Snöka
Inte bara för en natt. Men tag då bort isskalet på innsidan. Gräv högre upp än ni tror. Har man slitit med att gräva ut indrevade så undviker man att bli det själv....Gräv spetsigare tak än ni tror. Gräv bredare britsar än ni tror, mittgången kan vara tämligen smal.
Börja arbetet så tidigt så att ni kan göra det i pianotempo utan att svettas.....
Sovsäcksöverdrag, plastpressening/byggplastbit är funkis.
Ha grejorna inuti snökan....Ventilaton är inte drag!
Snöborste är ett måste liksom stabil spade, själv gräver jag med en Glock. Det är bekvämare om sällskapet har en snöskuggel oxså. Blöt inte ner sovsäcken!
Om du blöter ner dig och din utrustning måste du kunna torka dem på fjället. Själv kan du genom att byta bli både varm och torr men dina kläder och din utrustning måste du frystorka, slå av isbarken från-inte skära sönder textilerna- tills dess de är torra.
En bekant till mig bodde en månad i samma snöka för att se om det gick, det gick rätt konfortabelt men var tidskrävande med att hålla utrustning och kläder torra och isa av snökan. Han lagade maten ute.
Själv har jag aldrig behövt gräva snöka av nödskäl, men väl grävt och sovit i ett flertal, med fantastiska mornar på fjället som riklig belöning. Några av min bekants erfarenheter har varit till god hjälp för mig.
Go tur
Johan K