Jag säger samma sak som dem flesta andra. Tänk på hur hundens egenskaper kommer funka i din vardag, inte när du friluftslivar i första hand.
Jag har en siberian husky, Vi har haft en hel drös med hundar under min uppväxt, 4 siberian, en samojed, 2 collies, en engelsk springer spaniel och nu har jag en egen husky och far har en vorsteh.
Vår springer spaniel har varit med ute på många fjällvandringar och har en makalös energi. blir aldrig trött, går att klövja henne utan problem, lugnt sinne, rätt liten och behändig och aldrig varit något större bekymmer med henne i snön heller, inte förrns nu när hon börjat bli gammal och har ont lite överallt..
Fars Vorsteh måste jag ju säga att man måste lägga ner fruktansvärt mycket fritid även på vardagarna för att träna, hon har en makalös energi och då far inte riktigt är ute och springer, cyklar med henne så ofta utan mest är ute på promenader så betyder det mycket djävulstyg hemma där emellan. Då hon även är korthårig så blir hon fort kall, så overall och sådant är ett måste att ha med ut för fikapauserna och i extrem kyla.
Min Siberian har ett mycket lugnare sinne, framförallt på sommaren, inga problem alls att vara ute och jobba med honom på vandringar osv, men det går ju inte köra max ur dem på dragturer i temperaturer över +15, då blir dem överhettade. Däremot när vintersäsongen börjar närma sig så går energin upp fruktansvärt, men han är fortfarande en väldigt lugn och sansad hund. så även fast han vissa vardagar inte får full motion så förstör han inte mitt hem. En Siberian behöver man aldrig tänka på att han ska frysa, då dem tappar kroppstemperatur när dem ligger i snön först vid -45 grader. En siberians favoritsyssla är att springa, så är det bara, dem är fruktansvärt snabba, även i riktigt djup snö och har hög jaktinstinkt, så att släppa dem i skogen där det kan finnas rådjur osv. är ingen höjdare, för dem kommer inte tillbaka förrns dem vill.
Jag skulle nog utan att veta hur din vardag osv. ser ut satsa på något som en jakthund, men då mer åt fågelhunds hållet då dem är lättstyrda, lydiga, kommer när man kallar på dem och är väldigt trevliga och mysiga overall.
För en sak som inte är lika roliga varenda gång är när det ösregnar och blåser storm, det är lördag, hunden väcker dig kl 7, du är förkyld och trött och du måste ut på en 2 timmars promenad för att hunden ska få sin motion. Men när man har gjort sitt val är det bara att gilla läget och klä på sig