Någon som råkat ut för att tryckförsedd bränsleflaska mattats ut och spruckit?
Jag brukar alltid vara noga med att tömma trycket på min flaska som jag har till ett multibränslekök, eftersom jag är rädd att flaskan kan må dåligt av att belastas med långvarigt övertryck.
Men, det vore bekvämt att ha övertryck i flaskan under turer och inte tömma fullständigt efter varje kok.
Därför kom jag att tänka på två aspekter:
1. Vanliga sprayflaskor i väldigt tunn aluminium håller övertryck hela sin brukstid.
2. De första traffikflygplanen hade tryckkammare för att kunna operera på hög höjd. De första allvarliga incidenterna berodde på att tryckkammaren i dessa plan mattades ut p.g.a. tryck-växlingen mellan mark-service och höghöjdsflygning.
Punkterna kan jämföras med att bränsleflaskor med övertrycksfunktion är av tjockt materialgods. Dessa bränsleflaskor utsätts för återkommande tryckökning och tryckminskning.
Med hänsyn till ovanstående, är det nödvändigt att helt och hållet tömma bränsleflaskan på övertryck? Eller räcker det att tömma kökets bränsleslang och spara på återstående övertryck?
Du med praktisk erfarenhet? Har flaskan pajat, eller fungerar det fint att låta flaskan vara någorlunda tryckbelastad över längre perioder?
MvH/ Emil P.
[Ändrat av EvilEmil 2007-06-16 kl 21:11]
Jag brukar alltid vara noga med att tömma trycket på min flaska som jag har till ett multibränslekök, eftersom jag är rädd att flaskan kan må dåligt av att belastas med långvarigt övertryck.
Men, det vore bekvämt att ha övertryck i flaskan under turer och inte tömma fullständigt efter varje kok.
Därför kom jag att tänka på två aspekter:
1. Vanliga sprayflaskor i väldigt tunn aluminium håller övertryck hela sin brukstid.
2. De första traffikflygplanen hade tryckkammare för att kunna operera på hög höjd. De första allvarliga incidenterna berodde på att tryckkammaren i dessa plan mattades ut p.g.a. tryck-växlingen mellan mark-service och höghöjdsflygning.
Punkterna kan jämföras med att bränsleflaskor med övertrycksfunktion är av tjockt materialgods. Dessa bränsleflaskor utsätts för återkommande tryckökning och tryckminskning.
Med hänsyn till ovanstående, är det nödvändigt att helt och hållet tömma bränsleflaskan på övertryck? Eller räcker det att tömma kökets bränsleslang och spara på återstående övertryck?
Du med praktisk erfarenhet? Har flaskan pajat, eller fungerar det fint att låta flaskan vara någorlunda tryckbelastad över längre perioder?
MvH/ Emil P.
[Ändrat av EvilEmil 2007-06-16 kl 21:11]