Brrr….

Har man inte tältduken nederkant helt nerdragen eller glipan snöat så räcker ventilation till.

Dock bör man öppna upp ventiler när man lagar mat eller smälter snö - blir lite annat läge med ohälsosam gasproduktion om det står ett kärl ovanför och så vill man få ut ånga från matlagningen.

Kolmonooxidförgiftning

är förstås en stor risk om man kör fotogenkök för uppvärmning i ett tält.

Det finns en del erfarna personer som använder fotogenkök på det sättet, t ex har jag sett Sten Brander använda ett KAP-kök på samma sätt som du och jag vet att fotogenkök används även av jagande eskimåer i tält på vintern så i rätt händer kan det nog fungera, även om jag skulle dra mig för att praktisera det själv annan än korta stunder.

Förbränningen av fotogen alstrar ju också en del vattenånga så köket kan bilda kondens själv också.

Thure

Jag använder Staikat som ett enmanstält på vintern. Det funkar inte att vara två personer och kök i ett så litet tält, helt rätt.

Att använda köket som värmekälla i tältet får var och en bedöma risken med.
Jag redovisar bara hur jag gör och hur det fungerar, sedan är det upp till var och en att avgöra hur man vill göra.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg