Bra friluftshund?

det är lite som att ta en formel1 bil till folkrace :) BC är en fantastisk hund, högt tempererad, lite nerverna på utsidan.. kräver för det mesta får för att inte göra husse eller matte tokig, vallar gärna, barn, bilar osv. fördelarna är att det är otroligt föriga hundar, aldrig sjuka och aldrig trötta.. har själv haft flera BC till våra får och friluftsliv.. har man inte får så kanske man ska skjuta på en lite mindre vallig vallare, det finns en uppsjö av keplisar och även Australian Cattledog.. är själv lite sugen på en Australian Cattledog till våren även om frun tittar på schäfer eller malinois

Visst är det krävande, men jag har klarat det utan får. Jag springer mycket med honom och så länge han får arbeta, både fysiskt och psykiskt (mkt aktivitetspromenader) så är han lugn och fin. Har aldrig haft en hund som är så mån om att göra rätt och som blir så glad för berömmet efter att lyckas med dito.

Visst är det krävande, men jag har klarat det utan får. Jag springer mycket med honom och så länge han får arbeta, både fysiskt och psykiskt (mkt aktivitetspromenader) så är han lugn och fin. Har aldrig haft en hund som är så mån om att göra rätt och som blir så glad för berömmet efter att lyckas med dito.

oftast får man inte köpa BC från kennlar med vallningslinjer om man inte tävlar i vallning, precis som bättre bruksuppfödare.. nu finns det fler och fler brukslinjeuppfödare även för BC, det är en fantastisk brukshund.. det är bara att gratulera att ni har hittat varandra!

Angående utställning och inte. Gordon Setter för utställning ser i mina ögon ut som en helt annan ras. Grova drag och utstrålar inte fart och fläkt och smidighet som i jaktlinjerna. Jag tycker det är urspårat och utställningsfolk kanske tycker tvärtom.

rase_281_1.jpg

setter_gordon1.jpg

(lånade bilder från nätet)

Hejsan!
Skulle påstå att om du ska paddla kanot med hunden så bör den nog inte vara högre än halvmetern, och kanske inte väga stort mer än 15 kilo. Annars blir det nog snabbt krav på att hunden har vett att ligga still i kanoten, vilket kan vara jobbigt för alla inblandade. Men med det sagt ska jag ju säga att jag stuvat ner min 30 kilo tunga, dryga 80 cm höga borzoi i rätt små flytetyg, men jag skulle nog tänka två gånger innan jag tog en kanottur med henne :).

Vad gäller vandring kan nog de flesta raser funka, dock kanske inte de mer extrema huvudraserna, typ engelsk bulldog och andra stackare som blir andfådda av att resa sig upp.
Dock skulle jag påstå att hunden behöver en bra päls (dvs en som skyddar mot sol, regn, mygg osv) för att uppskatta de mer "extrema" vandringarna.

lämplig hund

Alla hundar har en framavlad egenskap, denna egenskap måste man vara medveten om annars kommer du får kämpa med din hund hela livet. Exempel på detta är Finnspets har väldigt låg skalltröskel, dvs den kommer skalla lätt, en border collie vill valla och kommer valla oavsett vad du vill.. Mitt råd är att välja en labrador gärna en jaktlabbe då de är mindre och oftast friskare både mentalt och fysiskt. Labradoren vill hämta saker till dig och det är en egenskap som är lätt att leva med, engelska hundar och labradorer i synnerhet är mjuka att uppfostra. Har tidigare haft två retrivers men har nu två munsterländer och en gråhundskorsning då dessa hundar passar min jakt bättre. Lycka till med hundvalet. PS i de raser som har både utställningslinjer och jaktlinjer, välj alltid jaktlinjen då man där avlar på mentalitet och funktion och inte som inom utställning prioriterar utseende Ds

Finsk lapphund

Finsk lapphund tycker jag är en av de raser som är en utmärkt friluftshund och även sällskapshund.

Dom är friska, robusta, starka, tåliga och har en fantastisk päls. Funkar kanon på vintern och även på sommaren faktiskt och i regn och blött och luktar inte blöt hund. (Många och blev det). Håller sig i närheten av dig och kan springa lös.

Min är social utan att vara påträngande. Gillar barn, vuxna och andra hundar. Hon är lätlärd och mjuk i sinnet. Bra på att koppla av och på, hon är lugn hemma och full fart när hon är ute och leker.

Det är min något partiska bild av rasen.

/Roy

Har ingen hund själv men är i samma funderingar som TS. Har funderat på en tax. Har vänner som har det och de är mycket ute i skogen och det är ju en perfekt ras för jakt t.ex. Vet inte hur den är på väldigt långa vandringar då de har korta ben men tror nog att de klarar en hel del. Perfekt för kanoten i alla fall.

Ska du vandra så välj någon som orkar lite, kanske inte de allra minsta raserna.
Vet inte det, små hundar kan orka rätt så bra.

Har hunden stor jaktinstinkt måst du räkna med att den sticker iväg när du inte vill det.
En hund som ofta skäller kan också vara besvärligt. Fast kanske en fördel om du bor på landet och vill veta när någon kommer.

Till en viss del är egenskaperna genetiska.

Första hunden var en mycket söt blandras med goda egenskaper att driva och hålla ihop fruns förskoleklass på promenader och utflykter. Och ja - mycket uppmärksamhet fick hon från omgivningen.

PS en korthårig hund som badat sprider minder vatten ikring sig än en långhårig ;-)

Extreme!

Tjena hej, jag har en Pitbull och en Chihuahua. Underbara raser båda två, även om Pitbull kanske inte är en nybörjarhund. Men han är stark som en häst. Chihuahuan är stark för sin storlek, (1,5 kg), hon kan springa hur långt som helst. Kanske lite extrema raser men det är vad jag har.

Amerikansk cockerspaniel

Har en amerikansk Cockerspaniel ("amris"). Ser ut som en salongsjycke men funkar utmärkt i svår terräng. Hon älskar besvärliga passager som kräver problemlösning. Är mycket lättlärd och uthållig.

Jag säger samma sak som dem flesta andra. Tänk på hur hundens egenskaper kommer funka i din vardag, inte när du friluftslivar i första hand.

Jag har en siberian husky, Vi har haft en hel drös med hundar under min uppväxt, 4 siberian, en samojed, 2 collies, en engelsk springer spaniel och nu har jag en egen husky och far har en vorsteh.

Vår springer spaniel har varit med ute på många fjällvandringar och har en makalös energi. blir aldrig trött, går att klövja henne utan problem, lugnt sinne, rätt liten och behändig och aldrig varit något större bekymmer med henne i snön heller, inte förrns nu när hon börjat bli gammal och har ont lite överallt..

Fars Vorsteh måste jag ju säga att man måste lägga ner fruktansvärt mycket fritid även på vardagarna för att träna, hon har en makalös energi och då far inte riktigt är ute och springer, cyklar med henne så ofta utan mest är ute på promenader så betyder det mycket djävulstyg hemma där emellan. Då hon även är korthårig så blir hon fort kall, så overall och sådant är ett måste att ha med ut för fikapauserna och i extrem kyla.

Min Siberian har ett mycket lugnare sinne, framförallt på sommaren, inga problem alls att vara ute och jobba med honom på vandringar osv, men det går ju inte köra max ur dem på dragturer i temperaturer över +15, då blir dem överhettade. Däremot när vintersäsongen börjar närma sig så går energin upp fruktansvärt, men han är fortfarande en väldigt lugn och sansad hund. så även fast han vissa vardagar inte får full motion så förstör han inte mitt hem. En Siberian behöver man aldrig tänka på att han ska frysa, då dem tappar kroppstemperatur när dem ligger i snön först vid -45 grader. En siberians favoritsyssla är att springa, så är det bara, dem är fruktansvärt snabba, även i riktigt djup snö och har hög jaktinstinkt, så att släppa dem i skogen där det kan finnas rådjur osv. är ingen höjdare, för dem kommer inte tillbaka förrns dem vill.

Jag skulle nog utan att veta hur din vardag osv. ser ut satsa på något som en jakthund, men då mer åt fågelhunds hållet då dem är lättstyrda, lydiga, kommer när man kallar på dem och är väldigt trevliga och mysiga overall.

För en sak som inte är lika roliga varenda gång är när det ösregnar och blåser storm, det är lördag, hunden väcker dig kl 7, du är förkyld och trött och du måste ut på en 2 timmars promenad för att hunden ska få sin motion. Men när man har gjort sitt val är det bara att gilla läget och klä på sig :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg