Bygga cykel

Multi S.; sa:
Angående special verktyg skulle väl vara till vevlagret, att montera på kassetten om inte den redan är på.. några fler kommer ja inte på just nu som inte skulle kunna ersättas förutom kjdedjebrytare o sånt..

Kassett, liksom kedjor o bromsbelägg, byter seriösa cyklister själva regelbundet.

Kinkiga bitar är snarare vevlager, styrlager och gaffel. Hamnar vevlagret fel kan gängorna bli körda. Gaffeln måste sågas av. Eventuella skrivbromsar luftas o shimmas. O s v.

Det krävs alltså en ganska bra verkstad. Ett stort skruvstäd, som inte repar känsliga delar, kan gå på flera tusen. Därmed inte sagt, att det är ett hopplöst projekt att bygga själv. Men ska vara medveten om att det kan vara svårt, att vissa moment är ganska krävande, att det krävs viss professionalism.

En variant är att köpa delar, typ gaffel o styrlager op vevlager, utomlands över webben och sedan få dem monterade i sin LBS. Det brukar gå bra om man är trevlig och det är lågsässong (ej vår-rush).

Per

Verktyg

På ramen löder man ju fast öron för fästen, t ex för sadelbulten. Tyvärr så förändrar sig matrialet på insidan av sadelröret då. Utan att brotcha, rymma upp och göra runt igen med skavstål, får du inte ner sadelstolpen. När man målar ramen får man tyvärr färg av alla 5-9 lagren, i gängorna för vevlagret, styrlagret mm, utan gängsnitt av rätt dimensioner blir det nog så tungt att få ihop cykeln.
När ni monterar av och gör rent, samt fettar in och sätter ihop era cyklar har redan de som byggde cykeln, en gång för alla gjort cykeln byggbar med rätt specialverktyg.
Och du som ställer ditt styrlager med skiftnyckel, dig gillar nog cykelhandlaren som ofta får sälja utbytesdelar. Hur kommer du åt?

Go tur

Johan K

Re: Verktyg

Hoppsan - jag missade visst att en ram inte måste vara klar att använda när man köper den.

johankse; sa:
Och du som ställer ditt styrlager med skiftnyckel, dig gillar nog cykelhandlaren som ofta får sälja utbytesdelar. Hur kommer du åt?
På mina styrlager sitter låsmuttern överst och det finns utrymme upp till styrstammens vinkel. Inget som kan ta skada av en skiftnyckel där.

Jo en del cykelbygge vana har jag. Jobbar lite med det så en del cyklar har det blivit, även om de flesta nu kommer så det bara är de "större" komponenterna som ska på.
Har några cyklar jag ska försöka bygga om till tandem kanske till påsklovet:)

"ipg289h (Per Löwdin)
Kassett, liksom kedjor o bromsbelägg, byter seriösa cyklister själva regelbundet. "

Hur ofta menar du att du byter kassett o kjedja? Kassetten slits ju men inte så jävligt att den måste byta särskilt regelbundet?
Och kjedjan? Hur vet man att den måste bytas? Har för mig att den ska vara kvar tills kassetten e slut?
Kjedjan gör ju sina egna inviduella spår efter sig . Att byta kjedja på en något sliten kassett gör väl bara så att hela skiten rasslar o inte griper?

Kedjeslitage

Multi S.; sa:
Hur ofta menar du att du byter kassett o kjedja? Kassetten slits ju men inte så jävligt att den måste byta särskilt regelbundet?

Och kjedjan? Hur vet man att den måste bytas? Har för mig att den ska vara kvar tills kassetten e slut?

Hur ofta man byter kassett och kedja beror på väglag och väder. Kedjor slits mycket snabbare än kassetter. Det är svårt att komma med några tumregler. Men för MTB skulle jag säga högst 250 mil på en kedja. Hellre mindre. Jag tänker byta min idag fast den bara gått 170 mil, eftersom jag använt den i snö och is hela vintern har den slitits fort. Det är viktigt att inte byta för sent för då kan man bli tvungen att byta såväl kassett som kedjeringar. Jag räknar med ca 3 el 4 kedjor per kassett.

För racer cyklar eller andra cyklar som bara körs på väg gäller andra tumregler, tror att kedjorna håller längre givet att de körs i torrt väglag och hålls rena.

Talar vi MTB så vet man att när man närmar sig 200 mil är det dags att byta kedja. Men det finns verktyg som kan användas. De mäter kedjans längd mellan vissa punkter och när kedjen blivit längre med ett visst mått så vet man att det är det dags att byta. Hittills har jag tyckt att ddet är ett onödigt verktyg för egen del.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html

cykelbygge (långt)

Hej

Jag har byggt 3 egna cyklar under dom sista 3 åren.

Det har var väldigt kul, men inte så billigt till men frus förskräckelse. Jag har handlat dom mesta sakerna via internet från utlandet. Jag har köpt Panaracer däck, väskor, kläder, ramar, sadelstolpar, styren, växlar, nav, vevlager, mm från USA och UK.

Visst måste man betala frakt, tull, införsel moms, mm.

Men det finns ingenting att handla här Sverige, vi är ett u-land när det gäller cyklar, förhoppningen får väl stå Veloform i Göteborg som tar in saker från TA, Gilles Berthoud, ev Nitto, mm

Mina ramar har varit lödda stålramar, som är prepade av tillverkaren, dvs att när ramen är klar så är även gängorna, sadelstolpen, rensade och brotchde.
Jag beställde även med monterat styrlager eller så ingick det i ramen.

Dels har det varit ramar finns bara visst antal storlekar och färger och 1 st som har varit mått-beställd.

En riktig rambyggare/affär säljer inte lösa ramar som det är fixat. Tidigare har det varit så att italienska märken har överlåtit detta den lokala cykelhandlaren.

Om allt det är ok, så är ganska enkelt att montera ihop en cykel, visa special verktyg behövs, men dom måste man i alla fall införskaffa för kunna utföra service och byta delar.

Min senaste cykel är en måttbeställd Rivendell *, Nitto styrstam *, sadelstolpe *
TA Zephyr vevparti *
Phil Wood vevlager *
Campa Racing Triple växlar ***
beg Daytona Ergoshifters ***
Chorusnav ***
mavic Ma3 fälgar ***
3TTT Morphe styre **
Roly-Poly däck 622 x 27 *
Brooks Swift **
Skärmar ***
Campa kassett (13 -26) ***

* = Rivendell USA
** = SJSCycles UK
*** = LBS (lokala cykelhandlaren)

mvh
J-O

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
ellep69 bygga cykel Långcykling 15
emet Bygga cykel Långcykling 16
Jens of Dalarna Bygga en långfärdscykel – hur svårt kan det vara? Långcykling 19
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
didrok87 Bygga egna 28" hjul Långcykling 19
lodynator Bygga om en dbs classic till längfärdshoj Långcykling 1
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
hannessandahl verktyg till att bygga hjul... Långcykling 5
alven Bygga om gammal racer Långcykling 28
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg