Bränsleflaskan sprack

avslutad210712

Gäst
Herre gud!!! Att ni orkar... Lev livet och kom ut. Jag måste säga att jag får lyft ögonbrynen och får mig ett gott skratt när jag läser hur mycket ni kan gå upp i vissa saker.

Om du tycker att folk på utsidan går upp mycket i vissa saker så är det väl rätt vanlig på det jag skulle kalla entusiast-sidor. Spelar ingen roll om det handlar om uteliv, bilar, båtar, motorcyklar, whisky, vin, öl, kaffe etc etc. På precis samma sätt får jag ett gott skratt när folk köper kaffebönor från tio olika leverantörer, rostar det själv i x antal grader i y sekunder i sin specialinköpta kafferostningsmaskin, maler det med kvarnen av märket z där man bytt ut skivorna till ett par frän leverantören zz, slipar ner ena kanten på ena skivan och sedan brygger sitt kaffe i espressomaskinen som naturligtvis är modifierad enligt konstens alla regler. Fast är det så lätt att bjuda på ett gott skratt så har vi uppnått ett gott syfte för skratta är gott. Hade blivit betydligt oroligare om du hade börjat gråta.

Och svaret är ja jag mal mitt eget kaffe och brygger det sen med en espresso-bryggare och smaken skulle knappast få en entusiast att skratta men åt mig duger det. Däremot ler jag när jag vet vad det kostade mig i inköp för då fick jag en massa pengar över att köpa bränsleflaskor till mitt Omniruel.
 
Senast redigerad av en moderator:
Svenskar...

En del påstår att svenskar är stela och kalla. En del påstår att svenskar gillar skadeglädje (att skratta åt andra). Jag tycker det är fantastiskt att vi genom dessa fina forum för likasinnade kan utbyta erfarenheter och tankar, och hjälpa varandra frammåt i våra härliga intresseområden.

Jag vill sluta skratta åt andra, men det är svårt. Jag tror jag förstår alla som skrattar, hoppas ni som skrattar förstår oss som försöker utbyta erfarenheter och kunskaper för att ta oss frammåt i det vi gillar.

Hur som helst. Min bränsleflaska har hållit sig hel sedan 1 månads tid med ständig trycksättning och ~8 ggr. påfyllning (= trycklättning då man öppnar flaskan).

Jag har provat fotogen och lacknafta, tror lacknaftan funkade bäst (bensin undviker jag helst).

Ett eventuellt missförstånd i diskussionen är begreppet övertryck. En tolkning är att trycket är högre än rekommenderat. Annan tolkning är att trycket är högre än atmosfärstrycket (min tolkning).

MvH/ Emil P.

PS! sluta kasta sten på folk som ligger ned, det kanske i själva verket är du som ligger ned. ¡Sd
 
Någon som råkat ut för att tryckförsedd bränsleflaska mattats ut och spruckit?


MvH/ Emil P.
[Ändrat av EvilEmil 2007-06-16 kl 21:11]

Jag har lyckats spraecka en braenslaflaska... Det var en MSN flaska. Jag hade den i en av de fraemme cykelvaeskorna och den hoell bra tills jag krockade med en bil i Vitryssland. Vaeskan fick en ordentlig smaell och flaskan sprack. Av egen efarenhet saa brukar det vara pumpen som mattas ut foerst. Packningarna blir otaeta eller saa spricker plasten i pumpen oftast efter att man har faat naagra smaellar paa vaeskan daer man har kokutrustningen.

/Stellan
 
2007-10-06, lägesrapport

Kom inte på någon bättre rubrik.

Men läget är som följande:
  • Sedan samtalstrådens början (2007-06-16) har flaskan alltid (både i förvaring och i fält) haft övertyck (inte mer lufttryck än rekommenderat, utan övertryck mot lufttryck vid marknivå) förutom vid bränslepåfyllning.
  • Flaskan håller än, inga läckor, inga packningsproblem.
  • Det känns snabbare och enklare att ha en bränsleflaska i "färdigläge" när man är ute på färd.
  • Jag upplever att slangkopplingsventilen på flaskan funkar rätt bra, eftersom övertrycket puttar tillbaka ventilens kulan och tätar bättre. Ska bli spännande att se hur det fungerar i vinter.
  • Mot ovanstående punkt behöver jag på min vakt då jag kopplar slangen i flaskans slangkopplingsventil. Gör man det slarvigt kan man råka pressa in ventilen i öppet läge utan att slangen är tätt kopplad, varvid rikligt med bränsle kan läcka ut.

Testandet fortsätter!

MvH/ Emil P.
 
Haha, alltid lika underhållande att läsa på utsidan. Många teoretiker som spånar om världens undergång, extrema materialegenskaper och annat högst troligt.

Jag har arvegods som varit på ett antal expeditioner, skogs och fjällturer och jag pumpar o bränner som en tok än idag :)

Tänk på att använda flaskor avsedda för trycksättning. De är tjockare än vanliga SIGG-flaskor för drickbar vätska och t-sprit.

Det enda jag sett påverka vanliga bränsleflaskor är fruktsyra! Alltså läsk, juice, saft eller liknande. De erroderar aluminiumen från insidan av flaskan vilken till slut blir mycket tunn och farlig att trycksätta.

Vad jag känner till finns det ingen vanlig bensin/fotogen-flaska med säkerhetsventil? Finns på de flesta kök med fast tank men inte på separata flaskor.

"tar det säkra före det osäkra och byter flaska inför varje tur" -JAG KÖPER GÄRNA DINA FLASKOR NÄR DU UTRANGERAT DEM!!!! Du får 50kr/st
 
För övrigt har jag för mig att Sigg aldrig har tillverkat flaskar för annat än dryckesändamål vilket kan förklara problemet med spruckna och läckande flaskor. Flaskorna står helt enkelt inte emot den korrosion som användning som bränsleflaskor medför vilket leder till att de försvagas och förr eller senare havererar.

/ Morgan
 
Jepp, KAP har säkerhetsventil.
Sitter på pumpmekanismens huvudkropp och dränerar flasktrycket rätt omgående om det stiger.
Och! Man skall vara medveten om att Gunnar designade sin 'bränsletank' för att den skulle stå upp, inte ligga ned (som efterapningarna gör). Det leder till att vid övertryck så är det den ipumpade luften som säkerhetsventilen blåser av, inte fotogenen. Låter man flaskan ligga ner så finns det en risk att det blir fotogen som dumpas av - och det vill man ju inte...
 

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg