Bo i skogen?

Det borde inte vara så svårt att bo i ett tält hela året ute i en skog. Det finns miljoner av människor i världen som bor i tält hela livet.

Denna kille har antagligen bott i tält hela sitt liv...
syr_2004_07.jpg

Syrien 2004

/Stellan

Det borde inte vara så svårt att bo i ett tält hela året ute i en skog. Det finns miljoner av människor i världen som bor i tält hela livet.

syr_2004_07.jpg

Syrien 2004

/Stellan
Svårt nej, att bo i skogen och i fjällen så stor andel av året som går är ju vad man strävar efter. Det svåra är att få tid till det längre perioder än 5-7 veckors semester, istället för att ägna sig åt lönearbete. Får försöka fasa ut det sist nämnda;-)

Raskesven

Jooo men duuu...

Svårt nej, att bo i skogen och i fjällen så stor andel av året som går är ju vad man strävar efter. Det svåra är att få tid till det längre perioder än 5-7 veckors semester, istället för att ägna sig åt lönearbete. Får försöka fasa ut det sist nämnda;-)

Raskesven
Låt grabben testa, de e nåt jag velat länge,
Peter

riskfritt

Ute i Nackareservatet i Stockholm bor det sedan några år folk permanent i "presenningtält" och liknande. Trots att det lämnats in del klagomål så får de bo kvar. Tälten får inte rivas utan beslut från kronofogdemyndigheten eftersom de räknas som bostad.

Så det är nog helt riskfritt att lägga beslag på en bit mark och bosätta sig där. Sedan kan man tycka vad man vill om detta.

Ska snart flytta ut i skogen jag också

Intressant tråd.. Ska själv flytta ut i skogen inom kort. Bor mitt i skogen för tillfället, men vill pröva på att bo i tält och klara mig helt utan el och annat. Ska bli väldigt skönt! Får se hur länge det kommer fungera. Tänkte införskaffa något bra tält, antingen vanligt eller något från militärens lager. Troligtvis kommer jag använda gasol för matlagning. Kommer fortfarande ha tillgång till huset där min pappa bor dock, för att hämta vatten, så helt och hållet utlämnad till naturen kommer jag ej att vara.

Tror inte jag kommer tycka det är ensamt iallafall, spenderar redan 6-7 timmar om dagen ensam i skogen och det är helt underbart!

Ska själv flytta ut i skogen inom kort.

Önskar ibland jag kunde göra det samma. Får nöja mig med utflykter på dagarna och vandringar sommartid.

Någonstans längre upp i tråden så skriver någon något liknande och blir då ombedd att rapportera hur det går under tiden. Kanske du då och då har tillgång till dator och kan göra det samma? Eller så är kanske ett av målen med att flytta ut just att slippa datorer?

syr_2004_07.jpg

Syrien 2004

/Stellan

vi gnäller om sten i sandlådan.. killen fick en ak47 och en plåttårta när han fyllde 9år.. stackars sate..

Önskar ibland jag kunde göra det samma. Får nöja mig med utflykter på dagarna och vandringar sommartid.

Någonstans längre upp i tråden så skriver någon något liknande och blir då ombedd att rapportera hur det går under tiden. Kanske du då och då har tillgång till dator och kan göra det samma? Eller så är kanske ett av målen med att flytta ut just att slippa datorer?

Jo, absolut. Tror nog att jag kommer använda datorn någon gång emellanåt. Tänkte mest pröva på hur det är att bo helt utan några tekniska prylar osv. Men kan ju rapportera lite, eventuellt med lite foton också. Blir nog troligtvis först om en månad eller så, har börjat lite smått med att vara ute i naturen 6-7 timmar om dagen nu, just för att få en försmak av det. Visst kan det bli lite långsamt emellanåt, men det känns lite som en utmaning att finna ro inom sig själv också, och att kunna anpassa sig till att bara "vara".

Jag var också inne på tankarna att flytta ut i skogen för några månader sen, men de planerna har jag skjutit upp eftersom jag ska ut och resa istället. Men när jag kommer tillbaka är det väldigt aktuellt.

Jag blev tipsad om den här sidan: http://vildvaxande.org/
, de kallar sig "det vildväxande kollektivet" och är egentligen bara en grupp människor som är intresserade av ursprunglit levende / bo i skogen.
Genom de fick jag kontakt med några som bor i skogen och har fått några nya trevliga skosvänner :)
De flesta håller iofs till i Stockholms trakterna, men om du eller någon annan letar efter lika sinnade så är det här en bra plats att börja på.

Hoppas vi syns i skogarna någon dag ;)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg