Hallå Janne
Några kommentarer till dina inlägg:
Varför skriver ni inte böcker om överlevnad själva?
Om du läst inlägen i tråden före din fråga så ser du att det faktiskt är så.
Självklart är inte "Handbok överlevnad" litteratur som passar dig som mikrobiolog eller mig som kemist, en person med annan specialkompetens eller någon med stor erfarenhet av friluftsliv och överlevnadsämnet.
Däremot anser jag att den är en utmärkt grundbok. Jämför man den med utlänsk litteratur som jag läst (har 8-10 st av det slaget i bokhyllan) så vill jag hävda att den är riktigt bra.
Jag vill mena att generellt tenderar överlevnadsböcker hänfalla åt jaktskrönor och hemslöjdstendenser - utan någon speciell tyngdpunkt på de viktigare aspekterna på hur människan reagerar psykist och fysiskt i en nöd- eller bristsituation.
Även bland den militära överlevnaden finns många felaktigheter som bygger på någon individs övertro eller feltolkning.
Just detta är lite komiskt... Den bok som du nämnt är skriven av samma personer som medverkat i och granskat "Handbok överlevnad"
Och som jag skrev tidigare så finns det ett privat initiativ till att revidera de militära kunskaper som finns i Handboken, samt att utöka med lite mer djuplodande fakta. Tanken är väl att man skall kunna erhålla ett ex mot skälig ersättning.
Var kan man hitta FOA.s resultat av undersökningen med kemiska och radioaktiva ämnen?
Torvforskningsinstitutet kände inte till dessa.
Om du tittar i källförteckningen på "Vilda växter som mat och medicin" (S. Källman) så hittar du bl a rapportnummer där.
Chansen att du får ett ex från FOI är ganska liten, då jag är rätt säker på att jag fått deras sista "gratisexemplar".
Generellt kan jag säga att min uppfattning om FOA-rapporterna och det jag läst från Mitthögskolan håller en jäkligt låg kvalitet, rent forskningsmässigt.
Skulle jag som chef få en sådan rapport så skulle kommentaren vara: Gör om, gör rätt!
Ang den rapport om torvfilter som kom sent 2002, så är den författad på Högskolan i Halmstad och är en 10p uppsats.
Det ursprungliga arbete, det som "2002:an" skulle ta hål på är författat av S. Källman. Det är i sammanhanget ganska lustigt då det inte alls finns något som hävdar att torvfiltret skulle ha definitiv, eller ens mer än hygglig, påverkan på oönskade mikroorganismer, utan tvärt emot skriver S. Källman att vattnet skall kokas.
Jag har varit på överlevnadsövning där vi uteslutande renade med torvfilter (pga eldningsförbud); det funkade inte så bra för min egen del kan jag upplysa - diarré i motsvarande skarpa/verkliga situation vore synnerligen olyckligt.
Föresten så reagerar jag på många insändare här som hela tiden refererar till försvaret när det gäller överlevnad.
Överlevnadskunskapen är civila kunskaper som tillämpas av militären.
"Svenska överlevnadssällskapet bildades 1982 mot bakgrund av den överlevnadsforskning som bedrevs inom försvarsmakten. Sedan dess har vi bedrivit utbildning i ämnet överlevnad med syftet är att tillvarata, utveckla samt sprida kunskaper om överlevnad och friluftssäkerhet."
Citat från Svenska överlevnadssällskapets hemsida
http://www.survive.nu/fakta.html
I skenet av detta kan du läsa om
Överlevnadsskolans historia.
Man kan ganska lungt hävda att före FÖS och SÖS existerade ingen organiserad överlevnadsforskning/utbildning i landet.
Och utan FÖS så skulle troligen inte civil överlevnad ha fått den utformning som den har i dag.
STB, som du gillar, sammarbetar med SÖS och SÖS har som sagt sin vagga var? (OBS! Retorisk fråga!)
Tycker ändå att det är synd att man i detta forum alltför mycket rör sig inom den militära överlevnaden som referens och även lyfter fram imaginären och i mitt tycke halvbluffaren Ray Mears. Han har visserligen deltagit i många spännande program men hur har inspelningen gått till?
Det som visas i Ray Mears tv-program är så klart tillrättalagt för att visas på tv. Jag tror ingen skulle vilja kolla på en dogma-version av en överlevnadssituation, i varje fall skulle inget tv-bolag sända det.
Jag skulle villja veta varför du tycker att Ray Mears är en halvbluffare?
Skulle ha väldigt svårt att tro att det är så med tanke på hans relation till Lars Fält och jag har bekanta som träffat honom och kan hävda det motsatta.
Jag vill avsluta med att säga att Svensk överlevnad är världsledande, både inom militären och civilt inom SÖS.
Men vad som är viktigt är att det inte per automatik uppstår en konflikt "oss" emellan.
MVH
Ulf