Böcker

Hej,
några är redan rekommenderade.

Bäst för Sverige är den nya versionen av Överleva på naturens villkor av Stefan Källman & Harry Sepp (ICA bokförlag). Den är nyreviderad och har civil inriktning och mycket bra grundläggande info om kroppen, klimatet etc.

En bra hemsida är en belgisk, http://www.stb.be

STB är Survival team Belgium och de har massor av kurser, även i norra Sverige (nu i vecka 6 2004).

STB stöds av John Lofty Wiseman och har bl a samarbetat med Stefan Källman.

Det står även att vattnet "seriliseras" vid kokning i 20 minuter, vilket inte stämmer.

Vatten för att dricka skall koka i 2 minuter - dvs desinfektion och inte sterilisering. (I princip räcker det med att hela vattenmängden uppnått kokpunkt.)

Sterilisera gör man mycket riktigt i 20 min, men vid en atö (atmosfärs övertryck), vilket man inte kan uppnå "i skogen".

Sterilisering är i vilket fall som helst en fullständigt onödig åtgärd för att få vattnet tjänligt.

Är det någon som vet om det försvaret kommer att göra en ny överlevnadshandbok. Den jag har är fjärde tryckningen och är från 1995. Det har hänt en del sen dess och man tycker det borde komma ut en ny manual.

Skidåkarn; sa:
norpan_; sa:
Ulf M; sa:
Jag skulle nog mena att Wisemans bok är den sista bok man ska läsa om man vill fördjupa sig i ämnet överlevnad!
Ulf

Kan bara hålla med. Wisemans bok behandlar bara ytligt global överlevnad.

//mattias

ok, tycker själv att den är bra, men om ni nu säger att den är dålig så kan ni väl ge förslag på nån liknande bok som ÄR bra, enligt er mening.

JH
Jag gav ett antal förslag i mitt inlägg.

sajberjohan; sa:
Är det någon som vet om det försvaret kommer att göra en ny överlevnadshandbok. Den jag har är fjärde tryckningen och är från 1995. Det har hänt en del sen dess och man tycker det borde komma ut en ny manual.
Instämmer.
Vi som jobbar med det på fivillig basis inom Försvaret har plkaner på att sätta samman en skrift på en lite högre nivå än "Handboken" och med uppdaterad info.
Om en sådan kommer till stånd så kommer jag att göra ett inlägg här på utsidan.
Men tidsperspektivet är troligen inte inom ett o ett halft år.

Ulf M; sa:
sajberjohan; sa:
Instämmer.
Vi som jobbar med det på fivillig basis inom Försvaret har plkaner på att sätta samman en skrift på en lite högre nivå än "Handboken" och med uppdaterad info.
Om en sådan kommer till stånd så kommer jag att göra ett inlägg här på utsidan.
Men tidsperspektivet är troligen inte inom ett o ett halft år.

Det var glädjande nyheter, då har man något att se fram emot då =)

Skidåkarn; sa:
norpan_; sa:
Ulf M; sa:
Jag skulle nog mena att Wisemans bok är den sista bok man ska läsa om man vill fördjupa sig i ämnet överlevnad!
Ulf

Kan bara hålla med. Wisemans bok behandlar bara ytligt global överlevnad.

//mattias

ok, tycker själv att den är bra, men om ni nu säger att den är dålig så kan ni väl ge förslag på nån liknande bok som ÄR bra, enligt er mening.

JH

Har aldrig påstått att boken var dålig. Vill man ha en översikt om hur man klarar på olika ställen i världen kan detta vara en bra bok. Annars får jag nog säga att de Svenska böcker som nämnts är väldigt bra.

//mattias

Överlevnadsböcker

Kul med alla som har synpunkter på böcker bra eller dåliga.
De böcker som finns om överlevnad har faktiskt skrivits av de främsta experterna på området.

Varför skriver ni inte böcker om överlevnad själva?

Försvarets liksom ICA.s böcker bygger så vitt jag vet på vetenskap och inget annat. När militära handböcker skrivs, så t ex anpassas språket till årskurs 9. Därav kanske en del "oriktigheter" i språket.

Nån skrev att torvfiltret visat sig vara osäkert.

Vad finns dessa uppgifter nånstans?
Vid Mitthögskolan i Östersund testade man torv som vattenrenare redan på 80-talet för svenska statens räkning och resultaten var goda. Även FOA har testat detta ordentligt.

Problemet med torvfiltret är att dessa tydligen måste vara rätt gjorda och inte minst att man väljer rätt slags torv (humifieringsgrad). Allt enligt torvforskningsinstitutet i Umeå.

Mvh
janne P.

Re: Överlevnadsböcker

Yappah; sa:
Kul med alla som har synpunkter på böcker bra eller dåliga.
De böcker som finns om överlevnad har faktiskt skrivits av de främsta experterna på området.

Varför skriver ni inte böcker om överlevnad själva?

Försvarets liksom ICA.s böcker bygger så vitt jag vet på vetenskap och inget annat. När militära handböcker skrivs, så t ex anpassas språket till årskurs 9. Därav kanske en del "oriktigheter" i språket.

Nån skrev att torvfiltret visat sig vara osäkert.

Vad finns dessa uppgifter nånstans?
Vid Mitthögskolan i Östersund testade man torv som vattenrenare redan på 80-talet för svenska statens räkning och resultaten var goda. Även FOA har testat detta ordentligt.

Problemet med torvfiltret är att dessa tydligen måste vara rätt gjorda och inte minst att man väljer rätt slags torv (humifieringsgrad). Allt enligt torvforskningsinstitutet i Umeå.

Mvh
janne P.

År 2001 gjorde den dåvarande ställföreträdande chefen för Arméns Överlevnadsenhet en analys av torv/kol filtrets förmåga att rena vatten från bakterier. Försöken utfördes efter vetenskapliga metoder med e-coli bakterier, både i laboratorium såväl som i fält. Rådgivande för försöket var försvarsöverveterinären. Av nio prover var det tre som blev bättre ett oförändrat och fem sämre. Det visar att filtret i vissa fall har en bakteriereducerande effekt. Detta är dock ej tillförlitligt då över hälften av proverna visade på ett sämre resultat. I de böcker filtret finns med vill jag minnas att det står att man ska koka vattnet efter filtrering. FOA har gjort tester angående filtrets förmåga att ta bort kemiska och radioaktiva ämnen från vatten, dock inga på patogener som bakterier och virus.

//mattias

Uppdatering överlevnad

Hej låter intressant med ert initiativ.
Var är det för slags uppdateringar ni tänkt er av Handbok överlevnad?
Vad är nytt eller inaktuellt i denna?

Kommer man att kunna köpa er tänkta bok?

Mvh

Janne P.

Torvfilter

hej och tack för ditt initierade svar!

Finns resultaten publicerade någonstans?
Analyser i all ära men är de inte vetenskapligt granskade så ska man inte ta nåt för givet. Är själv mikrobiolog och därför intresserad.

Var kan man hitta FOA.s resultat av undersökningen med kemiska och radioaktiva ämnen?
Torvforskningsinstitutet kände inte till dessa.

Mvh

JanneP

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gabriel1985 böcker till skogen som tål Överlevnad 28
Yappah Ätliga växter och böcker Överlevnad 12
Avrell militära böcker Överlevnad 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg