Blöta fötter - farligt eller skönt?

Nu har jag testat i praktiken det här med blöta fötter och det gick inget bra alls. Mina fötter (som normalt är torra, på gränsen till hälsprickor) blev ordentligt sura och jag fick blåsor liksom ett par millimeter in i foten på skor som aldrig tidigare gett mig skavsår.

Så, trots inbiten lättpackare och normalt positiv till Fjäderlätts åsikter, får faktiskt rösta på farligt här. I alla fall med mina fötter.

Nu har jag testat i praktiken det här med blöta fötter och det gick inget bra alls. Mina fötter (som normalt är torra, på gränsen till hälsprickor) blev ordentligt sura och jag fick blåsor liksom ett par millimeter in i foten på skor som aldrig tidigare gett mig skavsår.

Så, trots inbiten lättpackare och normalt positiv till Fjäderlätts åsikter, får faktiskt rösta på farligt här. I alla fall med mina fötter.

Trist!

Vad använde du för skor?

Tillverkare av tekniska skor, strumpor etc. lägger ju som bekant stor möda pà att försöka ta fram produkter som gör att fötterna kann hàlla sig sà torra som möjligt under turen, eftersom blöta fötter anses som nâgot icke önskvärt.

Detta dels pga blöt hud láttare gâr sönder en torr idem, och dels förstärks den obehagliga kánslan av köld resp. värme om fötterna är blöta.

Mvh, Masse

Tillverkare av tekniska skor, strumpor etc. lägger ju som bekant stor möda pà att försöka ta fram produkter som gör att fötterna kann hàlla sig sà torra som möjligt under turen, eftersom blöta fötter anses som nâgot icke önskvärt.

Detta dels pga blöt hud láttare gâr sönder en torr idem, och dels förstärks den obehagliga kánslan av köld resp. värme om fötterna är blöta.

Mvh, Masse

Ja, det är verkligen en insats för mänsklighetens fromma. :)

Men vad fler och fler vittnar om är att alla inte är betjänta av all denna nedlagda möda, eftersom det som du framhåller som ett allmängiltigt faktum ovan - att blöt hud lättare går sönder än torr samt att det är obehagligt när foten är blöt - inte stämmer med våra erfarenheter.

Hur mycket merginal har ni andra framme vid tårna? (speciellt intresserad av Inov8 ägare)

/Erik

Eftersom min karriär som Inov8-ägare är hela tre dagar lång så är mitt inlägg av speciellt låg vikt! :)
Jag har bara en halv centimeters marginal i mina nyinköpta Roclite 315 vilket i mitt fall känns tillräckligt för att tårna inte ska slå i framkant när det bär utför (Hela två dagars vandring till jobbet borgar för denna insikt...). Jag har även provat skorna med mina likaledes nyinköpta neoprensockor (Thomas borde definitivt få provision) och de får i alla fall plats.

Förra året använde jag ett par Salomon XA Pro 3D och där var marginalen fram närmare en centimeter. Den skon uppfattade jag ha en bredare läst och var inte särskilt trevlig på mina något smalare fötter. Jag föredrar alltså en sko som inte glappar. I dem använde jag Sealskinz med tunn ullstrumpa utanpå (i ett f ö lyckat försök att öka livslängden).

Eftersom min karriär som Inov8-ägare är hela tre dagar lång så är mitt inlägg av speciellt låg vikt! :)
Jag har bara en halv centimeters marginal i mina nyinköpta Roclite 315 vilket i mitt fall känns tillräckligt för att tårna inte ska slå i framkant när det bär utför (Hela två dagars vandring till jobbet borgar för denna insikt...). Jag har även provat skorna med mina likaledes nyinköpta neoprensockor (Thomas borde definitivt få provision) och de får i alla fall plats.

Hur är Roclite 315 i storlekarna om man jämför med andra skor? Jag har för mig att någon nämnt att dom är ganska små i storleken. Frågan är därmed vilken storlek man skall välja om man vill ha lite plats i skon och dessutom ska ha ett par tunna neoprensockar?
//Peter

Ja, det är verkligen en insats för mänsklighetens fromma. :)

Men vad fler och fler vittnar om är att alla inte är betjänta av all denna nedlagda möda, eftersom det som du framhåller som ett allmängiltigt faktum ovan - att blöt hud lättare går sönder än torr samt att det är obehagligt när foten är blöt - inte stämmer med våra erfarenheter.

Det var trevligt att höra, och jag gläder mig med er. Vi kan sàlunda àterigen konstatera att vi människor är skapta i olika formar och att allmángiltiga sanningar inte alltid ár relevanta. Du â ena sidan, och Cremytos à den andra, verkar ju vid en första anblick vara exempel pà detta.

Det var trevligt att höra, och jag gläder mig med er. Vi kan sàlunda àterigen konstatera att vi människor är skapta i olika formar och att allmángiltiga sanningar inte alltid ár relevanta. Du â ena sidan, och Cremytos à den andra, verkar ju vid en första anblick vara exempel pà detta.

Så verkar det vara.

Återstår bara att se vilka som samlat flest folk i sitt läger innan den stora slutstriden. :)

Tänk utanför lådan

Såväl sandaler, skor som kängor kan användas för torr vandring i blöta fjäll. Med rätt tillbehör.

hops-pickers-on-stilts.jpg

Salomon GTX Terralow. Håller alltså normalt sett vätan ute väldigt bra men terrängen jag gick i denna gång tillät inte det.

Det som vi propagerar för här är skor som släpper igenom vatten både utifrån och inifrån. GTX hindrar effektivt vatten från att tränga in- och ut från skon.

den ursprungliga frågan är väl delvis felaktig, blöta fötter: farligt eller skönt?

det är situationsanpassat, vid en viss typ av aktiviteter med vissa förutsättningar kan säkert blöta fötter vara trevligt men vid andra aktiviteter med andra givna förutsättningar fullkomligt livsfarligt. vi är vuxna och förhoppningsvis kloka nog att välja rätt don till rätt aktivitet.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg