(...) Funderar på om jag är helt fel ute med att vandra i "fjällen". Jag kanske mer ska vandra inåt landet om det är varmare där så jag kan bada. (...) Stannar det i Abisko?
Då kan man ju gå därifrån kanske mot Riksgränsen eller nått. (...)
Njae, när du väl stigit av tåget i Abisko (ja, det kan man), tar du dig naturligtvis rakaste vägen, gärna med linbanan, upp till de vida vyerna uppe på kalfjället. Det är ju det du drömmer om, och inte något långsegande genom ett vattensjukt mygghelvete nere i videsnåren
Mer på allvar: låt dig inte skrämmas upp till att bara våga traska nere i dalgångar eller, som du tror, längs "snälla" men ack så enformiga vägsträckor bortom det egentliga fjällområdet. Kommer du upp, får du inte bara så mycket vackrare utsikter, utan oftast också en torrare, myggfriare, mer lättgången och mer lättorienterad tur.
Börja alltihop med att skaffa och studera kartan - du kan börja
här, och sen köpa pappersversionen av de delar du fastnat för - de kartorna behöver du ändå ha med
. Ta god tid på dig - få känsla för skalan, lär dig läsa hur brant det är av hur tätt nivåkurvorna är ritade, observera olika vegetationstyper (kalfjäll är som sagt trevligare än träsk och videsnår), observera var man måste korsa bäckar, etc.
Då får du mycket mer på fötterna, kan göra en preliminär grovplanering, och får betydligt mer utbyte av vandringen. Ovanpå den kunskapen är det sen mycket trevligt att improvisera och pröva sig fram, men det är ju retligt att i efterhand inse att man valde en jobbig väg, som ändå missade precis alla de häftiga vyerna, och slog läger i ett trist busksnår en halvtimmes väg från världen vackraste tältplats.
Jag drar väl iväg så fort jag har alla prylar, tagit reda på lite mer och eventuellt testcampat. Jag kanske hinner dra iväg på fler vandringsturer i sommar.
Första säsongen skulle jag, som flera varit inne på, satsa på på sensommaren - det är inte lika blött, vaden är snällare, och har det varit några frostnätter så är myggen förhoppningsvis på upphällningen. Då hinner du också med ett par provturer i hemmaterrängen för att fintrimma utrustningen.
Utsidan är en guldgruva. Sök t ex på "packlistor" eller "nybörjare" så har du mycket matnyttig läsning framför dig. Kanske också "kök" "skor" och "regnkläder".
Kolla gärna på packlistorna som folk länkat till i
den här tråden. -Låt dig inte avskräckas av att rubriken "lättpackning" - listorna är rätt allmängiltiga, och du har stor nytta av att redan från början tänka på vad din ryggsäck väger. Det kan snabbt bli mång onödiga kilon extra om man packar enligt "bra att ha"-principen, och jag lovar att de kilona känns mer än du tror efter ett par dagar.
Du kan säkert också ha nytta av att läsa trådarna i forumdelen "Friluftsmat". Det finns många enkla sätt att äta gott på fjället utan att behöva bära jättetungt, och färdiga påsar med frystorkat är varken det enda eller ens mest effektiva sättet. Det finns också ett antal artiklar om mat på Utsidan, med konkreta tips och recept att plocka bland efter eget tycke och smak - t ex
denna.
Sammanfattningsvis: läs gärna på, ställ gärna frågor på detta forum, ta dig fram med små steg, men låt dig som sagt inte skrämmas upp av hur "avancerat" allt detta måste vara. Visst ska du upp i fjällen! Går du på sommaren, längs hyfsat frekventerade, markerade leder med broar över större vattendrag, kan du säkert få en mer än nödvändigt blöt, kall, myggbiten, tungburen och skoskavig tur om du nybörjarmissar med din utrustning och rutiner, men du kommer knappast att dö av den
.
Såhär gick det till när jag själv gav mig ut för första gången - och jag lever än