En stor Hilti batteridriven slagborrmaskin brukar de köra med. Men jag är fel person och detta är fel forum, som kanske märks... Det finns en snubbe på 8a.nu som vet ganska väl vad som krävs, ähum...
Sen skall vi inte på detta forum dissa en ärlig fråga. Så vitt vi vet kanske frågeställaren har en blivande klassisk tradtur på gång i Norge, tio repor spricka, som behöver kompletteras med en eller två diskreta bultar på stand. Eller? ;-)
Jag känner mig skeptisk till din 8a-rekommendation John, detta efter att ha inspekterat om inte då flesta så iaf nära på de flesta fasta installationer i Göteborgsområdet.
De flesta som sätter borrbultar idag har dåliga kunskaper om både material och teknik för att sätta dem. Det ÄR svårt att sätta borrbult på ett korrekt sätt. Som tur är så är det sällan det blir jättefarligt med expanderbult men också sällan det blir jättebra. Limbult är dock en annan historia, där är det jättelätt att göra det jättefarligt.
Det var länge förbehållet den absoluta eliten/expertisen att sätta borrbult. Det gjorde att antalet hölls nere och att jobbet blev bra (givetvis med en del undantag). Så bör det enligt min mening fortsätta vara.
Klätterbara linjer av kvalitet är en ändlig resurs, det måste vi som växande klätterkollektiv acceptera. Nyturskåthet och lätt-tillgängliga maskiner gör att det nu är möjligt för i princip vem som helst att smälla upp inklämda skitturer var som helst. Om jobbet sedan blir skit så har man bara åstadkommit just det, skit alltså. Samt en massa extraarbete för kommande ideella krafter som förhoppningsvis skall orka inspektera och underhålla dessa skitturer. Låt oss hoppas att det inte är så i det här fallet.
John du kanske har rätt det är kanske något fantastiskt på gång, vad vet jag. Den som bultar skitturer får ju förhoppningsvis skämmas livet ut i kommande förare och bland kommande klättergenerationer. För att ta ett exempel så kan man läsa i den tyska Pfalz-föraren (Panico Alpinverlag) om en tur på Buttelfelz: "Vald till årets skittur 2000. Komiskt nog kan man inte återfinna någon förstabestigare."
Vad vill jag då säga med detta bittra inlägg? Jo, att man skall tänka sig för både en och två gånger innan man sätter igång. Är detta verkligen något jag tycker är fint, kommer andra att tycka att det är fint? Om inte, klättra något annat i så fall, eller toppa bara. Men, om så är fallet så planera ditt bultande väl, som någon annan sa, topprepa väl, och låt även andra göra det innan. Du kanske har byggt det finaste luftslott du någonsin sett?? Att man sedan verkligen skall kunna det man skall göra (bulta en led) borde ju vara självklart. Din lokalklubbs bultkommitté bör kunna hjälpa dig, om inte så kontakta en annan klubb. Utsidan är ett direkt olämpligt ställe att lära sig detta på det är alldeles för komplext och för många moment (samt för mycket godtyckligt tyckande).
Så till ett seriöst svar på frågan från TS:
Köp ingen maskin. Det är svindyrt att köpa en riktig maskin, och det är en sådan du skall använda. Planera i stället exakt var du skall sätta dina bultar. Bestäm vilken stålkvalitet som du skall använda, anskaffa allt du behöver i materialväg och hyr sedan lämplig Bosch, Hilti, eller vad du får tag på, på exempelvis Ramirent eller liknande. Alternativt så hyr du av din närmsta bultkommitté för en billig penning (förutsatt att du är med i en klubb med en sådan).
Så där ja, då har jag säkert upprört tillräckligt många för den här veckan.
Med vänlig hälsning
Per Larsson