Borrmaskin

En stor Hilti batteridriven slagborrmaskin brukar de köra med. Men jag är fel person och detta är fel forum, som kanske märks... Det finns en snubbe på 8a.nu som vet ganska väl vad som krävs, ähum...

Sen skall vi inte på detta forum dissa en ärlig fråga. Så vitt vi vet kanske frågeställaren har en blivande klassisk tradtur på gång i Norge, tio repor spricka, som behöver kompletteras med en eller två diskreta bultar på stand. Eller? ;-)

Jag känner mig skeptisk till din 8a-rekommendation John, detta efter att ha inspekterat om inte då flesta så iaf nära på de flesta fasta installationer i Göteborgsområdet.

De flesta som sätter borrbultar idag har dåliga kunskaper om både material och teknik för att sätta dem. Det ÄR svårt att sätta borrbult på ett korrekt sätt. Som tur är så är det sällan det blir jättefarligt med expanderbult men också sällan det blir jättebra. Limbult är dock en annan historia, där är det jättelätt att göra det jättefarligt.

Det var länge förbehållet den absoluta eliten/expertisen att sätta borrbult. Det gjorde att antalet hölls nere och att jobbet blev bra (givetvis med en del undantag). Så bör det enligt min mening fortsätta vara.

Klätterbara linjer av kvalitet är en ändlig resurs, det måste vi som växande klätterkollektiv acceptera. Nyturskåthet och lätt-tillgängliga maskiner gör att det nu är möjligt för i princip vem som helst att smälla upp inklämda skitturer var som helst. Om jobbet sedan blir skit så har man bara åstadkommit just det, skit alltså. Samt en massa extraarbete för kommande ideella krafter som förhoppningsvis skall orka inspektera och underhålla dessa skitturer. Låt oss hoppas att det inte är så i det här fallet.

John du kanske har rätt det är kanske något fantastiskt på gång, vad vet jag. Den som bultar skitturer får ju förhoppningsvis skämmas livet ut i kommande förare och bland kommande klättergenerationer. För att ta ett exempel så kan man läsa i den tyska Pfalz-föraren (Panico Alpinverlag) om en tur på Buttelfelz: "Vald till årets skittur 2000. Komiskt nog kan man inte återfinna någon förstabestigare."

Vad vill jag då säga med detta bittra inlägg? ;) Jo, att man skall tänka sig för både en och två gånger innan man sätter igång. Är detta verkligen något jag tycker är fint, kommer andra att tycka att det är fint? Om inte, klättra något annat i så fall, eller toppa bara. Men, om så är fallet så planera ditt bultande väl, som någon annan sa, topprepa väl, och låt även andra göra det innan. Du kanske har byggt det finaste luftslott du någonsin sett?? Att man sedan verkligen skall kunna det man skall göra (bulta en led) borde ju vara självklart. Din lokalklubbs bultkommitté bör kunna hjälpa dig, om inte så kontakta en annan klubb. Utsidan är ett direkt olämpligt ställe att lära sig detta på det är alldeles för komplext och för många moment (samt för mycket godtyckligt tyckande).

Så till ett seriöst svar på frågan från TS:
Köp ingen maskin. Det är svindyrt att köpa en riktig maskin, och det är en sådan du skall använda. Planera i stället exakt var du skall sätta dina bultar. Bestäm vilken stålkvalitet som du skall använda, anskaffa allt du behöver i materialväg och hyr sedan lämplig Bosch, Hilti, eller vad du får tag på, på exempelvis Ramirent eller liknande. Alternativt så hyr du av din närmsta bultkommitté för en billig penning (förutsatt att du är med i en klubb med en sådan).

Så där ja, då har jag säkert upprört tillräckligt många för den här veckan.

Med vänlig hälsning
Per Larsson
 
Den här lär vara rätt bra: http://www.panasonictools.se/produkt/ey7840lr2s
Det var en sådan Buster Delin använde när han borrade upp "Yogapasset" i Tunaberg, en inte helt okontroversiell tur.

Gudmund Söderin i Östersund hade, åtminstone tidigare när batterierna var NiCd och rätt kassa, en bensindriven Ryobi borrhammare. Den verkar inte säljas längre, men frågan är om inte denna är prisvärd: http://se.ryobitools.eu/Catalogue/Elverktyg-Gor-det-sjalv/Borrhammare-mejselhammare-Borrhammare/CRH1801M.htm

För borrbultning är det hur som helst en borrhammare, inte en vanlig slagborrmaskin, som gäller.

Fast, som skribenten ovan skriver, man kan hyra rätt många gånger för vad det kostar att äga en egen maskin. Även om maskin och batteri har bra livslängd så slits borrarna och de är inte direkt gratis. På 80-talet gick vi ihop några stycken och delade på en maskin och det funkade för oss. Men ska man köpa en egen maskin bör man nog ha mer än enstaka nyturer i åtanke. En helt nyupptäckt klippa utan spricklinjer, kanske. Eller så ska man heta Johan Luhr.
 
Jag gör inget annat om dagarna än att borra expandrar, och använder denna maskin till det.
medscaleBosch-GBH-36-V-LI-2.9kg-Cordless-SDS-Rotary-Hammer-Drill1.png

GBH 36 V-LI Compact Professional
http://www.bosch-professional.com/s...6/sladdloesa-borrhammare/gbh-36-v-li-compact/

Lätt som en klättersko och fullt godtagbar slagkraft. Dessutom vibrationsdämpad, skönt om man ska borra djupa hål. Har jobbat med storebror till denna maskin också, och skillnaden på slagkraften är i praktiken obefintlig. Den är bara större och klumpigare, fast med lite bättre batterikapacitet.

Tro nu inte att jag bultar upp varenda vägg i stan, jag bultar upp kabelstegar på jobbet istället. Det får räcka för min del. :)

Jo, den där är nog mer än OK också, på papperet skiljer effekten en del, men de märks i första hand när det är riktigt hårt, och det är ändå bara en tidsfråga innan man har sitt hål. Den där maskinen fanns nog länge bara som 24V, men den funkade OK även då.

Beträffande själva borrstålen, så har jag borrat sönder ett antal Hiltiborrar, och köper numera glatt billiga sds-borrar. Har minst en som är köpt på Biltema och den kostar en bråkdel av vad man kan få betala för en märkesborr, och jag har inte gjort slut på den ännu. Finns billiga sds-borrar på Jula och säkert på Classe också. Jag skulle inte tveka att köpa en sån om jag behövde ny borr och hade närmast till nån av dessa.

Beträffande kunskaperna kring borrande av fasta säkringar på leder, så håller jag inte med om att det skulle märkas att turerna var bultade av experter. Tillgången till bra material var nog sämre, och det finns nog exempel både på bultar som sitter dåligt i hålen, och placeringar längs leden som kan ifrågasättas.
 
Vad Repdrag sa. Bra skrivet.

Håller inte alls med Mezzner.

Jag har oftast dålig arbetsposition när jag bultar (på jobbet) och använder jag då kassa prylar funkar det inte. Rekommenderar "förlänglingssladd" till batteriet.

Håller inte med er andra om att en borrmaskin inte har något med bultetik att göra. Jag tycker att förvaltningen av våra gemensamma klippor är en angelägenhet för oss alla och att beslut om ingrepp i klippan bör involvera så många som möjligt av dem som bryr sig. Anarki i betydelsen kaos slutar vanligtvis i den starkes rätt (eller personkult, wink wink). Vem är då den starke i denna situation? Jo, den som har tillgång till en borrmaskin. Jag anser att i dagsläget är det i oacceptabelt stor utsträckning så att den som äger en maskin är den som på eget bevåg beslutar hur en klippa ska förvaltas. Because he can.

Det blir här en återkoppling till vad Repdrag sa. I gamla tider var tillgången till maskiner mycket mer begränsad vilket gjorde hela proceduren långsammare, vilket ut demokratisk synvinkel är fördelaktigt.

Jag vill därför förmana TS Anton Eriksson att involvera fler personer utöver sig själv och sina närmaste i beslutsprocessen av vilka ingrepp som ska göras. Lämpligen via lokalklubben.

/Calle Martins
 
@cam
Vi har tydligen olika uppfattning, inte om bultetiken nödvändigtvis, utan om i vilken mån själva borrmaskinen har med hur man tillämpar sin och andras uppfattningar att göra.

Jag har ju bultat om med nya bultar för att ersätta rostiga eller på annat sätt dåliga bultar betydligt fler gånger än jag bultat på nyturer. Att anpassa hur man bultar till rådande kollektiv uppfattning osv. innebär för mig inte att jag behöver posta på ett forum och uppnå konsensus (lycka till), men att jag håller mig á jour med både regler, andras uppfattningar, och min egen uppfattning i ett både historiskt och framtidsinriktat perspektiv. Jag anser fortfarande inte att de har med borrmaskinen att göra, däremot kan val av bult möjligen vara nåt som behöver övervägas ur flera perspektiv.
Jag sätter uteslutande syrafast bult även om den rosfria troligen håller längre i ostkustens inland än vad syrafast gör på västkusten.

Jag tycker inte att borrmaskinsvalet har nån större betydelse för vad man tycker om hur man ska bulta. Numera är en sladdlös borrhammare hur lätt som helst att skaffa så jag tror att det är självbedrägeri att sätta sin förhoppning till att "busar" inte har tillgång till maskiner, egna, köpta eller hyrda. Jag tror dock att dåliga maskiner mycket väl kan leda till dåligt satta bultar, och tycker nog att jag sett mer än ett sådant exempel, kanske i första hand från 80-90-tal.

Sen vet jag inte om det var bultetiken eller min ovilja att rekommendera Hilti du vände dig mot i första hand. :)
Den rekommendationen baserar sig på vår användning av ett ganska stort antal maskiner i företaget och inte i den ganska begränsade användningen på fritiden på klippan.
 
Behöver du inte en batteridriven maskin för några större projekt så kanske det kan vara möjligt att hyra en? Om batterimaskiner finns vet jag inte, men ska väl inte va omöjligt iaf. :) Tippar på 300-400 kr per arbetsdag (dvs, fredag-måndag är ofta "en dag")

Kan vara värt att kolla upp iaf!

Edit: Jag har satt tusentals expanders i betong, aldrig haft problem med Hilti, dock inte testat deras batterimaskiner. :)
 
Jo, den där är nog mer än OK också, på papperet skiljer effekten en del, men de märks i första hand när det är riktigt hårt, och det är ändå bara en tidsfråga innan man har sitt hål. Den där maskinen fanns nog länge bara som 24V, men den funkade OK även då.

Beträffande själva borrstålen, så har jag borrat sönder ett antal Hiltiborrar, och köper numera glatt billiga sds-borrar. Har minst en som är köpt på Biltema och den kostar en bråkdel av vad man kan få betala för en märkesborr, och jag har inte gjort slut på den ännu. Finns billiga sds-borrar på Jula och säkert på Classe också. Jag skulle inte tveka att köpa en sån om jag behövde ny borr och hade närmast till nån av dessa.

Beträffande kunskaperna kring borrande av fasta säkringar på leder, så håller jag inte med om att det skulle märkas att turerna var bultade av experter. Tillgången till bra material var nog sämre, och det finns nog exempel både på bultar som sitter dåligt i hålen, och placeringar längs leden som kan ifrågasättas.

Hilitis borrar är brutalt bra om låter maskinen jobba. trycker man för hårt bränner man borren.

Den stora skillnaden är att hilti borren är mer effektiv och mycket hållbar om du kan borra.
en billig borr tål kanske mer men biter inte lika bra. Som jag ser det är det ingen ide att slira på samma punkt...

Jag har borrat dagligen i berg och betong.

Angående storlek. så behöver du inte den största maskinen för att borra 15cm 12 mm hål.
Idag är batterierna bättre och maskinerna lika så. Får 7-8 år sen var det inte värt att köpa batterimaskin. då var det el aggregat och sladd maskin. Idag räcker en 36 v med 2 batterier en heldag.

Pers förslag verkar vara intressant panasonic 14 v. räcker den kan du borra i ur och skur.
 
Jag säger inte att Hilti är dåliga, jag säger att de inte är prisvärda, och det gäller även borrstålen som jag ser det.
Det beror helt enkelt på att Hiltis maskiner kostar 2-3 ggr mer än t ex de Bosch som finns i tråden, och jag (m fl) har ju kört både Bosch och Hilti. Att Bosch skulle vara överlägsna allt annat låter jag förstås vara osagt, men vid tiden då jag köpte min Bosch så var det ju enkelt att jämföra tekniska specen, samt att det fanns ett antal mer eller mindre seriösa tester på nätet. Detta gjorde valet enkelt.

De batterimaskiner från bl a Hilti som fanns för 7-8 år sen var ju absolut tlllräckliga eller ändamålsenliga för att borra på en led, även den Hilti som jag ersatte med Boschmaskinen funkade ju för att borra 10 hål på ett batteri. Att släpa med sig ett elverk känns rätt otänkbart som jämförelse. Där man har tillgång till el och ska borra för nån form av montage (dvs åtminstone tiotals hål) är det väl däremot fortfarande bara för klena hål man kan försvara en batterimaskin. Vi har genom åren satt mycket kemankare med M24 och M30 och då är det förstås inte ett alternativ att komma med en batterimaskin.
 
Per, Calle, mfl. Jag håller naturligtvis med i den grundläggande frågan, vilket de flesta som känner mig vet. Jag är bara mån om att detta trevliga forum välkomnar alla som vill fråga något, och just när det gäller bultning delas det alltför ofta ut lite väl kyliga svar, tycker jag. (Hänvisningen till 8a var för övrigt ämnad som ironi, det kanske inte framgick.)
 
Hilitis borrar är brutalt bra om låter maskinen jobba. trycker man för hårt bränner man borren.

Den stora skillnaden är att hilti borren är mer effektiv och mycket hållbar om du kan borra.
en billig borr tål kanske mer men biter inte lika bra. Som jag ser det är det ingen ide att slira på samma punkt...

Har man en maskin som slår ordentligt så minskar ju risken att det bara slirar och blir varmt. Händer inget så har man fel verktyg! Att pressa en borrhammare hårt frammåt är bara onödigt, det ser man ju exempelvis på hur borrens infästning är gjord, det är ju hammare eller luft som slår på baksidan av borren och matar den frammåt, inte du. :)
Sten är starkt mot nötning och tryck men inte mot slag! :)

Jag föredrar Hiltis fyrskärsborrar mycket för att dom inte fastnar så lätt (exempelvis när träffar armering). Är man inte med när det fastnar så kan det gå illa, maskinen är mycket starkare än dig.. :) Självklart inte aktuellt om man borrar i sten dock :)
 
Per, Calle, mfl. Jag håller naturligtvis med i den grundläggande frågan, vilket de flesta som känner mig vet. Jag är bara mån om att detta trevliga forum välkomnar alla som vill fråga något, och just när det gäller bultning delas det alltför ofta ut lite väl kyliga svar, tycker jag. (Hänvisningen till 8a var för övrigt ämnad som ironi, det kanske inte framgick.)

Min tanke var väl just den att det på detta forum skrivits MASSOR om etik och olika aspekter om borrning, och de flesta har väl någorlunda positionerat sig med sin egen inställning. Så ofta är det dock så att man betraktar dem som har en liberalare syn på bultning som okunniga och hänsynslösa, och de som har en mer rigorös inställning (ev kategoriskt emot) som onödigt restriktiva (talibanistiska) - detta lite oavsett var på skalan man själv befinner sig.

I slutänden är det förstås så att man knappt kan hitta en enda annan person med SAMMA inställning som man själv. Väl ute på klippan brukar det dock ofta bli så att saker kommer i ett annat ljus än på ett forum, och det kan både vara så att saker och ting inte längre framstår som så självklara - vilket i sin tur ofta leder till att personer med ganska olika inställning (i en teoretisk situation) kanske ändå har lätt att tycka lika.

Det brukar ju trots allt (tyvärr?) vara så att när någon har lust att göra en viss nytur, så är det kanske inte längre en så principiell diskussion, utan det blir lätt att tycka att situationen är så speciell osv, så att rätt beslut är just det man just då tycker är det rätta. Kanske är det också det.

Men jag tror i slutänden inte att man ska överdriva faran med att de som har de "sämsta" intentionerna är de som går och köper en borrmaskin. Man kanske inte heller ska förutsätta att den som ställer en ganska specifik och begränsad fråga, saknar kunskap om en rad saker vid sidan om just denna. Jag skulle till och med kunna tycka att det är rätt oartigt, och drygt att se så på andra. Kanske inte alls så ödmjukt som inställningen troligen bör vara för att man ska kunna göra de bästa bedömningarna av vad som är rätt i etikfrågan. Det är inte ett självändamål att vara så genomsnittlig som möjligt i sin inställning, men det är bra att kunna förstå att andra kanske också tänkt en hel del.

Sen beklagar jag om det låtit som om jag säljer Bosch-maskiner, det är ju i själva verket så att jag köper dem (och andra märken)...
 
Dom onda borrbultarna

Tycker framförallt Calle "cam" har mycket vettiga synpunkter! Lyssna på honom!
Bultning är INTE för alla.

Hade själv nolltolerans fram till efter nya milleniumet.Efter 20års klättrande.

Det var ev nya multipitch drömmar i Setesdalen som fick mig köpa en maskin .Inköpt tidigt nittiotal o användes först drygt tio år senare. Ryobi bensin- ganska jobbigt försöka dra igång den på led. Bra för tex en klubb som ska bb på topprep el för den som behöver en maskin på otillgängliga platser utan ström.Hugad spekulant får gärna lägga ett bud.

Använde en kompis maskin när vi borrade multipitch(ground up) i Nissedal första gång.Den hade dock problem med dåliga batteri(max 3bb/batteri)

Nu efter närmare ett 20tal nya i Nisse så kan jag verkligen rekommendera den maskin vi använt.
Milwaukee 36HD,mycket stark(2,7J),snabb,uthållig(ca 30st 10-12mm a 10cm djup)men något tung(4,1kg) att borra med ground up.
Inte kul att borra med enhand på run-out sva över grad 5.
Så istället blir det få bb onsight som man fyller på när man firar ned igen.
Alltid efter att man nogrannt klättrat om repan på topp o märkt optimala placeringar med kritkryss.
Drömmen vore den maskinen med bältesclip/sladd förlängning som finns till Hilti.

BKK har köpt likadan till bultkommiten som verkar nöjd med prestandan.

Bulta lite o endast där det måste bultas

JO
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sandman bensin driven borrmaskin Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg