Ja, i teorin kanske. Tyvärr har jag börjat hysa ett allt större förakt mot myndighetsutövning, pga allt för många usla personer på beslutsfattande positioner med för mycket makt. I praktiken framstår tyvärr t.ex. Bispberg eller Bornsjön som två exempel på där svågerpolitik och andra intressen (t.ex. båtliv) går före klättring ("med linor") och långfärdsskridskor.
Idén att få flera klättrare för att ha mer att säga till om är intressant, men detta kommer endast ske då klättring är kommersiellt intressant tror jag, och klättring och mycket kommersialism har inte rimmat särskilt bra. Om det inte är så får vi se till att rätta oss när det går, men absolut inte ge efter oss oavsett vad som sker. Det tror inte jag är någon bra väg (se exempel ovan). Vi borde kanske verka för att få in fler klättrare på berörda myndighetspositioner?
Visst vore det trevligt med bättre myndighetsbeslut, men de sitter på makten och då är det inte bra att ha en svag rättslig position som vi har beträffande borrbult. Kommersiell klättring skulle förlora mycket av Allemansrätten enligt Högsta Domstolen, så det vore inte alls bra. Visst vore det bra med fler klättrare på myndighetspositioner, men de måste ändå fatta besluten på laglig grund. För att öka förståelsen är det säkert bra att låta myndighetspersoner prova klättring, men bjud dem inte på för mycket tårta då acceptabel "mut-nivå" är låg.