Till att börja med vill jag tacka Seon för att försöker hålla sina inlägg sakliga. Ja, det här kan vara ett troll, men jag tror inte det. Jag tror det är seriöst menat och måste säga att jag tycker din fråga är seriös (även om jag inte gillar förslaget).
En gissning är att både Seon och Erik af Essingen är rätt unga. Hittills har varje ny generation tyckt att de äldre är ganska mossiga – tills de blir gamla nog att ha samlat på sig tillräcklig livserfarenhet för att inse att ”föredettingarna” inte var så korkade. Å andra sidan ställer den nya generationen ”de dumma frågorna” – ibland är det enbart dumma frågor men ibland leder de också till nytänkande och utveckling.
Jag kanske spårar ur litet med mina svar nedan. Som du ser av ovanstående är det till inte liten del en generationsfråga. Vi gamlingar borde ha större överseende, men många av oss ser samma fråga år från år och är därför genuint trötta på att upprepa samma argument för ”öron som inte vill lyssna”. Jag tror dock att du vill lyssna, men inte köper argumenten.
Till att börja med – se hur fort tråden har växt. Oavsett var man står i frågan kan man konstatera att det är en infekterad fråga som engagerar. Om inte ens klättrarna kan ena sig är det enkelt att räkna ut att de som inte är positiva till klättring kommer att ha än svårare att köpa argumenten. Bara det säger alltså att frågan kommer att leda till mer bråk än utveckling.
Du skriver ” en rad invändningar av typen att "anpassa leden efter klättraren" istället för tvärtom, men det är inte det det handlar om utan endast en strävan att sänka tröskeln för många inomhusklättrare att komma ut”. Ärligt talat - vad är det för skillnad på att ”sänka tröskeln” och att ”anpassa leden till klättraren”? I det här fallet borde det vara uppenbart att vi pratar om att anpassa leden till klättrarens komfortnivå och kunskap om säkringar. Om ett glas är till 50% fullt är det både halvtomt och halvfullt – det är lönlöst att försöka att bråka om vilken ”halv” som är mest rätt.
”Topprep istället för leda sport; Här är det bara att inse att klättrare inte är rationella.” Vill du vinna en argumentation måste du vara rationell för att kunna övertyga motståndaren – i annat fall gör du det till en viljornas kamp som bägge förlorar på. För att få retrobulta måste du alltså kunna övertyga de som tycker att det går utmärkt att topprepa eller att ta sig tid att lära sig trad.
Ett av problemen med bult är ju att det inte finns ett självklart svar. Som du ser tycker du att Trean, Fyran och Femman skulle vara till glädje som sportturer – andra gör det inte. Till på köpet skulle förslaget missgynna tradklättrarens utbud (se Mike C), varför du har en klassisk konflikt om vem som skall äta eller ätas. Återigen leder det alltså till mer bråk och inte till utveckling.
Någon annan skrev att ”det i princip inte finns något motstånd alls mot bultar i Sverige”. Det gör det. Och Betula har helt rätt när hon skriver att det legalt sett i princip kräver ”bygglov” och att det INTE är en del av allemansrätten. Den som vill stänga ned klättring har ett fysiskt bevis i form av en borrbult att visa upp. Läs gärna mer om Bispberg. Det är inte ett monument över ”vår opinionsmässiga svaghet” i första hand. Det handlar mer om att motståndarna gömmer sig bakom lagarna och att ”Erik af Essingens- mentalitet” gett dem alla argument de behöver.
Jag respekterar att du vill att det skall bli fler som klättrar utomhus, men jag respekterar också dem som säger att det leder till accessproblem. Precis som du säger får du inte med dig de som oroar sig för accessproblemen, men det är inte bara där problemet ligger. Du måste få UIAA att ändra på Tyrolerdeklarationen (där grunden är leave no trace) och du måste ändra både Allemansrätten och Miljöbalken. Jag tror inte Allemansrätten överlever att man i kraft av lättillgänglighet får göra åverkan på annans mark efter egen önskan – tror du? Det innebär att klättrarna rimligen måste rätta sig efter lågprofilen, trots att det innebär en och annan motgång. Om inte vad är alternativet? Klättrarna bestämmer sig för att bryta lagar och sedvänjor och hoppas att vi hinner bli så många att vi är fler än kombinationen av markägare, de som värnar Allemansrätten, lag och rätt, miljövännerna osv?
Till Erik af Essingen vill jag bara säga att jag hoppas att ditt agerande inte drabbar klättrarna allt för hårt och att du mognar fort. Förhoppningsvis är det någon inom Bultkommittén eller SKF som tar sig tid att förklara att ditt agerande inte är acceptabelt inom en klätterorganisation som vill ha något att säga till om beträffande klättring.