Böcker

Försvarets överlevnadshanbok brukar finnas på bokhandeln. Finns även att ladda ner från nätet som PDF dokument.

http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/publikation.asp?cmd=70

Överleva På Naturens Villkor (Stefan Källman & Harry Sepp)
ICA-förlaget AB, Sverige, 2001 (ISBN 9153419774).

Uteliv (lars Fält)
Wahlström & Widstrand, Sverige, 1998 (ISBN 9146171347).

Några exempel på Svenska böcker.
Jag har själv ingen praktisk erfareneht i form av någon kurs eller liknade och jag törs inte bedöma vilken bok som är bäst av de jag läst.

Exempel på bra hemsida är väl detta forum. Här finns många med kunskaper inom området och framför allt sånna som även ifrågasätter så kallad "fakta".

Bushcraft av Ray Mears är riktigt bra. Men annars är väl försvarets överlvnadshandbok ganska oslagbara med tanke på svenska förhållanden.

Försvarets bok kan var bra att börja med eftersom den går att ladda ner gratis från nätet. Den saknar dock en viktig aspekt för friluftsliv: Nödsignaler.

Militär överlevnad har ju den "haken" att man vill undgå att bli upptäckt av fienden. För civil överlevnad vill man ju tvärtom bli upptäckt.

ICA Förlags böcker (Att överleva (vintertid) på naturens villkor) har ju samma författare och är ju på så vis inte direkt sämre.

Annars tycker jag det är bra att försöka läsa så många böcker som möjligt. Det är bredden som är viktig när det gäller överlevnad, du vet ju aldrig exakt vilken situation du hamnar i. Jag tror inte att någon i modern tid har svultit ihjäl i Sverige, så att leta ätbara växter, fånga djur med fällor och liknande bör ligga lågt på prioritetslistan. Att hålla sig varm är betydligt viktigare.

Det finns en liten röd gammal bok som heter Rädda livet eller nåt sånt. Den innehåller mycket användbara tips om hur man t.ex. undviker att bli nedtrampad i folksamlingar, hur man ska göra om man kör ner i vattnet med bilen och liknande. Jag hittade den på loppis för många år sen.

Wisemans bok kan vara intressant som kuriosa, men mycket av det som står i den är sånt som de svenska böckerna rekommenderar att man inte gör. Käka daggmaskar t.ex. (Wiseman säger att det är jättebra protein i dem, de svenska böckerna sägger att risken för att bli sjuk av parasiter är för stor).

Det gäller alltså att vara väldigt medveten om att mycket av det som står i böckerna är "sista utvägen, om inget annat står till buds".

sajberjohan; sa:
Bushcraft av Ray Mears är riktigt bra. Men annars är väl försvarets överlvnadshandbok ganska oslagbara med tanke på svenska förhållanden.

precis, Försvarets är nog bäst när det gäller Svenska förhållanden, men ska du ut i andra delar av världen så är det inte Svenska förhållanden som gäller.

Har en bok av John Wiseman, Överlevnadshandboken utgiven av Forum
ISBN 91-37-10470-5
Där får du lära dig grunderna i överlevnand och sen kan du läsa om att över leva i de olika klimaten.

Kan rekomendera bok ifall du vill lära dig överleva allt från flygplanskrascher till Kärnvapenexplosioner.

Kan nog säga att det är denna boken du ska ha ifall du vill fördjupa dig i Överlevnad.

Stefan källman & Harry Sepp

Kan bara rekommendera en som redan blit rekomenderad =) "överleva på naturens villkor"en handbok för säkerhet i vildmarken..svarar på frågor såsom = vad sk man tänka på om ngt oföruttsett händer, hur man underlättar för dom som letar efter mig, ätbara växter inkl näringsvärden och om dom är användbara till ngt annat, hur man finner skydd, vård av egna skador, fångande av mindre djur, kyla under vintern hur den påverkar kroppen mm, byggande av nödbivack, hur man gör upp eld, växter vintertid och jaga och fiska vintertid.. mycket givande bok...!

"två av sveriges mest sålda överlevnadsböcker i en helt omarbetad och uppdaterad version!

Jag skulle nog mena att Wisemans bok är den sista bok man ska läsa om man vill fördjupa sig i ämnet överlevnad!

När det gäller fysiologiska och psykiska reaktioner är Handbok Överlevnad mycket bra.
Kompletterad med Vintersoldat så kommer man väldigt långt kunskapsmässigt om man studerat dessa.

Sedan är det, i min uppfattning, Lars Fälts "Uteliv" som toppar listan.
Följd av Stefan Källmans "Vilda växter som mat och medicin" som komplement/fördjupning angående växter (dessa avsnitt i Handbok Överlevnad är väldigt bra och är till stor del skrivna av Källman.)

Som bok för utlänska förhållanden, men även subarktiska svenska, är Ray Mears "Bushcraft" att rekommendera - dock utfärdas liten "hemslöjdsvarning".
Den har en hel del svenska kuriosabilder, t ex en burk med svenska Försvarets "Hönsragu 903".

Vänligen!
Ulf

Fel i trycksaker

I dessa tider dŒ fšrlag och producenter sšker kvartalssiffror har fŒ lŠngre kvar proffsiga redaktšrer med faktagranskare samt sprŒkvŒrdare. Resultatet blir tyvŠrr att faktafelen stŒr som spšn i backen eller att šversŠttningarna haltar betŠnkligt....
som lŠsare fŒr du kontra med ifrŒgasŠttande, diskussion med mera erfarna kamrater och lŠsa fler och Šn mer.

Go tur

Johan K

PS Field Manual 21-76 Survival, USA 1992, Šr ganska fet.

Re: Re: Stefan källman & Harry Sepp

[/QUOTE]
Det är en sanning med modifikation - t ex innehåller den en del faktafel angående vattenrening. [/QUOTE

vilka e faktafelen...? så man VET =)

Re: Re: Re: Stefan källman & Harry Sepp

Det är en sanning med modifikation - t ex innehåller den en del faktafel angående vattenrening. [/QUOTE

vilka e faktafelen...? så man VET =) [/QUOTE]

Torv/kol filtret ska inte användas för att rena vatten från patogener, då det i senare studier visat sig vara opålitligt.

//mattias

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gabriel1985 böcker till skogen som tål Överlevnad 28
Yappah Ätliga växter och böcker Överlevnad 12
Avrell militära böcker Överlevnad 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg