Har man inte samma mål så blir en diskussion om medlen meningslös. Många inlägg i denna tråd vill inte att det skall bli fler som klättrar utomhus och det är väl en respektabel åsikt som jag dock inte delar.
Jag tycker inte att klättring skall vara alltför organiserad och försedd med ett regelverk på samma sätt som etablerade idrotter. Dock så är accessfrågan just den fråga där styrka och organisation kan hjälpa oss. Ett tidigare inlägg konstaterar mycket riktigt att "lågprofilen" inte hjälpt oss mycket för att förbättra våra klättermöjligheter utan vi måste (det är internationella kvinnodagen idag) "höja våra röster för att höras" .
För att bli hörda måste vi bli fler. För att bli fler så har jag gett ett förslag till att sänka tröskelnivån för att komma ut. Jag har inte blivit omvänd av diskussionen. De flesta inläggen är generella vädranden av motstånd mot all borrbultning lätt som svår, nyturer liksom retrobultning.
Att jag skulle få mothugg förvånar mig inte. Dock hade jag kanske förväntat mig några fler som delar min åsikt, men dom kanske inte finns på detta forum. Innan jag öppnade tråden så har jag testat tanken mellan skål och klättervägg med ett antal ur min egen klättergeneration och fått stor sympati för mitt förslag.
Jo många av oss ser gärna att det kommer ut fler klättrare, men varje år vid den här tiden ploppar det upp en sån här tråd, så vad förväntar ni er. Det är alltid någon som inte är nöjd och tror att alla tycker som just han. Vi har ett klätterförbund vill ni påverka gå med där. Ni blir inte utbuade som här men sen så måste era förslag också vara seriösa för att nå nånstans.