En magsovare till här. Kan somna på sidan om jag är
extremt trött
och har bullat upp med kuddar under midja, hals och mellan knäna - men vaknar ändå på mage, med alla kuddarna i en enda röra. Har aldrig någonsin kunnat sova på rygg. Dygnen jag tvingades ligga på rygg med ett ben i sträck (pajade korsband...) slumrade jag till i småskvättar av ren utmattning, för att genast vakna igen av att inte kunna andas (för att huvudet föll åt sidan och/eller hakan ner och gomseglet in
)
Så nej, jag ger dig inget större hopp om att du i vuxen ålder ska kunna lära om, men varför skulle det vara nödvändigt?
Ska inte uttala mig om hammock (aldrig testat och ja, det ser svårt ut), men vad är det egentligen, som hindrar dig att sova på mage i en sovsäck? Jag har gjort det i alla (= många) år, precis som du med armarna runt någon sorts kudde (i mitt fall en packpåse i siden, fylld med något mjukt plagg eller dunjackan) och snarast tyckt att det underlättar - jag ligger platt och stadigt även på lite lutande mark, får inga strålningsförluster från ansiktet upp mot himlen (jag har ju sovsäckens huva uppåt och ansiktet snett ner/lite åt sidan), och sover skönt på 8 mm vanligt skumgummiunderlägg för inga höfter, rumpor, axlar etc sticker ut. Det jag behöver är däremot någon liten förhöjning under höfterna, för svankens och mina tjocka bens skull; det kan vara att jag prickar en liten förhöjning i marken under tältet, eller lägger något klädesplagg under liggunderlaget.
Är det kanske så att du helt enkelt har
fel sovsäck för oss sälar? Dvs en som är för smal i huvudänden för att rymma armarna i "vår" sovställning, och kanske även kring övre delen av benen, om man ibland vill ligga "i fyran" med uppdraget knä?
Ett annat "fel" (för oss) på i varje fall mer avancerade sovsäckar är att de brukar fyllas med mer dun på (ryggsovarnas) översida. Vi som vill vända dem upp-och-ner får den sämre stoppade sidan upp...
Det finns tillverkare som inom vissa gränser är villiga att anpassa/modifiera sina standardmodeller efter våra behov. Jag har fått mina sovsäckar (från Roberts resp. Cumulus) anpassade just så, att huv-sidan är den mer dunfyllda, och i fallet Roberts - att axelpartiet är extra brett. Roberts är ett kombisäck med helt personanpassade mått, men Cumulus-säcken var så pass generös i standardutförandet, att jag bara behövde be om "vändning" av fyllningen.