Börja fotografera

Mitt tips är att du kollar på http://www.ftosidan.se, där du hittar en massa kunskap om fotografering och kameror.

I övrigt tycker jag såhär:
- Det är fotografen som gör bilden, inte kameran
- Trots ovanstående rad är det så att om man fotar mycket och blir bättre kommer man till en gräns när man inte kan bli bättre. Om det är ens egna förutsättningar som är gränsen så kan man troligen inte göra mycket, men med stor sannlikhet är det kameran som är barriären. (En kompaktkamera låter dig inte sköta alla inställningar själv, eller använda filter osv).
- I det läget en fotograf har 'växt ur sin kamera' har han/hon bara att byta upp sig om han/hon vill bli bättre. Om man köpt kompaktkamera måste man alltså byta kamera, men om man köpt systemkamera kan det räcka med att tex köpa mellanringar som gör att du kan komma närmare motivet (=förstora det). Eller köpa annat objektiv som öppnar nya möjligheter.
- En viktig fråga jag tycker du skall ställa dig är hur mycket det får kosta. Om du råkar ha några tusenlappar som ligger och skramlar i en låda kan du gott och väl köpa en systemkamera. Idag kan de sköta alla inställningar åt dig om du vill det, men du förlorar inte möjligheten att variera allt själv.
- Vad skall du ha bilderna till? Om de skall vara något du stoppar i familjealbumet och visar upp för kompisar kan du använda i stort sett vilken kamera som helst. Automatiken kommer att se till att du får tekniskt bra bilder (dvs rätt exponerade så långt det går, bra skärpa någonstans på bilden osv). Om du däremot vill ha bilder för att sälja tillsammans med tex en reseberättelse så måste du (tycker jag) ha en systemkamera, så att du kan få inte bara bra bilder utan *riktigt* bra bilder.

http://www.fotosidan.se
såg att ett o föll bort för dig, alla fattar nog ändå men iallafall :)

Jo de flesta klarar sig med en enkel systemkamera. Vill man satsa så är det bättre att lägga pengar på objektiv och film istället för dyr/avancerad kamera. Har själv en EOS1000

Zoom...

Bra, ljusstarka, zoomgluggar finns.
Men de kostar.... Massor... Nikkorzoomen AF 17-35/2,8 har väl en prislapp på runt 17 000 kronor.
Vilket ju är rätt svettigt. Om man inte har en sponsor...

/Göran

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tbergman Fotografera orrspel Fotomotiv 6
Beridox Fotografera konserter Fotomotiv 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg