Borrmaskin

Batteriet i ryggsäcken

Hej Jag provade för 20 år sedan att ta ut dom tunga batterierna ur batterihöjet på ett batteripack som inte tog laddning längre och monterade en kabel på ca2m till + och - anslutningarna i det tomma batterihöljet och i andra änden batteriet som gick att lägga i ryggsäcken eller att hänga på selen, med den här lösningen blev borrmaskinen avsevärt lättare, det funkade bra och kanske kan vara interessant om man ska borra när man leder.
 
Det låter som en ganska bra idé. Problemet med gamla batterimaskiner är ju att batterierna blir dåliga och på en gammal TE5a så kostar väl ett nytt batteri sisådär 6000 + moms.

Har för mig att jag sett trådar på Supertopo och/eller Rockclimbing om just batteripack för ryggsäck eller sele. I det läget kan man ju köpa batterier av annan typ till lägre pris dessutom.

Ett annat tips är att köpa nya celler från ebay.de. Finns massor med leverantörer som säljer förberedda cell-uppsättningar så att man kan byta innehållet på gamla märkesbatterier. Det blir bra, och det kostar i storleksordningen en femhundring om man väljer NiCd eller NiMh. Kapaciteten blir oftast betydligt bättre än vad den var när batterierna var nya (och hade sämre celler). Passar bra om man betalar batterierna privat.
 
Som alltid när man köper verktyg så blir ofta en kompromiss mellan pris och prestanda. Jag har använt olika batteridrivna borrmaskiner (bl a Bosch, Hitachi och Hilti), och såväl 24 V som 36 V. I dag har jag en 24 V DeWalt som fungerar utmärkt.

Den kraftigaste och mest uthålliga borrmaskinen jag använt var Hilti 36 V, men jag tror dessvärre att det är den dyraste...

Jag tror inte att det är supernoga vilket fabrikat man använder. Och så jäkla stor skillnad mellan 24 V och 36 V är det inte. Däremot betyder borrstålens kvalitet jättemycket. En helt ny fyrskärsborr är avsevärt bättre än en slö tvåskärsborr och gör att batteriet räcker längre.

Om du bara ska borra litegrann - hyr en borrmaskin i stället. Om du ska borra mycket lönar det sig att köpa en egen borrmaskin, men tänk på att du kan behöva komplettera med ett extra batteri (dyrt).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sandman bensin driven borrmaskin Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg