Bränsleflaskan sprack

Någon som råkat ut för att tryckförsedd bränsleflaska mattats ut och spruckit?

Jag brukar alltid vara noga med att tömma trycket på min flaska som jag har till ett multibränslekök, eftersom jag är rädd att flaskan kan må dåligt av att belastas med långvarigt övertryck.

Men, det vore bekvämt att ha övertryck i flaskan under turer och inte tömma fullständigt efter varje kok.

Därför kom jag att tänka på två aspekter:

1. Vanliga sprayflaskor i väldigt tunn aluminium håller övertryck hela sin brukstid.

2. De första traffikflygplanen hade tryckkammare för att kunna operera på hög höjd. De första allvarliga incidenterna berodde på att tryckkammaren i dessa plan mattades ut p.g.a. tryck-växlingen mellan mark-service och höghöjdsflygning.

Punkterna kan jämföras med att bränsleflaskor med övertrycksfunktion är av tjockt materialgods. Dessa bränsleflaskor utsätts för återkommande tryckökning och tryckminskning.

Med hänsyn till ovanstående, är det nödvändigt att helt och hållet tömma bränsleflaskan på övertryck? Eller räcker det att tömma kökets bränsleslang och spara på återstående övertryck?

Du med praktisk erfarenhet? Har flaskan pajat, eller fungerar det fint att låta flaskan vara någorlunda tryckbelastad över längre perioder?

MvH/ Emil P.
[Ändrat av EvilEmil 2007-06-16 kl 21:11]
 
Bränsletankar och tryckflaskor har alla någon form av "säkerhetsventil" antingen fjäderbelastad eller sprängbleck men vanligast är nog en gummitätning någonstans som begränsar uppnåbart övertryck.
Om en bränsleflaska, tank sprack pga av övertryck skulle ju i en öppen eld situation omgivningen inklusive operatöran först bli översköljd med bränsle och därefter antänd...obra.
När det gäller andra tryckkärl så händer det ju ibland att de spricker, oftast i samband med fyllning. Själv var jag en gång ca fem meter från en luftflaska som sprack i samband med fyllning, flaskan stod i vattenbad och vattentanken sprack och vattnet rann ut. Smällen var rätt ljudlig. Exploderande däck är inte helt obekannt och det är definitivt inte ofarligt.
Men i tankvärlden för bränslen är sprängämnesinspektionen inblandad och all inblandning är inte dålig....

go tur
 
Om man ser på det ur en ren hållfasthetsläre-synvinkel är det mindre skadligt att bebehålla trycket konstant, då det är belastningscyklerna som leder till materialutmattning. Dock kommer du ju alltid med användandet att introducera belastningscykler, och en belastningscykel med lägre medelspänning ger mindre delskada i detaljen. Dock är detta nog mest av akademiskt intresse då bränsleflaskan säkerligen är hållfasthetsberäknad för de övertryck som kommer att uppstå med en vanlig pump.

Viktigt att notera är dock att aluminium oavsett hur liten belastningen är alltid kommer att nå sin utmattningsgräns. Stål däremot får "oändlig" hållbarhet vid tillräckligt låga spänningar. Därför kan det vara klokt att byta sin bränsleflaska efter sisodär en miljon pumptag.
 

avslutad210712

Gäst
hanspers; sa:
... Därför kan det vara klokt att byta sin bränsleflaska efter sisodär en miljon pumptag.

Har inga pumpräknare på mina flaskor och eftersom jag har flera som jag varierar mellan så är det väldigt svårt att veta hur många pumptag jag kört på varje. I fortsättningen tar jag det säkra före det osäkra och köper nya inför varje vandring. Menar en miljon pumptag kan inte ta så länge att komma upp i.
 
avslutad210712; sa:
hanspers; sa:
... Därför kan det vara klokt att byta sin bränsleflaska efter sisodär en miljon pumptag.

Har inga pumpräknare på mina flaskor och eftersom jag har flera som jag varierar mellan så är det väldigt svårt att veta hur många pumptag jag kört på varje. I fortsättningen tar jag det säkra före det osäkra och köper nya inför varje vandring. Menar en miljon pumptag kan inte ta så länge att komma upp i.
Hehe. 20 pumptag per gång ger 50000 omgångar. 3 uppkok om dagen ger över 16000 dagar, dvs 45 år. Tror inte man behöver uppdatera bränsleflaskorna så ofta, möjligen om de är arvegods:)

Raskesven
 
Koppla av

avslutad210712; sa:
hanspers; sa:
... Därför kan det vara klokt att byta sin bränsleflaska efter sisodär en miljon pumptag.

Har inga pumpräknare på mina flaskor och eftersom jag har flera som jag varierar mellan så är det väldigt svårt att veta hur många pumptag jag kört på varje. I fortsättningen tar jag det säkra före det osäkra och köper nya inför varje vandring. Menar en miljon pumptag kan inte ta så länge att komma upp i.

Antal pumptag är ointressant ur utmattningssynpunkt. Det är istället antalet lastcykler som avgör. Dvs antalet trycksättningar/trycksänkningar, vilket oftast är EN per matlagningstillfälle. (Pumpar upp trycket en gång och släpper ut det en gång = 1 cykel.) Så efter en sisådär 1 miljon måltider kan det kanske vara läge att byta flaska... Med andra ord aldrig. ;-)
 
avslutad210712; sa:
hanspers; sa:
... Därför kan det vara klokt att byta sin bränsleflaska efter sisodär en miljon pumptag.

Har inga pumpräknare på mina flaskor och eftersom jag har flera som jag varierar mellan så är det väldigt svårt att veta hur många pumptag jag kört på varje. I fortsättningen tar jag det säkra före det osäkra och köper nya inför varje vandring. Menar en miljon pumptag kan inte ta så länge att komma upp i.

Handeln måste älska dig....
 
Re: Koppla av

Anders262; sa:
avslutad210712; sa:
hanspers; sa:
... Därför kan det vara klokt att byta sin bränsleflaska efter sisodär en miljon pumptag.

Har inga pumpräknare på mina flaskor och eftersom jag har flera som jag varierar mellan så är det väldigt svårt att veta hur många pumptag jag kört på varje. I fortsättningen tar jag det säkra före det osäkra och köper nya inför varje vandring. Menar en miljon pumptag kan inte ta så länge att komma upp i.

Antal pumptag är ointressant ur utmattningssynpunkt. Det är istället antalet lastcykler som avgör. Dvs antalet trycksättningar/trycksänkningar, vilket oftast är EN per matlagningstillfälle. (Pumpar upp trycket en gång och släpper ut det en gång = 1 cykel.) Så efter en sisådär 1 miljon måltider kan det kanske vara läge att byta flaska... Med andra ord aldrig. ;-)
Ja, det har du rätt i. Förutsatt att pumpen ger en stegrande tryckökning. Tog misstänker jag att det maximala trycket under en pumpning uppnås strax innan pumpen förs i botten och att en avlastning sker i sista momentet. Fast du har ju rätt ändå, framförallt om man kikar på exempelvis Raskesvens uträkningar så är risken för utmattning väldigt liten.

Dock ska man ju komma ihåg att alla samband för utmattningar är empiriska och bygger på tester. Avvikelser kan förekomma och flaskan kan av utmattning ge med sig efter bara 100 pumpningar/ matlagningstillfällen.
 
EvilEmil; sa:
Du med praktisk erfarenhet? Har flaskan pajat, eller fungerar det fint att låta flaskan vara någorlunda tryckbelastad över längre perioder?

MvH/ Emil P.
[Ändrat av EvilEmil 2007-06-16 kl 21:11]

Jag ser att en del av din frågeställning inte har besvarats.

I de modeller som används för att beräkna utmattning av metaller finns ingen tidskomponent med. Detta eftersom att metallen ger blanka fan i om belastningscykel sker fort eller långsamt. Om bränsleflaskan däremot varit av plast hade man fått räkna med så kallad krypning, det vill säga tidsberoende deformation, men sådan inträffar inte för metaller. (Även om all deformation givetvis är ett förlopp över tid, men inte på samma sätt som för plaster)
 
Nu finns det förvisso metaller som kryper, men som i någon mån har framgått så är det nog överhuvud taget ingen riska att bränsleflaskorna ska ge upp just p g a övertrycket. Däremot kan man ju ganska lätt buckla dem, och på så sätt skada dem, men det märker man ju.
 
Empiri

Med anledning av dem inkomna svaren på min fråga har jag tänkt att pröva mig fram.

Fungerar tesen: Det är relativt riskfritt att bibehålla övertrycket i bränsleflaskan under, som längst, någon månad. Eller som kortast, under en "bränslecykel" (från påfyllning till tom flaska).

Jag fyller flaskan med bränsle och tryck, sanningen lär visa sig. Må jag hinna koka mycket innan dess.

MvH/ Emil P.

PS! Och tack för alla bra svar... Forumet fungerar bra! ¡Sd
 
Re: Empiri

EvilEmil; sa:
Med anledning av dem inkomna svaren på min fråga har jag tänkt att pröva mig fram.

Fungerar tesen: Det är relativt riskfritt att bibehålla övertrycket i bränsleflaskan under, som längst, någon månad. Eller som kortast, under en "bränslecykel" (från påfyllning till tom flaska).

Jag fyller flaskan med bränsle och tryck, sanningen lär visa sig. Må jag hinna koka mycket innan dess.

Jag tror utifrån egen emperi att problem med materialutmattning i godset torde vara försumbart jämfört med problmet med läckande packningar vid transport. Har du trycksatt kärlet ställer det betydligt högre krav på packningarna samtidigt som korken/pumpen lätt kan röra sig lite under transporten. Av egen erfarenhet leder detta lätt till mindre spill om det finns tryck kvar. Pistonglåsning på pumpen känns också viktigt i sammanhanget.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg