Bra friluftshund?

Jag säger samma sak som dem flesta andra. Tänk på hur hundens egenskaper kommer funka i din vardag, inte när du friluftslivar i första hand.
Håller på det stora hela med, men med ett litet aber. Om du vet med dig att du gillar att vara i skog och mark, skida osv, se till att skaffa en hund som har de fysiska förutsättningarna att klara det, för även om det inte händer varje dag, så är det inte *så* kul när hunden sitter på kanten av hjortronmyren och gråter för att myggen är taskig med henne, inte så kul då du får vända på skidturen för att din hund inte kan gå på skaren (men alla andra hundar som är med klarar det), och det är inte heller *så* jäkla kul att åka skoter med en borzoi i famnen (det går, men är kanske inte att rekommendera ;D).

Kort sagt, skaffa nåt som klarar både fritid och vardag, eller åtminstone något som är litet nog att stuvas i väskan när den inte pallar längre.

Självklart ska den passa även friluftslivet.. Men jag tog för givet att om man har ett aktivt friliuftsliv så tittar man inte på en chihuahua utan på en större hund, det jag då menar är att inte välja dem med mest energi osv. för att man tror dem behöver det på sina turer men sedan inte riktigt klarar av det hemma. :). Men jag borde nog ha skrivit det så istället så det har du rätt i!

God jul på er alla!

Har du haft hund?

Går i tankarna på att skaffa mig en hund. Vill ha en som kan följa med på vandringar och kanotturer. Råd och tips emottages!

Om du aldrig har haft hund tidigare? Så låna någons hund om du kan, så du få känna på det innan du skaffar en.... mycket ansvar och jobb med en hund...

Mvh troswe

Om du aldrig har haft hund tidigare? Så låna någons hund om du kan, så du få känna på det innan du skaffar en.... mycket ansvar och jobb med en hund...

Mvh troswe

det där funkar sällan, det är som att låna ett barn innan man gör egna.. man kan inte bara låna för att testa 1-2 veckor och tro att man får ett vettigt utfall.. man får se det som att skaffa barn helt enkelt, ett viktigt beslut som måste efterlevas.

Jag röstar för att du undersöker den ras du är intresserad av riktigt noga, och då menar jag inte bara att läsa rasbeskrivningar, för där står det jäklar i mig alltid att just den hundrasen är lysande. Det duger inte heller riktigt att fråga vem som helst om hunden duger som friluftshund, för det den ene menar med filuftsliv är för den andre en hyfsat lugn söndagspromenad.

Jag nämner detta eftersom jag i dagsläget är (ändå hyfsat lycklig) ägare till en borzoi, och man tycker ju att en långbent vinthund med hyfsat ordentlig päls och långa ben och som historiskt använts för hetsjakt på varg ska palla det mesta, men icke. Blir det för jobbigt stannar hon, hon pallar inte så mycket kyla eller mygg, men frågar man rasentusiaster är de utmärkta friluftshundar...

Men jag är inte bitter... ;D (jag tycker faktiskt väldigt mycket om henne, men vi matchar inte varandra särskilt väl)

Tipsar om följande hund då jag har en själv:

Alaskan Malamute

Tämligen stor hund min är 73cm hög och väger 47kg. Sover utomhus ner mot minus 50 C om det skulle behövas. Skäller aldrig, skiter högaktningsfullt i andra hundar men ylar i mellan åt. Väldigt snäll och familjär, men kan se en häst eller ko som ett potentiellt byte. Totalt outtröttligt och kan klövja tungt och länge. Behöver inte speciellt mycket mat ute på tur då dom själva kan ändra sin ämnesomsättning och metabolism efter rådande omständigheter.

Står emot mygg och knott väldigt bra förutom på nosen.

Sen är dom jäkligt vackra hundar (tänk hundtricket).

Bilagor

• 427722_10150537493886089_742631088_9038734_840500242_n.jpg
    427722_10150537493886089_742631088_9038734_840500242_n.jpg
    28.2 KB · Visningar: 647
Polarhund alla dagar i veckan.. har själv två Siberian huskys,tål väder o vind.. fungerar även bra söm sällskaphund fast mindre bra i lägenhet..

Hmm, många rekomendationer på vinterhundar senare här i tråden. Om det är det trådstartaren är intresserad av har jag inget att komma med kanske.

Jag har själv träffat några med Jack Russell hundar och de tycks verkligen gilla att vara ute och hitta på saker. Självklart finns det andra raser som uppfyller det men det är endast Jack Russell hundarna som lämnat ett intryck hos mig som jag kommer ihåg. De verkar ganska livliga också, så är man ute efter en tyst hund kanske det inte är det bästa valet.

Disclaimer: Det är endast vad jag upplevt några få gånger jag stött på dem. Jag har ingen hund, har aldrig haft en eller varit ute på någon längre tur med en. Jag ger förslaget då det kan kanske vara värt att forska vidare i det om det är en ras from övrigt tilltalar.

Jag har själv träffat några med Jack Russell hundar och de tycks verkligen gilla att vara ute och hitta på saker. Självklart finns det andra raser som uppfyller det men det är endast Jack Russell hundarna som lämnat ett intryck hos mig som jag kommer ihåg. De verkar ganska livliga också, så är man ute efter en tyst hund kanske det inte är det bästa valet.
.

det finns inte mycket jakt kvar i russlarna, det är mer och mer en utpräglad sällskap och utställningsras, samma gäller för border terrier.. båda mycket trevliga små hundar, lättare att hantera utan den extrema jaktaveln som tex tysk jaktterrier har.. dom funkar väl skitbra som friluftshundar..

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg