Multi S.; sa:Angående special verktyg skulle väl vara till vevlagret, att montera på kassetten om inte den redan är på.. några fler kommer ja inte på just nu som inte skulle kunna ersättas förutom kjdedjebrytare o sånt..
Kassett, liksom kedjor o bromsbelägg, byter seriösa cyklister själva regelbundet.
Kinkiga bitar är snarare vevlager, styrlager och gaffel. Hamnar vevlagret fel kan gängorna bli körda. Gaffeln måste sågas av. Eventuella skrivbromsar luftas o shimmas. O s v.
Det krävs alltså en ganska bra verkstad. Ett stort skruvstäd, som inte repar känsliga delar, kan gå på flera tusen. Därmed inte sagt, att det är ett hopplöst projekt att bygga själv. Men ska vara medveten om att det kan vara svårt, att vissa moment är ganska krävande, att det krävs viss professionalism.
En variant är att köpa delar, typ gaffel o styrlager op vevlager, utomlands över webben och sedan få dem monterade i sin LBS. Det brukar gå bra om man är trevlig och det är lågsässong (ej vår-rush).
Per