Bra turskidåkningsområden

Hejsan,

Jag (13) och min mamma vill kanske pröva turskidåkning för första gången.

Vad är bra turskidsområden excl. Jämtlandstriangeln och Sonfjället?
Vi vill ha lagom "remoteness". Vi planerar at ta dagsturer från en fäbod eller nåt liknande. Det måste vara ett kalfjäll..

Har nån tips?

Jonathan
 
Funäsfjällen (fast kanske inte med boende i Funäsdalen utan lite längre upp närmare kalfjällen) bjuder på många, långa o välpreparerade längdspår. Och naturligtvis kan man åka "offpist" om man vill gå med fjällskidor. Området, och andra fina områden beskrivs i länkade artikel.
 
Grövelsjön har närhet till trädgränsen och måttligt brant terräng. Lätt att göra egna varianter på kalfjället.

Stugturer med övernattningar i STFs stugor på stråket upp till Tänndalen om ni vill ha mera vildmarkskänsla. Går att fortsätta till Storulvån eller Storlien.

Tyvärr är det mkt snöskotrar i de svenska fjällen undantaget skoterförbudsområden.

Norge är ett alternativ.

Thure
 
Mitt förslag är att åka in till Vålådalen och skida in till Stensdalen. En fin och lätt tur och Stensdalsstugorna är en utmärkt startpunkt för dagsturer.

/ Stefan
 
Angående Hemavan kan rekommenderas att gå från Hemavan till Viterskalstugan (STF), en dagstur, sedan kan man bo i Viterskalstugan och gå dagsturer in i Syterskalet, in i Viterskalet och eventuellt upp på Sytertoppen. I den dalgången är det en del skotertrafik, alltså en del uppkörda skoterspår.
Ett annat "Västerbottensalternativ" är resa till Ammarnäs, skidor upp till Aigertstugan (STF) där man kan bo och gå dagsturer på kalfjäll, runt och upp på fjället Äivesåjvie och längs Kungsledens sträckning till vindskyddet vid Juovvatjåhka till exempel.
Annars kanske tåg till Björkliden, snövessla upp till Låktatjåkkastugan, där man kan bo och göra dagsturer högt uppe på kalfjället.
 
+1 på Ammarnäs men jag kan verkligen rekommendera Vindelvaggileden; att skida upp längs Vindelälven och bo i stugorna, skida söderut och sova i Skudbäcksstugan och ansluta till Kungsleden för att via den (med eller utan Aigertstugan) återvända till Ammarnäs. Det går att korta ned dagsetapperna till 10km om ni sover i varenda stuga men 20km är kanske mer rimligt.
Skotrar och "folk" bara längs Kungsleden men inte ens här är det trängsel.

Enda krånglet är att pricka in bussen (alternativt att öppna plånboken och skifta från tåg till hyrbil i Umeå).

Vill ni ha mer kalfjäll är Kungsleden Hemavan-Ammarnäs tryggt.