liv kommit på tanken att skylla på klädtillverkaren om jag blir myggbiten i fjällen, men uppenbarligen är jag inte i någon överväldigande majoritet direkt :)

Lösningen är ju tack och lov hyfsat enkel, dra några streck med myggmedlet och håll lite uppsikt (helt otroligt hur man kan bli så illa biten utan att reagera under tiden), alternativt köp nya byxor och använd fingrar och fantasi för att avgöra om nästa plagg är myggtätt eller ej.

vetenskaplig utredning?

Ska vi försöka göra lite vetenskap av myggsäker?
Hur lång är en myggas sticksnabel - det finns många varianter av mygg har jag noterat - en ny sort som landar på snabeln och sticker direkt har flyttat in i mitt närområde alternativt lärt sig ett offensivare stickebteende - myggen förr landade först så man hade en chans att klappa till eller vifta bort dem.

Hur stor kraft finns i myggans snabel och under hur lång tid kan myggan frammana denna kraft?
Hur stor diameter har myggsnablen?

Med dessa svar kan vi sedan jämföra med matrial i friluftskläder och klassa som säkra mot mygg av olika slag eller ej?

Hur liten kan en mygga göra sig om den vill ta sig in t ex via ett veck i en ärm-mudd?

En anekdot om andra stickande djur - hittade en jordgetingbo på tomten med gräsklipparen som gav mej tre snabba bett och som jag ogärna ville hantera själv. Ringde en sanerningsfirma som kom och killen drog på sig mycket tjocka grova bomulskläder. Med mej som åskådare i fönstret skred han till verket med någon sprej men de ilskna djuren jag ville undvika att mina barn kröp och hälsade på. Jordborna anföll den stackars bekämpningskillen och fick in minst två fullträffar i knävecket där byxorna stramade då han böjde sig ner. Hans skyddskläder var alltså inte 100% säkra.

/Patrik, som inte förutsätter friluftsbyxor som myggsäkrade

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
Snödrivan Fodrade byxor Kläder 6
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Panicmode (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg