Böcker

Re: Torvfilter

Yappah; sa:
hej och tack för ditt initierade svar!

Finns resultaten publicerade någonstans?
Analyser i all ära men är de inte vetenskapligt granskade så ska man inte ta nåt för givet. Är själv mikrobiolog och därför intresserad.

Var kan man hitta FOA.s resultat av undersökningen med kemiska och radioaktiva ämnen?
Torvforskningsinstitutet kände inte till dessa.

Mvh

JanneP

Det finns en Svensk sammanfattning av den engelska rapporten. Om den publicerats någonstans vet jag ej. Som jag nämnde gjordes det enligt vetenskapliga metoder. FOA rapporterna om torvfilter kan man beställa hos FOI.

/mattias

Hej igen Mattias,

hur hittar man den svenska sammanfattningen?
Finns inget att hitta om man söker i alla tänkbara internationella databaser över vetenskapliga tidskrifter.

Vetenskapliga metoder är luddigt! Kan vara vad som helst. Även om en överveterinär inom försvaret finns med är det inte lika med att det är all sanning!

Föresten så reagerar jag på många insändare här som hela tiden refererar till försvaret när det gäller överlevnad.
Överlevnadskunskapen är civila kunskaper som tillämpas av militären. Det finns inga militära överlevnadskunskaper. T om fångförhör bygger på civila psykologiska metoder.

Vad jag har hört så får en värnpliktig i dag äta en fisk man metat upp under en övning därför att det ska finnas en godkänd instruktör som utbildar i den hygien som krävs för att ta hand om fisken!
Om man civilt skulle tillämpa detta så fick man inte äta sin egen fiskade fisk.

Militären i all ära men inte är det de som i alla fall styr min syn på vad som är bra eller dåligt, rätt eller fel inom överlevnadsområdet!

Mvh

JanneP

Yappah; sa:
Hej igen Mattias,

hur hittar man den svenska sammanfattningen?
Finns inget att hitta om man söker i alla tänkbara internationella databaser över vetenskapliga tidskrifter.

Vetenskapliga metoder är luddigt! Kan vara vad som helst. Även om en överveterinär inom försvaret finns med är det inte lika med att det är all sanning!

Föresten så reagerar jag på många insändare här som hela tiden refererar till försvaret när det gäller överlevnad.
Överlevnadskunskapen är civila kunskaper som tillämpas av militären. Det finns inga militära överlevnadskunskaper. T om fångförhör bygger på civila psykologiska metoder.

Vad jag har hört så får en värnpliktig i dag äta en fisk man metat upp under en övning därför att det ska finnas en godkänd instruktör som utbildar i den hygien som krävs för att ta hand om fisken!
Om man civilt skulle tillämpa detta så fick man inte äta sin egen fiskade fisk.

Militären i all ära men inte är det de som i alla fall styr min syn på vad som är bra eller dåligt, rätt eller fel inom överlevnadsområdet!

Mvh

JanneP

Jag har sammanfattningen:) Sanningen i alla vetenskapligt utförda projekt kan man alltid ifrågasätta. Överlevnad är självfallet inte något militärt. Men militären började för ganska många årtionden sen intressera sig för detta ämne, då de var angelägna om att få hem soldater som på ett eller annat sätt varit tvungna att ta hjälp från naturen. Därför har denna instans även utfört många försök och vetenskaplig forskning i detta ämne.

//mattias

torv

hej igen!

Kan du mejla över sammanfattningen eller skriva av resultaten? Vore jättejysst!

Betr. militären och överlevnad är det säkert så att de har haft pengarna (i överdåd som idag!) och kunnat roa sig med kanske sånt som man i akademiska kretsar inte skulle kalla för forskning.

När det gäller ev. "förbud" mot torvfiler etc. är det väl nån slags arbetsgivarskyldighet miltären har för att inte kunna hamna i skranket om någon vpl skulle bli sjuk. Eg. skulle man i linje med detta även förbjuda att äta vilda växter då dessa inte testats som föda och är godkända som livsmedel enliigt försvarets reglementen.

Militären har dock inget att säga till över oss civila som gör vad vi vill med kunskaperna. Även om man inom den militära överlevnaden av någon obskyr orsak påstår något så behöver man inte ta det för givet. Även bland den militära överlevnaden finns många felaktigheter som bygger på någon individs övertro eller feltolkning. Titta i Handbok överlevnad och det här med rakbladets användning som kompassnål. Man gnider den mot huden för att den ska bli magnetisk står det. Det blir det inte, utan man fettar in den så att den lättare skulle kunna flyta på vattnet om man nu vill använda den så. Personen som skrev detta gick nog inte fysiken i årskurs 7!

Tycker ändå att det är synd att man i detta forum alltför mycket rör sig inom den militära överlevnaden som referens och även lyfter fram imaginären och i mitt tycke halvbluffaren Ray Mears. Han har visserligen deltagit i många spännande program men hur har inspelningen gått till? Jfr någons inlägg om mängden tjära från den nävermängd man lade i burken.

Vi hörs,
Jannep.

Vad jag vet har man innom försvaret inte förbjudit torvfiltret. Det jag har för mig att man gjorde var att man gjorde ett utskick till alla överlevnadsinstruktörer i försvaret, där man betona att man efter filtrering ska koka vattnet.

/mattias

Hallå Janne

Några kommentarer till dina inlägg:

Varför skriver ni inte böcker om överlevnad själva?
Om du läst inlägen i tråden före din fråga så ser du att det faktiskt är så.

Självklart är inte "Handbok överlevnad" litteratur som passar dig som mikrobiolog eller mig som kemist, en person med annan specialkompetens eller någon med stor erfarenhet av friluftsliv och överlevnadsämnet.
Däremot anser jag att den är en utmärkt grundbok. Jämför man den med utlänsk litteratur som jag läst (har 8-10 st av det slaget i bokhyllan) så vill jag hävda att den är riktigt bra.

Jag vill mena att generellt tenderar överlevnadsböcker hänfalla åt jaktskrönor och hemslöjdstendenser - utan någon speciell tyngdpunkt på de viktigare aspekterna på hur människan reagerar psykist och fysiskt i en nöd- eller bristsituation.

Även bland den militära överlevnaden finns många felaktigheter som bygger på någon individs övertro eller feltolkning.
Just detta är lite komiskt... Den bok som du nämnt är skriven av samma personer som medverkat i och granskat "Handbok överlevnad"
Och som jag skrev tidigare så finns det ett privat initiativ till att revidera de militära kunskaper som finns i Handboken, samt att utöka med lite mer djuplodande fakta. Tanken är väl att man skall kunna erhålla ett ex mot skälig ersättning.

Var kan man hitta FOA.s resultat av undersökningen med kemiska och radioaktiva ämnen?
Torvforskningsinstitutet kände inte till dessa.
Om du tittar i källförteckningen på "Vilda växter som mat och medicin" (S. Källman) så hittar du bl a rapportnummer där.
Chansen att du får ett ex från FOI är ganska liten, då jag är rätt säker på att jag fått deras sista "gratisexemplar".

Generellt kan jag säga att min uppfattning om FOA-rapporterna och det jag läst från Mitthögskolan håller en jäkligt låg kvalitet, rent forskningsmässigt.
Skulle jag som chef få en sådan rapport så skulle kommentaren vara: Gör om, gör rätt!

Ang den rapport om torvfilter som kom sent 2002, så är den författad på Högskolan i Halmstad och är en 10p uppsats.

Det ursprungliga arbete, det som "2002:an" skulle ta hål på är författat av S. Källman. Det är i sammanhanget ganska lustigt då det inte alls finns något som hävdar att torvfiltret skulle ha definitiv, eller ens mer än hygglig, påverkan på oönskade mikroorganismer, utan tvärt emot skriver S. Källman att vattnet skall kokas.

Jag har varit på överlevnadsövning där vi uteslutande renade med torvfilter (pga eldningsförbud); det funkade inte så bra för min egen del kan jag upplysa - diarré i motsvarande skarpa/verkliga situation vore synnerligen olyckligt.

Överlevnadskunskapen är civila kunskaper som tillämpas av militären.
"Svenska överlevnadssällskapet bildades 1982 mot bakgrund av den överlevnadsforskning som bedrevs inom försvarsmakten. Sedan dess har vi bedrivit utbildning i ämnet överlevnad med syftet är att tillvarata, utveckla samt sprida kunskaper om överlevnad och friluftssäkerhet."
Citat från Svenska överlevnadssällskapets hemsida
http://www.survive.nu/fakta.html

I skenet av detta kan du läsa om Överlevnadsskolans historia.

Man kan ganska lungt hävda att före FÖS och SÖS existerade ingen organiserad överlevnadsforskning/utbildning i landet.
Och utan FÖS så skulle troligen inte civil överlevnad ha fått den utformning som den har i dag.

STB, som du gillar, sammarbetar med SÖS och SÖS har som sagt sin vagga var? (OBS! Retorisk fråga!)

Tycker ändå att det är synd att man i detta forum alltför mycket rör sig inom den militära överlevnaden som referens och även lyfter fram imaginären och i mitt tycke halvbluffaren Ray Mears. Han har visserligen deltagit i många spännande program men hur har inspelningen gått till?
Det som visas i Ray Mears tv-program är så klart tillrättalagt för att visas på tv. Jag tror ingen skulle vilja kolla på en dogma-version av en överlevnadssituation, i varje fall skulle inget tv-bolag sända det.
Jag skulle villja veta varför du tycker att Ray Mears är en halvbluffare?
Skulle ha väldigt svårt att tro att det är så med tanke på hans relation till Lars Fält och jag har bekanta som träffat honom och kan hävda det motsatta.

Jag vill avsluta med att säga att Svensk överlevnad är världsledande, både inom militären och civilt inom SÖS.
Men vad som är viktigt är att det inte per automatik uppstår en konflikt "oss" emellan.

MVH
Ulf

Hej Ulf

Hej och mycket tack för ett utförligt, bra och sakligt inlägg.

Har väl inget att diskutera i det du säger utan kan väl hålla med om det mesta. Särskilt i det att överlevnad alltmer verkar hänfalla sig åt prylar och eldstål.

Har själv inte prövat torvfiltret men det borde inte vara någon hemlighet eller överraskning att torv innehåller div bakterier som läcker ut med vattnet.

Det finns dock mikroorganismer som kan tänkas fastna pga av laddningarna i torven. men koka är bäst om man vill ha bort mikroberna.

Ser framemot den eventuella fördjupning av handbok överlevnad ni (vilka?) tänker er. Vad kommer det att handla om?

I övrigt har jag just upptäkt denna sida vilken verkar kul.

Ser framemot fler diskussionsämnen!

Mvh

Jannep

Jag är inte så förvirrad som jag verkar! Det är något fel med visningen av mitt "långa" inlägg - ett helt stycke visas inte men finns "bakom" i koden... Strange!

Meddelar Utsidan.

/Ulf

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gabriel1985 böcker till skogen som tål Överlevnad 28
Yappah Ätliga växter och böcker Överlevnad 12
Avrell militära böcker Överlevnad 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg