Jag har nu kollat upp vad som lämpar sig bäst för min mage.
Tonfisk.
Kokt Fisk.
Ris.
Kokta Morötter.
Pasta.
Soppor.
Havregrynsgröt.
Te.
Nyponsoppa.
Leverpastej.
Skorpor.
Mineralvatten.
Laktosfri Yoghurt.
Finns nog en del annat som jag inte fått med på listan.
Vore bra om du preciserar din målsättning lite mer. Det är ju ingen konst att äta den mat man funnit "bra för magen" hemma, med tillgång till kylskåp etc. "Mat vid lägerelden" kanske man kan ta med sig alla möjliga färskvaror till, men vill du få tips om sådant som är både "snällt" och samtidigt rimligt hållbart och vikteffektivt att bära på i flera dagar/veckor, så blir det ju mer att tänka på.
Märker du skillnad på mjölkprodukter med olika laktoshalt och inte vill/kan bära på "färsk" laktosfri mjölk? Jag har haft anledning att leta, men hittills inte hittat något laktosfritt mjölkpulver, så därför vill jag tipsa om
kokosmjölkpulver - det smakar inte likadant, men faktiskt väldigt gott. Kokosmjölk är ju gott till allt möjligt annat också. Vissa fabrikat innehåller dock lite kasein, så kolla innehållsförteckningen om du är starkt allergisk mot mjölk
protein.
Kvarg är i princip avrunnen yoghurt och kan alltså vara ett näringstätare / mer vikteffektivt alternativ. Person 1 i exemplet ovan kan äta kvarg trots sin laktosintolerans. Vill man bli av med ännu mer vatteninnehåll, så får man leta efter jameed - torkad färskost från Mellanöstern - i invandraraffärerna. Jag hag gjort egna torkningsförsök, hittills dock med halvdant resultat; minsta lilla överhettning så blir det hårda koagulerade gryn som kräver lång återvattning, och troligen inte så snälla mot magen. Det går bättre ju fetare kvargsort man väljer, och fasta färskostar som feta eller getost går faktiskt fint att torka.
Den mat du listar har inga höga fetthalter - är det det som (delvis) orsakar dina problem? I så fall får du vara beredd på att bära lite tyngre - kolhydrater och proteiner ger mindre än halva energin per viktenhet.. Själv gör jag min vandringsmatsäck vikteffektiv genom att naturligtvis få bort allt vatten, men utöver det huvudsakligen genom att kraftig öka fetthalten. Den nivån har dock visat sig vara helt omöjlig för några i familjen, som gärna får sura uppstötningar - åtminstone om de inte får vänja sig lite långsamt.