Inte heller jag har varit med om att en fotbroms sviket (så länge kedjan inte har hoppat av). Däremot ser jag stora fördelar med två riktiga handbromsar, istället för en handbroms + en fotbroms.
Angående handbroms på standardcyklar, så var de länge ett skämt - särskilt i kombination med stålfälgar! Tänker då främst på de racerlika "fälgbromsarna" på standardcyklarna. Hur dessa "bromsar" kunde bli godkända, är för mig ett stort frågetecken, men nog vittnar de allt om myndigheternas stora förakt mot oss cyklister. Bättre kalla dessa tingestar för dekorationer än bromsar. (På riktiga racercyklar brukar det däremot finnas riktiga racerbromsar med hyfsat bett).
Moderna V-bromsar (eller canti-bromsar) ihop med alufälgar är ju en annan femma. Men de fordrar ju särskilda bromsfäste på framgaffeln, d.v.s i praktiken en ny framgaffel om man har en "racerbroms"). Bäst är väl ändå skivbroms, fast där har jag ingen egen erfarenhet.
/Niklas